TEKNOLOJİ SERVİSİ

Mars’ta kontrollü bir uçuş gerçekleştirmek Dünya’ya kıyasla çok daha zordur. Her ne kadar Kızıl Gezegen’deki kütle çekimi Dünya’dakinin üçte biri kadar olsa da Mars’ın atmosferinin yoğunluğu Dünya’nınkinin sadece %1’i kadardır. Geceleri Mars’ın yüzeyindeki sıcaklıkların -90 °C’a kadar düşmesi elektrikli bileşenlerin donmasına ve çatlamasına sebep olabilir.

Şu an itibarıyla Ingenuity, Perseverance’ın içinde yan yatmış hâlde bulunuyor. Helikopterin uçmaya başlaması için önce yüzey aracından ayrılması ve uçuşa uygun bir alanın ortasında konumlanması gerekecek. Uçuş hazırlıklarının tamamlanması altı günden fazla sürecek. İlk önce Ingenuity’yi sıkıca kavrayan mekanizmalar gevşetilecek. Daha sonra helikopter yavaş yavaş döndürülerek yüzeye paralel hâle getirilecek. Dördüncü günün sonunda Ingenuity, Mars yüzeyinin 13 santimetre yukarısında yüzeye paralel hâlde duruyor olacak. Beşinci günde Perseverance helikopterin üzerindeki bataryaları tamamen şarj ettikten sonra Ingenuity’yi Mars yüzeyinin üzerine bırakacak ve yüzey aracı ile Ingenuity arasındaki tüm bağlantılar kopacak. Altıncı günde Perseverance helikopterden beş metre kadar uzaklaşacak.

Ingenuity, Perseverance’tan ayrıldıktan sonra üzerindeki güneş panelleriyle enerji toplayarak kendi başının çaresine bakmaya başlayacak. Helikopter ile yüzey aracı, üzerlerindeki radyo alıcıları-vericileri aracılığıyla iletişim kuracak.

Video: NASA

Tüm hazırlıklar tamamlandıktan ve uçuşa uygun hava koşulları oluştuğuna karar verildikten sonra 1,8 kilogram kütleli helikopter, pervanesini dakikada 2.537 kez döndürmeye başlayacak. Eğer her şey yolunda giderse Ingenuity bir ay boyunca Kızıl Gezegen’in atmosferinde test uçuşları yapacak.

Ingenuity’nin üzerinde herhangi bir bilimsel cihaz bulunmuyor. Sadece Mars’taki koşullar altında bir hava aracını uçurmanın zorlukları hakkında mühendislik testleri yapılacak.

Kaynak, BilimGenç