Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, TCDD’de düzenlenen "Omuz Omuza 165. Yıl Demiryolu İşçi Buluşması" programına katıldı.
2013’te yüzde 33 olan demiryollarının yatırımdaki payını 2020'de yüzde 47’ye çıkardıklarını vurgulayan Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, "Demiryollarımızın modernizasyonu, yeni ve yüksek hızlı tren hatlarının inşası için seferberlik başlattık. Hükümetlerimiz döneminde, bin 213 kilometrelik YHT hattı inşa ettik. Konvansiyonel hat uzunluğumuzu, 11 bin 590 kilometreye yükselttik. Toplam demiryolu ağımızı, 12 bin 803 kilometreye çıkardık. 2003’deki sinyalli hat uzunluğunu, yüzde 172 artışla 6 bin 828 kilometreye, elektrikli hat uzunluğunu da yüzde 180 artışla 5 bin 828 kilometreye ulaştırdık. Yüksek Hızlı Tren sistemi ile tanıştırdığımız ülkemizi, dünyada 8'inci, Avrupa’da da 6'ncı YHT işletmecisi yaptık. Asrın projesi Marmaray’ı halkımızın ve dünya ticaretinin hizmetine sunduk" diye konuştu.
Türkiye’nin, bölgesel yük taşımacılığında önemli bir ticaret hacmine sahip olduğunu, bu potansiyeli lojistik merkezler yaparak daha da artıracaklarını kaydeden Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, Ankara- Sivas, Ankara-İzmir, Bursa-Yenişehir-Osmanaeli, Konya-Karaman-Ulukışla, Mersin-Adana-Gaziantep, Kapıkule-Çerkezköy ve Sivas-Erzincan Hızlı Tren Hatları olmak üzere toplam 3 bin 515 kilometrelik hızlı tren hattında yapım çalışmalarının devam ettiğine dikkati çekti.
Ankara-İstanbul hızlı tren hattı 40 dakika kısalacak
357 kilometresi konvansiyonel hatta da çalışmaların sürdüğünü kaydeden Karaismailoğlu, “Altyapı imalatları tamamlanan ve seyahat süresini 40 dakika daha kısaltacak Ankara-İstanbul Hızlı Tren hattındaki ilave çalışmalarımızı da önümüzdeki yıl bitiriyoruz” dedi.
Yük potansiyeli olan merkezlere iltisak hatları yapım çalışmalarının da tüm hızıyla sürdüğünü ifade eden Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, demiryolu taşımacılığında 25 adet lojistik merkezde, 20 milyon metrekarelik alanda, 75 milyon ton taşıma kapasitesine ulaşmayı hedeflediklerinin altını çizdi. Türkiye’nin bütünsel kalkınmasına da katkı sunmayı amaçladıklarını kaydeden Karaismailoğlu, “Yolumuz uzun ancak aydınlık. Hedeflerimize, dün olduğu gibi yarın da hep birlikte, omuz omuza ulaşacağız” dedi.
“Pandemi sırasında diğer ulaşım modlarında ülkeler arasındaki trafik akışı önemli oranda daralırken, süreç demiryolu taşımacılığımızın lehine işlemiştir” diyen Karaismailoğlu, demiryollarında Ağustos 2021 itibarıyla taşınan yük miktarının bir önceki döneme göre yüzde 18 arttığını ifade etti. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hattının üzerinden yapılan ihracat ve ithalatta toplam 1 milyon 276 bin 134 tonluk yük taşındığına vurgu yapan Karaismailoğlu, 2024 yılı sonunda yük miktarını 20 milyon tona çıkartmayı hedeflediklerinin altını çizdi.
“Milli elektrikli tren setinin test süreçlerini tamamladık”
Bakanlığın web sitesindeki bilgiye göre yerli ve milli üretim hamlesine dikkati çeken Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“TÜRASAŞ tarafından yürütülen çalışmalarla, ürün portföyünü geliştirerek, öncelikle ülkemizin demiryolu araçları ihtiyacında dışa bağımlığı azaltıyoruz. Bu kapsamda hepsi milli üretimlerimiz olan; banliyö, metro aracı, hızlı tren, elektrikli lokomotif, lokomotif platformu, elektrikli tren seti ile yeni nesil demiryolu bakım aracı, cer zinciri ve tren kontrol sistemi ile yeni nesil dizel motorunun tasarım ve üretimine yönelik faaliyetleri sürdürüyoruz. Saatte 160 kilometre hıza sahip Milli Elektrikli Tren setinin test süreçlerini tamamladık. 2022 yılında seri üretimine geçeceğiz. Yine önümüzdeki yıl milli elektrikli lokomotifin seri üretimine de başlayacağız. Saatte 225 kilometre hıza sahip Milli Hızlı Trenin tasarım çalışmalarını tamamlayarak, prototip üretim aşamasına geçeceğiz. Milli banliyö projesinde ise tasarım çalışmalarına devam ediyoruz. Hedefimiz; 2023 yılında aracımızı raylara indirmek. Bu projeleri tamamlayarak araçlarımızı raylara indirdiğimiz an; metro, banliyö ve tramvay tasarım ve üretimi dahil olmak üzere tüm raylı sistem araç üretiminde ülkemiz için önemli bir aşamaya ulaşacağız.”
"İşçilerimizi korumaya devam edeceğiz"
İmzalanan toplu iş sözleşmesinde işçinin emek ve alın teri hakkının korunması için tüm tarafların büyük gayret sergilediğini kaydeden Karaismailoğlu, “1’inci yıl ilk 6 ay için yüzde 12, ikinci 6 ay için yüzde 5, ikinci yıl ilk ve 2. altı aylar için yüzde 5 oranında zamlarla birlikte, enflasyon farkları da dikkate alınacak. Böylece, işçi kardeşlerimizi enflasyon karşısında korumaya devam edeceğiz” diye konuştu.
Karaismailoğlu, 6-7-8 Ekim 2021 tarihlerinde, İstanbul Atatürk Havalimanı’nda, ‘Lojistik, Mobilite ve Dijitalleşme’ temalı uluslararası bir şura düzenlendiğine dikkati çekti ve ekledi:
“55 farklı ülkeden üst düzey yöneticinin katılacağı 12. Ulaştırma ve Haberleşme Şuramızda; dünyayı değiştirecek mega ulaştırma projeleri ele alacağız. Kovid-19 sonrasında küresel tedarik zincirlerinin yeni standartlarını belirleyeceğiz. Tüm ulaşım ve iletişim modlarında dijitalleşmenin yaygınlaştırılması ele alacağız. Avrasya bölgesinin merkezinde ve Yeni İpek Yolu’nun kalbinde yer alan ülkemizi, ulaşım modlarında da merkez ülke yapıyoruz. Türkiye böylece, ticaretin seyrini belirleyen, bölgesinde ekonomik lider ülke olma yolunda hızla mesafe kat etmektedir. Tüm ulaşım modlarıyla, lojistik alanında bir süper güç olmak için, yerli ve millî üretimle, sürdürülebilir akılcı bir mobilite ve dijitalleşmeyi önceliyoruz. Tüm bu süreçlerde, yeni ve yüksek hızlı hatlarımızla, sektördeki dijitalleşmenin yaygınlaşmasıyla, demiryolu sektörümüzün yeri ayrı ve önceliklidir.” (İLKHA)