Bir alan adı satın almadan önce, adı kayıt kuruluşunun veya bir hosting sağlayıcısının web sitesinde domain sorgulama aracı ile almayı planladığınız domainin daha önce kayıt edilip edilmediğini kontrol edebilirsiniz.
Bir iş kuruyorsanız ya da bir web sitesi veya bir blog sahibi olmak istiyorsanız, insanların sizi online dünyada bulmasını kolaylaştıran bir web adresine karar vermeniz ve bunu kaydettirmeniz gerekir. Domain (alan adı) denen bu adresler; web sitelerinin adlarıdır. Site sahibi tarafından belirlenir ve basit bir kayıt işlemiyle kullanım hakkı elde edilir. Domain; hosting sağlayıcılarından veya alan adı kayıt firmalarından alınır, genellikle yılda bir kez alan adı kaydının yenilenmesi gerekir.
Alan adınızı kaydederken, com ya da gov gibi hangi alan adı uzantısıyla (üst düzey alan adı / TLD olarak da adlandırılır) kullanılacağını da seçmeniz gerekir. Statista verilerine göre Nisan 2021 itibariyle, tüm Dünya'da web sitelerinin yüzde 52,3'ü alan adlarında .com uzantısı kullanmaktadır. Çoğu web sitesi sahibinin .com'u tercih etme eğilimi; popüler olduğu için kolay hatırda kalmasından kaynaklanır. Com dışında; sektörünüzü ya da hedef kitlenizin bulunduğu yeri göz önünde bulundurarak .tr, .ca, .uk gibi ülkelere özgü alan adı uzantılarını ya da .info, .net, .tech, .cafe, .auto, .health ve .istanbul gibi uzantıları da tercih edebilirsiniz.
Bir alan adı satın almadan önce bir alan adı kayıt kuruluşunun veya bir hosting sağlayıcısının web sitesinde domain sorgulama aracı ile almayı planladığınız domainin daha önce kayıt ettirilip ettirilmediğini kontrol edebilirsiniz.
İnsanlar genelde gerçekten ihtiyaç olana kadar bir alan adı satın almak için bekleme eğilimindedir ancak alan adınızı satın almak için işletmenizin faaliyete geçmesini veya web sitenizin çok sayıda içerikle yayına hazır olmasını beklemek, kayıt ettirmeyi düşündüğünüz alan adınızın başka biri tarafından satın alınması ihtimalini barındırır.
Hatta potansiyel olarak çekici alan adlarını satın alan ve onları şişirilmiş bir fiyata satmaya çalışan kişiler de söz konusudur.
Alan adları, aynı zamanda web sitenizin, markanızın adresini taşıyan e-mail adreslerine sahip olma fırsatı sunması açısından önemlidir. Bu da Gmail gibi ücretsiz mail adreslerine göre daha profesyonel bir duruş sergilemenizi sağlar.
Alan Adı Alırken Dikkat Etmeniz Gerekenler
Alan adları bir web sitesini bulmak ve tanımlamak için kullanıldığından sitenizi / işletmenizi temsil eden, bir adres belirlemeniz çok önemlidir.
Bir web sitesinin itibarı kendisini tanıtmayı başardığında artar. Herhangi bir nedenle alan adının değiştirilmesi, sıfırdan başlayarak zaman içinde kazanılan bu itibarın zarar görmesi anlamına gelir.
Bu nedenle en baştan en ideal alan adını seçmeye çalışmak heyecan verici olabileceği kadar sinir bozucu da olabilir.
Alan adı seçerken göz önünde bulundurmanız gereken noktaları şu şekilde sıralayabiliriz:
1 - Alan adlarının fiyatlarını araştırırken kayıt şirketine, alan adına ve uzantıya göre değiştiğini, bazı kayıt şirketlerinin alan adlarını ücretsiz sunarak hosting paketlerine dahil ettiğini görebilirsiniz. Unutmamanız gereken kaydettirdiğiniz alan adı için yaptığınız ödemenin; sadece bir yıl gibi belirli bir süre için kullanım hakkına sahip olmanızı sağlamasıdır.
2 - Yenileme dönemi geldiğinde yenileme ücretini ödemezseniz, alan adını kaybetme olasılığı ile karşı karşıya kalabilirsiniz. Alan adınız başka biri tarafından satın alınabilir. Bu nedenle alan adı kaydı sırasında bir sonraki yıl için yenileme ücretinin ne olacağını bildiğinizden emin olmalısınız.
3 - Başlangıçta şık bir indirim için tercih ettiğiniz firma, sonraki yıllarda, ödemek istemeyeceğiniz yüksek ücretler sunabilir, bu tip durumlar için alan adı transferi şartlarını da incelemeniz önerilir, ilerde alan adınızı farklı bir kayıt kuruluşuna aktarma ihtiyacı duyabilirsiniz. Transfer işlemini kolaylaştırmayan veya bunun için ücret alan firmalardan uzak durmalısınız.
4 - Alan adları, tire dışında herhangi bir noktalama işareti, özel sembol veya boşluk içeremez. Ancak tire denen kısa çizgilerden de kaçınmak gerekir, çünkü insanlar kısa çizgiyi girmeyi unutursa yanlış bir web sitesine gidebilirler.
5 - Doğrudan trafik, adresinizin doğrudan adres çubuğuna yazılmasını ifade eder, kolay ve akılda kalan bir alan adınız olduğunda web sitenize ulaşılması daha kolaydır. Sayıları kullanmak "metinsel olarak mı rakamla mı yazılacak" karışıklığa neden olabileceği düşüncesiyle tavsiye edilmez. Alan adlarının telaffuzunun, yazılışının, hecelenmesinin hatta telefon klavyesi ile tuşlanmasının kolay olması, ticari bir kuruluşu ya da bir markayı çağrıştırmaması önerilir.
6 - İdeal olarak, alan adınızın kısa olması önerilir, bunun için üç veya daha az kelime kullanmalısınız. Tek kelimeden oluşan ve .com ile biten alan adlarının çoğu zaten alınmış olduğundan, iki kelimelik alan adları için işe yarar kombinasyonlar oluşturmaya çalışabilirsiniz.
7 - Alan adı seçerken sitenizin arama motorlarındaki sıralamasını ve organik trafiğinizi etkileyebileceğini de düşünmelisiniz. Sıralamada web sitenizin hızlı yüklenmesi, yüksek kaliteli içeriğe ve geri bağlantılara sahip olması gibi kriterler kadar ağırlığı olmasa da arama motoru optimizasyonu (SEO) için işletme adınızla eşleşen veya web sitenizi yansıtacak önemli anahtar kelimeler içeren bir alan adı bulmanız önemlidir. Ancak arama motorları spam gibi görünen fazlasıyla anahtar kelime doldurulmuş bir alan adı kullanmanızdan hoşlanmaz. SEO sıralamanızı ve tıklama oranınızı olumsuz etkileyebileceğinden, .rest, .biz ve .tk gibi spam web siteleri tarafından sıklıkla tercih edilen TLD'lerden de kaçınmalısınız.
8 - Kayıt operatörünüzün ICANN (İnternet Tahsisli İsimler ve Numaralar Kurumu) onaylı olması, destek personelinin domain ile ilgili teknik destek sorunlarını etkin ve hızlı bir şekilde ele alabilme ve sorunlarınızı çözebilme becerisine sahip olması önemlidir, forum, yorum, incelemeler ve önerilerle köklü, güvenilir firmaları tespit etmeye çalışmalısınız.