Dicle Üniversitesi 15 Temmuz Kültür ve Kongre Merkezi’nde düzenlenen çalıştay, Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. Bahar Burtan Doğan'ın açılış konuşmasıyla başladı.

Ahiliğin İslamiyet’in farklı coğrafyalara yayılmaya ve İslam medeniyetinin oluşmaya başlaması ile birlikte ortaya çıkan bir organizasyonel yapılanma olduğunu belirten Doğan, Orta Asya kaynaklı "Akı" veya günümüzdeki tabiriyle cömertlik kavramının İslamiyet bünyesinde ortaya çıkan "Fütüvvet" geleneği ile kaynaşması sonucu ortaya çıktığını söyledi.

Ahiliği Türkistan’dan Endülüs’e ve Kuzey Afrika’ya uzanan bu teşkilatlanmanın Anadolu’ya münhasır şekli olarak tanımlayan Doğan, "Dini, ahlaki, mesleki, ticari, sosyal ve askeri yönleri başta olmak üzere çok boyutludur. Ahi Evran–ı Veli tarafından kurumsallaştırılmış ve sistematize edilmiştir. Ahlakı ve zanaatı Türk–İslam potasında eritmesi sayesinde Türk–İslam medeniyetine ciddi katkılar sağlamış, derin izler bırakmıştır." dedi.

"İnsan-ı kâmil olmak için ilim, bilim ve meslek sahibi olmak gerekir"

Burtan Doğan'ın açılış konuşmasından sonra ahiliğin tarihsel sürecine değinen İstanbul Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ahmet Kala, "Ahi Evran’ın doğumunun 850'nci yılı dolayısıyla bu sene UNESCO önemli bir karar vererek ilk defa bunu dünyada kutlama yılı haline çevirdi. İnsan-ı kamil olmak için ilim, bilim ve meslek sahibi olmak gerekiyor. Ahi Evran da meslek sahibi olmak gerektiğini öne çıkartıyor." ifadelerini kullandı.

Katılımcılara hitapta bulunan Dicle Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mehmet Karakoç ise bilginin hikmetle, ticaretin ahlakla buluştuğu ahilik müessesini dünya milletlerine en doğru şekilde anlatılması, bu kutsal emaneti sonraki nesillere aktarmak amacıyla Dicle Üniversitesi olarak 2021 yılı boyunca yurt genelinde ve yurt dışında etkinlikler düzenlediklerini söyledi.

Açılış konuşmalarının ardından Diyarbakır Valisi Münir Karaloğlu ve Rektör Karakoç, Diyarbakır "Ahi–Usta–Çırak Silsilesi Halinde Yüzyılı Aşan Meslekler ve Ürünler Sergisi" açılışını gerçekleştirdi.

Çalıştayda; sanat, ticaret, ekonomi gibi çeşitli meslek alanlarındaki paydaşlar ile çalıştay masalarına geçilerek "Ticaret Hayatı, Çalışma Hayatı ve Eğitim" başlıklı oturumlar yapıldı. (İLKHA)