Salgın sürecinde hızla gelişen e-ticaret firmaları ve bazı marketlerin kendi kurdukları kurye ağı, taşımacılık ve kargo sisteminde kaosa sebep oldu.

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) 200 bini aşkın motorlu kuryenin ücret artışları ve özlük hakları için ülke çapında düzenledikleri eylem sonrasında yeni bir çalışma başlattı.

Yeni düzenlemeye göre, motorlu kuryelerin taşerondan kadrolu sisteme geçmelerinin sağlanacağı ve kaza, hastalık gibi durumlarda, bağlı bulundukları kurumların sağlık masraflarından sorumlu tutulacağı kaydedildi.

YÜZDE 10 ÖZMAL ŞARTI GETİRİLDİ

Yeni Şafak'ta yer alan habere göre, Yüksek cirolar elde eden şirketlerin kuryeleri kendi bünyesinde istihdam etmek istememeleri çeşitli sıkıntılara neden oldu.

Önceki yıllarda kargo ve posta şirketlerine yüzde 10 özmal şartı getirilirken, bu durum bazı e-ticaret firmalarınca tepkiyle karşılanmış ve konu Ticaret Bakanlığı’na taşınmıştı.

Türkiye’de 200 bini aşkın motorlu kurye bulunurken, şirketlerin uyguladığı esnaf kurye modeli ile bunların küçük bir bölümü e-ticaret firmalarının kendi çalışanı olarak görev yapıyor. Geri kalanı, kendi şahıs şirketini kurarak “esnaf kurye” adı altında, hizmet verdikleri şirketle iş ortaklığı sözleşmesi imzalayarak taşıdığı kargo sayısı kadar ücret alıyor.

Mevcut sistem, şirketlerin çalışanlara karşı sorumluluğunu ortadan kaldırırken, kurye bir iş kazası dahi geçirse hiçbir sorumluluğu bulunmuyor.

SON BİR YIL İÇİNDE 63 BİN KAZA

Ancak yeni düzenlemeyle, şirketler kendisi için çalışan ve iş kazası geçiren bir kuryenin sağlık masraflarından sorumlu tutulacak. Yeni düzenleme ile şirketlerin çalıştırdıkları her kuryeye karşı yasal sorumlu olacağı öğrenildi.

Salgın döneminde sayıları hızla artan motorlu kuryeler zamanla yarışlarında binlerce kazaya karıştı, bunlardan bazıları ölümle sonuçlandı.

Son tespit edilen rakamlara göre, Mart 2020’den Mart 2021 tarihleri arasında motorlu kuryeler yaklaşık 63 bin kazaya karıştı.

Bir kuryenin günlük mesaisinde 7-10 kez kaza atlattığı ifade ediliyor.