DOĞRUHABER / Hasan Işık
Amerikan Havacılık ve Uzay Enstitüsü (AIAA) tarafından 40 yıla yakındır düzenlenen uçak motoru yarışmasında TOBB ETÜ Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü öğrencilerinden oluşan ETÜ-Phoenix adı verilen takım; 2003 yılında kullanımdan kaldırılan ancak 2028’de tekrar uçuşa başlaması planlanan, sesten iki kat hızlı uçan efsaneleşmiş uçak Concorde’un motorunun yeniden tasarlandığı yarışmada, bütün rakiplerini geride bırakarak birinci oldu. Dünyanın en saygın havacılık ve uzay enstitülerinden olan AIAA (The American Institute of Aeronautics and Astronautics) tarafından düzenlenen Let’s Re-Engine Concorde yarışmasını kazanan ETÜ-Phoenix takımı; Makine Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Sıtkı Uslu danışmanlığında aynı bölüm öğrencileri Mert Battal Şen, Mustafa Cem Canbaz, Buğrahan Uysal, Yağız Ataberk Erişti, Tuna Kök, Muaz Tağ, Remzi Erdem Barış ve Deniz Akbulut’tan oluştu.
YENİ MOTORLA SES PATLAMASI YAŞANMAYACAK VE YAKIT TÜKETİMİNDE CİDDİ DÜŞÜŞ YAŞANACAK
Dünyada sesüstü uçuş yapan yegane uçak Concorde’un uçuşu 2003 yılında çok yüksek yakıt tüketiminden dolayı durdurulmuştu. O zaman Concorde’da eski bir turbojet motor olan Olympus 593 kullanılıyordu. Yakıt tüketiminin düşürülmesinin en önemli yolu motor tipinin turbojet motordan, turbofan motora değiştirilmesi olarak düşünüldü ve 2028’de tekrar uçuşu beklenen Concorde uçağı için bir turbofan motor tasarımı öngörüldü. Yarışmaya yönelik çalışmalar yürüten ETÜ-Phoenix ekibi, Concorde uçağının isterlerini karşılayacak şekilde, yani kalkış sırasında ses patlaması yaşamadan, daha sessiz ve daha az yakıt tüketerek çevreci bir şekilde gerçekleştirebilecek bir turbofan motor tasarladı. 16.000 metre irtifada ses hızının 2 katı (2.100 km/h) hızda Londra-New York arası uçuşunu 3,5 saatte tamamlayan ETÜ-Phoenix motoru, Concorde’un orijinal motoru olan Olympus 593 motoruyla karşılaştırıldığında uçuş başına 44 bin dolar tasarruf ile toplam yakıt tüketimini yüzde 44 düşürüyor. Ayrıca motor ağırlığı, 2028 yılına kadar kullanıma girmesi beklenen teknolojik gelişmeler ve malzeme iyileştirmelerine bağlı olarak optimize edilerek yüzde 20 oranında azaltıldı. TOBB ETÜ öğrencilerinin yaptığı optimizasyon çalışmaları sonucunda motor bileşenlerinin 5.000 saatlik ömrüne göre yapılan hesaplamaya göre, yakıt tüketimi bazında toplam 63 milyon dolarlık kâr sağlanması bekleniyor.
TOBB ETÜ’DE SADECE MÜHENDİS DEĞİL, SANATÇI KALBİMİZLE DE ÇALIŞIYORUZ
Takım Danışmanı ve Makine Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Uslu kazandıkları yarışmayla ilgili şunları söyledi: “Öğrencilerimiz projeye sadece yarışma gözüyle bakmamış olup, işlerini yoğun bir çalışma ve büyük bir ciddiyetle gerçekleştirmiş, uluslararası bir başarı kazanmışlardır. Gerek üniversite, gerekse fakülte ve bölüm olarak tüm öğrencilerimizle gurur duyuyoruz. Bir düşünür ‘Ellerinizle çalışıyorsanız emekçi, elleriniz ve kafanızla çalışıyorsanız zenaatkar, elleriniz, kafanız ve kalbinizle çalışıyorsanız sanatçısınız’ der. Biz TOBB ETÜ’de sadece mühendis değil, sanatçı gibi kalbimizle de çalışıyoruz.“