Abdest bedendeki kirliği kaldırdığı gibi manevi kirliliği de kaldırıyor. Bu sebeple namaz kılarken mutlaka abdest almamız gerek çünkü abdest olmadan namaz kabul olunmaz. Peki nasıl abdest alınır, gusül abdesti nasıl alınır, abdest nedir, kalıcı dövme abdest geçirir mi, jel tırnak abdest geçirir mi, namazda abdest bozulursa, abdest alınırken okunacak dualar nelerdir? İşte abdest ile ilgili merak edilen soruların cevabı…
ABDEST NEDİR?
Abdest, Arapça’da “güzellik ve temizlik” manasına gelen vudû’ (وضوء) kelimesiyle ifade edilir. Dirsekler ile beraber ellerin, yüzün, topuklarıyla beraber ayakların temiz su ile yıkanması ve başın mesh edilmesidir.
NASIL ABDEST ALINIR?
- Önce "Niyet ettim Allah rızası için abdest almaya" diye niyet edilir. Ve "Eûzü billahi mineşşeytanirracîm, Bismillahirrahmanirrahîm" okunur.
- Eller bileklere kadar yıkanır.
- Ağıza su verilir.
- Burna su verilir ve temizlenir.
- Yüz yıkanır.
- Önce sağ kol sonra sol kol dirseklerle beraber yıkanır.
- Baş, kulak ve boyun mest edilir.
- Önce sağ ayak sonra sol ayak topuklarla beraber yıkanır.
GUSÜL ABDESTİ NASIL ALINIR?
1- Ağza su alıp boğaza kadar çalkalamak
2- Burna su çekmek ve yıkamak.
3- Bütün vücudu hiç kuru yer bırakmayacak şekilde yıkamak suretiyle yapılır.
KALICI DÖVME ABDEST GEÇİRİR Mİ?
Alimeler ve Mendereseler Birliği Fetva Kurulu, “kalıcı dövme abdest geçirir mi?” sorusuna yanıt verdi. Fetvada, “Dövmenin haram olması Ebu Hureyre'nin (radiyallahu anh) Efendimizden (aleyhissalâtu vesselâm) rivayet ettiği şu hadisle sabittir: Vücuduna dövme yapana da yaptırana Allah lânet etsin! (Buhârî, Libâs 86, No: 5944; Müslim, Libâs 119, No: 2124; Nesâî, Zînet 25, No: 5102)
Dövmenin haram kılınmasının nedeniyle ilgili İslam alimleri farklı görüşler ortaya koymuştur. İbn Mes'ûd'un (radiyallahu anh) belirttiği ve birçok âlimin de benimsediği görüşe göre; dövme Allah Teâlâ'nın yarattığı şekli bozma mahiyetinde bir davranış olduğu için haram kılınmıştır (Kurtûbî, el-Cami' li Ahkâmi'l-Kur'ân V-VI, 252). Allah Teâlâ, insan derisini belli bir düzen ve şekil üzere yarattığı için bunu dövme gibi kalıcı boyalarla farklı bir şekle koymak, bizlere emanet olarak verilen bedenimize en büyük haksızlıktır. Ayrıca sonradan ortaya çıktığı gibi dövmenin abdest veya gusül alırken suyun deriye temas etmesine mâni olması, haram kılınmasıyla ilgili aranması gereken en önemli gerekçelerden biri olarak da göz önünde bulundurulmalıdır.
Dövme yapan kimse derhal bunu izale etmeli ve Allah Teâlâ'ya tövbe etmelidir. Eğer izalesi mümkün değilse veya azanın telefine ya da zarar görmesine sebebiyet verecekse olduğu gibi bırakır ve o şekilde abdest alıp namazlarını eda eder. İhlas ve samimiyetle tövbe ederse -İnşallah- namazları sahihtir." ifadelerine yer verildi.
JEL TIRNAK ABDEST GEÇİRİR Mİ?
Dini işler yüksek kurulu, ‘’jel tırnak abdest geçirir mi?’’ sorusuna yanıt verdi . Fetvada, Tırnak yeme ve benzeri rahatsızlıkların giderilmesi için başka bir yol bulunamazsa doktor tavsiyesine bağlı olarak tedavi amacıyla protez tırnak kullanılmasında bir sakınca yoktur. Tedavi amaçlı ve geçici bir süre ile kullanıldığı için söz konusu işlem sargı hükmünde olacağından, suyun doku veya deriye ulaşmaması guslün/abdestin geçerli olmasına engel değildir. Ancak söz konusu yöntem, estetik kaygılarla yapılması halinde caiz olmayacağı gibi abdeste ve gusle de engel olur.
NAMAZDA ABDEST BOZULURSA NE YAPILMALI?
Dini işler yüksek kurulu, Cemaatle namazda abdest bozulursa, abdest alıp yeniden namazını kılar ki faziletli olan budur. Ya da namazı bozacak başka bir şey yapmaksızın çıkıp abdest alır ve geri dönüp imam ile bıraktığı yerden namazına devam eder. Şayet imam namazı bitirmiş ise kalan rekâtlarda imama uymuş kimse gibi bir şey okumadan, yaklaşık olarak imamın bekleyeceği kadar bekler, sadece rükû ve secdedeki tesbihleri, oturuştaki dua ve salavatları okuyarak namazını tamamlar (Merğînânî, el-Hidâye, I, 381,382, İbn Âbidîn, Reddü’l-Muhtar, 368 vd.).
Kalabalık bir camide cemaatle namaz kılarken abdesti bozulan ön saftaki bir kişi, eğer abdesti bazı mezheplere göre bozulmamış sayılabilecekse o mezhebi taklit ederek namazına devam eder. Mesela bir yeri kanayan Hanefî bir kişi, kanın abdesti bozmadığını söyleyen Şâfiî ve diğer mezhepleri taklit ederek namazını tamamlar. Fakat mesela idrar veya gaz çıkması gibi bütün müctehitlere göre abdesti bozan bir durum gerçekleşmişse ve kalabalıktan dolayı abdest alma yerine gitmeye de imkân bulamazsa, oturur ve namazın bitmesini bekler veya diğer namaz kılanların dikkatini dağıtmamak için hiçbir şey olmamış gibi hareket eder. Sonra abdest alıp namazını iade eder.
Namaz, iftitah tekbiri ile başlayıp selam ile sona erer. Bu ikisi arasında namazın sıhhat şartlarından olan bir hususun eksik bırakılmaması gerekir. Mesela abdestli olmak namazın şartlarından olduğu gibi, bu hâlin namazın sonuna kadar devamı gerekir. Ancak selam vererek bir namaz tamamlandığında, daha sonra meydana gelecek durumlar kılınmış olan namazı etkilemez.
ABDEST ALIRKEN OKUNACAK DUALAR NELERDİR?
1.Elleri Yıkarken: “Azamet ve celâl sâhibi Allah’ın adıyla başlarım. Bizi İslâm dininde kılan, îman etmeye muvaffak buyuran ve hidâyete erdiren, Rahman Allah’a hamdederim. Suyu temizleyici, İslâm’ı da nur kılan Allah’a hamdolsun.”
2. Ağzını Yıkarken: “Ey Rabbim, bana peygamberinin havzından bir kâse içir, ondan sonra hiç susamayayım.”
3. Burnuna Su Verirken:‘’Ey Rabbim bana cennetin kokusunu duyur ve onun nîmetlerinden nasîblendir ve bana ateşin kokusunu duyurma.”
4. Yüzünü Yıkarken: “Ey Rabbim! Nice yüzlerin beyaz, nice yüzlerin kara olacağı günde yüzümü nurunla beyâz kıl, nurlandır.”
5. Sağ Kolunu Yıkarken: “Ey Rabbim! Kitabımı sağ elime ver ve hesabımı kolay gör.”
6. Sol Kolunu Yıkarken: “Ey Rabbim! Kitabımı sol elime verme, arkamdan da verme ve beni sıkı hesâba çekme!”
7. Başını Meshederken: “Ey Rabbim! Saçımı ve yüzümü ateşten koru. Senin himâyenden başka bir himâyenin bulunmadığı günde beni Arş’ının gölgesi altında gölgelendir.”
8. Kulağına Meshederken: “Ey Rabbim! Beni sözü dinleyip de en güzeline ittibâ edenlerden kıl.”
9. Boynuna Meshederken: “Allah’ım! Beni cehennemden âzâd eyle, onun zincir ve bukağılarından muhâfaza eyle!”
10. Sağ Ayağını Yıkarken: “Ey Rabbim! Nice ayakların kaydığı günde benim ayaklarımı sırat üzerinde sabit kıl.”
11. Sol Ayağını Yıkarken: “Allah’ım gayretlerimi makbul, günahlarımı mağfiret ve amellerimi kabul eyle mânevî ticâretimi de zarar ettirme!”
11. Abdest Bittikten Sonra: ‘’Ey Rabbim! Beni tevbe edenlerden ve çok çok temizlenenlerden kıl. Beni sâlih kullarından eyle, beni üzerlerine hiç bir korku gelmeyen ve hiç mahzun olmayanlardan kıl. Seni her an hamdinle tesbîh ederim. Ey Rabbim şehâdet ederim ki Senden başka hiç bir ilâh yok, ancak Sen varsın. Şerîkin yok ve yine şehâdet ederim ki Muhammed Senin kulun ve Rasûlündür. Senden mağfiretini isterim ve Sana tevbe ederim.”