Nötron ve Elektron adlı iki farklı roket tasarımıyla öne çıkan Roclet Lab, 2006'da kuruldu (Rocket Lab)
Yeni Zelanda merkezli havacılık ve uzay firması Rocket Lab merakla beklenen, yeniden kullanılabilir Nötron roketlerini tanıttı.

Rocket Lab CEO'su Peter Beck, videolu açıklamasında yenilikçi tasarımlarla yeniden kullanılabilir roket teknolojisini bir sonraki aşamaya taşıma sözü verdi.

İlk uçuşunu 2024'te yapması beklenen roketler, firmayı Elon Musk'ın uzay şirketi SpaceX'in en önemli rakiplerinden biri haline geliyor.

Birinci ve ikinci aşama roket tasarımı

İlk olarak martta duyurulan Nötron roketi, iki güçlendirici aşamadan oluşuyor. Diğer roketlerde olduğu gibi ikinci aşama uzaya fırlatılmak istenen asıl yükü üstleniyor.

İlk aşama ise yükü taşıyan kısmı yörüngeye güvenle çıkarmak ve nihayetinde serbest bırakmaktan sorumlu. Ancak geleneksel roketlerin aksine Nötron'un burun konisi yörüngede "bir çiçek gibi" açılacak şekilde tasarlandı.

"Aç Su Aygırı" adı verilen bu koni tasarımı 4 entegre kanattan oluşuyor. İlk aşamaya bağlanan bu kanatlar yükü taşıyan ikinci aşamanın serbest kalması için mekanik olarak açılıyor.
 Geleneksel roket tasarımında birinci ve ikinci aşama uç uca eklenirken, Nötron roketince ikinci aşama, birincinin içinden çıkıyor (Rocket Lab)

Geleneksel roketlerde bu kısım, gövdeden ayrılarak Dünya'ya geri düşüyor. SpaceX genelde gözden çıkarılan bu kısmı yeniden kullanmak için okyanustan tekrar alıyor.

Nötron roketinde ise söz konusu kaplama da dahil olmak üzere ilk aşamanın tamamı yeniden kullanılabilir özellikte. Bu tasarımı sayesinde roket, fırlatma rampasına indiği anda yeniden fırlatılmaya hazır olacak.

Uzmanlara göre bu tasarım, okyanustan parça toplamak için gereken ekstra maliyeti aradan çıkarıyor.

Sürdürülebilir yakıt özelliği

Nötron aynı zamanda, şu anda en sürdürülebilir roket yakıtlarından birinin kullanılacağı, Arşimet adı verilen bir motora sahip. Söz konusu yakıt türü, metan ve sıvı oksijenin birleşiminden oluşuyor.

SpaceX'in Falcon 9 motorunun yakıtı ise yandığında çok fazla karbondioksit oluşturan gaz yağı ve sıvı oksijenden meydana geliyor.

Rocket Lab yetkilileri, rokette çelik veya metalin aksine karbon kompozit malzeme kullandıklarını ifade ediyor. Ultra hafif karbon fiberden yapılan gövde roketin ağırlığının azaltılmasını sağlıyor.

Firma bu sayede motorların daha ucuza ve daha fazla marjla çalışabileceğini söylüyor.

Firmadan gelen açıklamada, "Nötron'un hafif karbon kompozit yapısı, Arşimet'in genelde daha büyük roketlerle ve onların tahrik sistemleriyle ilişkilendirilen muazzam performans ve karmaşıklığa ihtiyaç duymadığı anlamına geliyor" dendi:

Mütevazı performans gereksinimleri olan basit bir motor tasarlamak, geliştirme ve uçuş denemelerinin zaman çizelgesini de büyük ölçüde hızlandırılabilir.
Ne kadar yük taşıyacak?

Nötron roketi, 40 metre yüksekliğinde ve 7 metre çapında bir tabana sahip.

Roketin yeniden kullanılabilir modda 8 tonluk yükü alçak Dünya yörüngesine çıkarabileceği belirtiliyor. 

Alçak Dünya yörüngesi, gezegen yüzeyinden bin kilometre yukarısını ifade ediyor.

Firma ayrıca roketin insanları da taşıyabileceğini ve Ay'a ya da Mars'a yük taşıyabileceğini bildirdi.

Ancak olası bir Ay gezisine yönelik maksimum kapasite 2 tona düşüyor.

Independent Türkçe, TechCrunch, Space

Derleyen: Çağla Üren