VAN - Konu ile ilgili yazılı bir açıklama yayınlayan TMMOB Van İKK Sekreterliği, deprem felaketinden 17 ay geçmesine rağmen, askıya çıkarılmış bir planını, Van halkının çıkarları açısından önemsediklerini bildirdi.

 

Yapılan planın büyükşehir belediyeleri için hazırlanmış kapsamlı bir plan olmadığı belirtilen açıklamada planın uygulanabilirlikten uzak olduğu ifade edildi.

 

Maddeler halindeki görüş ve önerilerden bazıları şöyle:

- Üç adet alt merkezler planda TOKİ konutlarının yapıldığı yerler olarak belirtilmişlerdir. Bizler bu alt merkezlere ilaveten Hacıbekir mahallesi, Şerefiye mahallesi, Serhat mahallesi, Yeni mahalle ve çevre yolunun Kevenli kısmının alt kesimleri 4. alt merkez, Şabaniye mahallesi, Suphan mahallesi ve Eminpaşa mahallerini kapsayacak 5. alt merkez ile İstasyon mahallesi, Beyüzümü mahallesi ve Altıntepe mahallesi ve civarlarını kapsayacak 6. olarak alt merkezler oluşturulmalıdır. Bu Planda alt merkezler kapsamlı düşünülmemiştir, çok dar bırakılmıştır.

 

- Çevre yolu tamamen kamulaştırma yapılarak açılmalıdır. Çevre yolu için 18. Madde uygulaması mağduriyetlere sebep olacaktır. Çevre yolu Van için çok önemli ve hemen yapılması gereken bir hizmettir. Çevre yolunu Belediyenin 18. madde uygulamasını beklersek çevre yolunun yapımı uzun bir zaman alacaktır. Vatandaş ile belediye karşı karşıya getirilerek elzem olan bu hizmet maalesef geciktirilecektir. Bu nedenle çevre yolunun geçtiği güzergahta yaklaşık 13 km`lik kısım vatandaşa ait arazilerden geçmektedir. Vatandaşa ait bu kısmın Karayolları tarafından acilen kamulaştırılması gerekmektedir. Çevre yolunun dışı planlanmamalı ve çevre yolu planın sınırı teşkil etmelidir.

 

- Plan yapılırken mülkiyet sınırlarına, durumlarına yeterince dikkat edilmemiştir. Yola ve yeşil alana terkinler mülkiyet bazlı bakıldığında dağılımın adil olmadığı görülmektedir. Yapılaşması tamamlama noktasına gelmiş veya belli bir siluet oluşturmuş Sıhke Cad, İskele Cad, Gölbaşı Sok, Suvaroğlu Sok, vb. cadde ve sokaklarda plan bütünlüğü sağlanamamıştır, bir ada bitişik nizam 7 kata müsaadeli iken hemen yan adası ayrık nizam 4 kat yapıldığı görülmektedir.

 

- Bu planda mutlaka ilçe meydanları oluşturulmalıdır. Kentin trafik ve ulaşım yönünden bu meydanlar planda belirlenmelidir.

 

- İleride kentin ulaşımını hafif raylı taşıma araçları ile düşünüldüğünde buna yönelik planda yollar düşünülmemiştir. Mutlaka tolu taşıma ve hafif raylı sisteme göre yollar planlamalıdır.

 

- Düşük taban alanı kullanımlı yüksek kat uygulamaları her nedense sadece yapılaşmasını büyük oranda tamamlamış kent merkezinde uygulanmıştır.

 

- Hacıbekir, Şerefiye, Yenimahalle, Kurubaş ve Erek dağının alt kısımlarına, yani zeminin sağlam olduğu kısımlarda çok katlı (10 ve üzeri) yapıların yapılmasına olanak tanınmalıdır.

 

- Vatandaşa ait arsalarda kamu yararına ayrılan yerlerin (yeşil alan, yol park vb), vatandaşın mağdur olmaması açısından en fazla 5 yıl içerisinde kamulaştırılarak bedellerinin ödenmesi, 5 yıl zarfında kamulaştırılmayan yerlerin mülk sahibin tasarrufuna bırakılması için Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca bir yasal düzenlemenin yapılması gerekir.

 

- Son 10 yıl içinde yapılan ruhsatlı yapılar hiç dikkate alınmamıştır. Kadastro durumları ise az miktarda göz önünde bulundurulmuştur. Bunların bir an önce düzeltilmesi gerekir.

 

- Planda yapılaşması tamamlanmış yerlerde yol genişlikleri artırılmış, fakat Bostaniçi gibi yerlerde yapılaşma tamamlanmamışken önceden planlanmış 24 metrelik yollar 17 metreye düşürülmüştür. Bunları kentleşme ve imarın uygulanması açısından düzeltilmesi gerekir.

 

- Planda İpek yolu üzerinde bazı parsellerden 25 m bazı parsellerden 10 m bazı parsellerden ise 5 m çekme yapılmıştır. Bu uygulama plan bütünlüğü ve devamı mantığına ve eşitlik ilkesine ve plan mantığına uymamıştır. Bir an önce bu hatanın düzeltilmesi gerekir.

 

- Planda bazı adalarda yapı yapılamayacak kadar dar imar adaları oluşturulmuştur. Bu imar planı ilkesine aykırı bir uygulama olacaktır.

 

- 1/100000 ölçekli Çevre Düzeni Plan Revizyonu ve 1/5000 ölçekli Nazım İmar Plan Revizyonu imar planı ile birlikte askıya çıkarılmalıydı. 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı üst ölçekli plan bütünlüğüne ve kararlarına uygun olmalıdır. (Fırat Arslan - İLKHA)