Televizyonlarda içki reklamının yasaklanmasına rağmen gazete, dergi, internet ve billboardlarda serbestçe boy göstermesinin Danıştay kararından kaynaklandığı ortaya çıktı.
Zaman Gazetesi`nden İlyas Koç`un haberine göre, Danıştay 1. Dairesi`nin 2003 yılında aldığı `kamu yayın araçlarının` neleri kapsadığına dair kararı gazete, dergi, sinema salonları, internet ve billboardlarda alkol reklâmlarının yapılmasına imkân tanıyor.
Alkol reklamlarına getirilen sınırlama yazılı basını kapsasa da Türkiye`de sadece televizyonlarda yasak. Bu yasağın öyküsü ise 11.01.2001 tarihinde kabul edilen İspirtolu İçkiler Kanunu`nun Meclis`te gerçekleşen yasalaşma sürecinde yatıyor.
Kanunda her türlü alkol reklamlarının yasaklanmasına dair önemli düzenlemeler yer alıyordu. Tasarıdaki "her türlü görsel ve yazılı yayın araçları" ifadesi Plan ve Bütçe Komisyonu`nda `kamu yayın araçları` ifadesi ile değiştirilerek muğlaklaştırıldı. Tasarı bu haliyle TBMM Genel Kurulu`na gelerek kanunlaştı. Hangi yayın araçlarının `kamu yayın aracı` olduğu ise Danıştay`a soruldu. Danıştay 1. Dairesi, hazırladığı 18 sayfalık karar metninde, kanunda `kamu yayın aracı` ibaresinin kapsamına ilişkin bir açıklık bulunmadığını ve içki reklâmının tümüyle yasaklanması yönünde bir yol izlenmediğini belirtti.
Kanunun, içki reklamı konusunda mutlak bir yasaklama öngörmediği sonucuna vardı. Kararda şöyle denildi: "Kamu yayın aracı ibaresiyle Anayasa`nın 123. maddesine göre ancak kanunla veya kanunun açıkça verdiği yetkiye dayanılarak kurulan kamu tüzel kişiliğine ait yayın araçlarının kastedildiği anlaşılmaktadır. Açıklanan nedenlerle, `kamu yayın araçları` ibaresinin gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel kişilerine ait gazete, dergi, sinema salonları, billboardlar, internet, afiş ve benzeri yayın araçlarını kapsamadığı görüşüyle dosyanın Danıştay Başkanlığı`na sunulmasına 4.11.2003 gününde oybirliğiyle karar verildi."
Zaman