Tağut kelimesiyle günlük hayatta sıkça karşılaşıyoruz. Peki Tağut ne demek? Tağut kime denir? İşte merak edilen soruların cevapları... 

Arap dilinde ta-ğa yet-ğa fiili (mastarı tağyen ve tuğyanen) haddi aşmak,sınırı aşmak anlamına gelmektedir. Tağa’l-mau sözü, su coştu, taştı demek olup, Kur’an’da da, Nuh tufanı anlatılırken bu şekliyle kullanılmıştır.

TAĞUT NE DEMEK?

O halde Allah’tan başka tapınılan ve haktan saptırıcı olan her kişi, kurum ve erk tağuttur, tağudidir.

Tağut kelimesin masdarı tuğyandır: Tuğyan “İsyan etmek, haddi aşmak, azgınlık ve sapkınlık” gibi anlamlara gelmektedir.

Kuran-ı Kerim’de tuğyan kavramı otuz dokuz yerde geçer; tagut ismi ise sekiz ayette yer alır.

Kuran’da bu kavram küfürle eşanlamlı olarak kullanılmıştır

Kuran her kavme bir peygamberin gönderilmiş amaçlarından birinin de tağuttan kaçınma olduğunu(nahl 36) beyan eder.

Yani iman etmenin şartı tağudu reddetmektir.

TAĞUT KAVRAMI İÇİN ALİMLER NE DİYOR

İmam Mücahit’e göre tağut: “İnsanların idarecisi konumunda bulunan, halkın kendisine danışıp işlerinin hükme bağlanmasını istedikleri, insan sûretindeki şeytanlardır. Tağut (Allah’ın kanunları dışında) kendisine başvurulan insanların efendisidir.”

Ragıb el-İsfahani tağut, Allah’tan başka tapınılan ve hak yoldan saptıran her varlık, put, şeytan, kahin ve sihirbazdır demiştir.

İmam Taberi “Allah’a karşı isyankar olup, zorla, zorlamayla veya gönül rızasıyla kendisine tapınılıp ma’bûd tutulan insan, şeytan, put, heykel ya da herhangi başka bir şeydir.”

İmam Malik Allah’tan başka (kendisine) ibadet edilen her şeydir der

Seyyid Kutub tağut için “Gerçeği çiğneyen Allah’ın kulları için çizdiği sınırı aşan düşünce, sistem ve ideoloji anlamına gelir. Bu düşüncenin, sistemin ve ideolojinin, Allah’a inanmaktan, O’nun koyduğu kanunlara uymak gibi herhangi bağlayıcı bir kuralı yoktur. İlkelerini Allah’u Teala’nın kanunlarından almayan her sistem, her kurum, her düşünce, her davranış kuralı, her gelenek tağut kapsamına girer.” İfadelerini kullanır.

Mevdudi tağut kavramını “Allah'a isyan eden, Allah'ın kullarının hâkimi ve mâliki olduğunu iddia eden ve onları kendi kulu olmaya zorlayan kimse” olarak tanımlamıştır.

Muhammed Esed kavramı “Allah'tan başka ibadet edilen her şeyi ve böylece insanı O'ndan uzaklaştıran ve şeytana yönelten şeyler” şeklinde tanımlamıştır

Muhammed Ebû Zehra tağut olarak ifade edilen kesimin kişiye, akla ve topluma karşı ifsat edici tavır içerisinde olduğuna işaret ederek, bu kesimin topluma musallat olarak, onların hakkı görmelerine engel olan liderler olduğunu bildirmiştir.