EKONOMİ SERVİSİ
Balıkçı tekneleri, her yıl ağustos ayının son gecesi ‘Vira Bismillah’ diyerek denize açılıyor. Sezon 1 Eylül’de açılsa da kayıkla avlanan kıyı balıkçılarının çaparileri, önceden sezonun rengini belli ediyor. Bu yaz çingene palamudu oltalara takılsa da sonbaharda tezgahları lüfer şenlendirdi. Jilet gibi keskin dişleri olan ve boyundan büyük balıklarla beslendiği için ‘dişli’ denilen lüferde, son 10 yılın en bereketli sezonu yaşanıyor. Haliyle bu durum etiketlere de yansıdı. Geçen hafta halde tane fiyatı 22-34 TL olan lüfer, tezgahlarda 25-40 liradan vatandaşlara sunuluyor. Teknelerin dolu gelmeye devam etmesi durumunda ise lüferin kilosunun, 20 liralara inebileceği ifade ediliyor.
PALAMUT DA TEZGAHTA
Bu arada denizlerin kırmızı etli balığı palamut da tezgahlardan eksik olmuyor. Palamut mahalle pazarlarında 30-40 TL fiyatla satışa sunuluyor. Halde ise çifti 50-60 TL civarında. Hamsinin yanı sıra istavrit de tezgahlardan eksik olmuyor. Marmara Denizi Eylem Planı Koordinasyon Kurulu’nun temmuz ayındaki toplantısında konuşan Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, Marmara Denizi’nde ilk 20 metrede müsilaja rastlanmadığını açıklamıştı. Kurum, önceki hafta yaptığı paylaşımda ise “Deniz yüzeyinde artık müsilaja rastlamıyoruz. Artık balıklarımızı görüyoruz. İnsanlarımız denize girebiliyor, balıklarımızı yiyebiliyor” diye konuştu.
BALIK BOL OLUNCA FİYATI YÜZDE 30 İNDİ
İstanbul Su ürünleri Komisyoncuları Derneği (İSKOMDER) Başkanı Mahmut Uçan, bu yıl balığın bol olmasının, sektör mensuplarını ve tüketiciyi memnun ettiğini söyledi. Lüfer ve hamsinin bol olduğunu kaydeden Uçan, “Balık bol olunca fiyatlar düştü. Önceki haftaya göre yüzde 30 daha ucuz. Vatandaş da hem kesesine uygun hem doğal bir ürün olduğu için balık almaktan geri durmuyor” dedi. Deniz suyundaki son duruma değinen Uçan, “Artık müsilaj kalmadı gibi. Yine de sektör olarak, Cumhurbaşkanımızın bu yönde bir açıklama yaparak, vatandaşları rahatlatması çok faydalı olacaktır. Çünkü ekim sonunda ve kasım ayında balığın artacağını tahmin ediyoruz” diye konuştu.
AKARYAKIT MALİYETİ
İSKOMDER Başkanı Uçan, sektörün gelişimini etkileyen bazı konularda destek beklediklerini vurgulayarak, şunları söyledi: “Teknelerin mazot maliyeti iyice ağırlaştı. ÖTV’siz fiyatı çok yüksek hale geldi. Daha önce balıkçılar için akaryakıt fiyatı yüzde 40 daha ucuzdu. Şimdi pompa fiyatı ile aynı seviyede. Bu konuda devletten destek bekliyoruz. Ayrıca kültür balıkçılığına destek veriliyor. Benzeri desteklerin deniz balığı avcılığı için de verilmesi, sektörün gelişmesini ve fiyatları olumlu etkileyecektir.” Türkiye’nin 8 bin 300 kilometre sahil şeridi olduğunu hatırlatan Uçan, “Dünyada eşi benzeri olmayan iki suyoluna (Boğazlar) sahip olan ülkemizde ne yazık ki Balıkçılık Bakanlığı yok. Balıkçılık Bakanlığı kurulmalı” diye konuştu. Kaynak: İTO