Yasa gereği zorunlu hale getirilen kış lastiği dönemi sona erdi. 1 Nisan tarihi itibariyle biten kış lastiği uygulamasının ardından sanayi ve oto servislerinde yoğun mesai başladı.

Yaz lastiklerini taktırmak için oto servis ve lastikçilere akın eden araç sahipleri, lastikçilerin önünde yoğunluk oluşturmaya başladı.

Araç sahiplerinin sürüş güvenliği açısından yolculuğa çıkmadan önce kış lastiklerinin yerine yaz lastiklerini taktırmaları gerektiğini öneren uzmanlar, yaz lastiklerinin yakıt tüketimini düşüreceği gibi yıpranmaya karşı da direnç sağlayacağını belirtiyor.

 

Lastiklerin, mevsim koşullarına bağlı olarak değiştirilmesi gerektiğini belirten uzmanlar, kış mevsiminin karlı, buzlu ve yağmurlu çetin şartlarından sonra takılacak olan yaz lastiklerinin güvenli bir sürüş ve sıcak hava koşullarında özellikle yaz tatilleri için yapılan uzun yolculuklarda yüksek performans sağlayacağını dile getiriyor.

Siirt'te 12 yıldır oto lastik ve rot balans işiyle uğraştığını ifade eden usta Hakan Kaplan, yasa gereği zorunlu hale getirilen kış lastiği döneminin sona ermesiyle birlikte oto servislerde yoğun mesainin başladığını kaydetti.

Hakan Kaplan

"Havalar ısındığında kışlık lastikler zarar görmeye başlar"

Yazlık lastik takmanın zamanının geldiğini belirten Kaplan, 7 santigrat derecenin üzerine çıkan hava sıcaklıklarında kışlık lastiklerinin parçalanıp peynir gibi eridiğine dikkat çeken Kaplan, araca yazlık lastik takılmanın önemini şu şekilde anlattı:

Kışlık lastikler değiştirilmez ise herhangi bir yolculukta kaza riski meydana gelir, bunun yanında yakıt tasarrufu da yapılamaz. Yazlık lastik takıldığında ise yakıt tasarrufu yapılabilir. Havalar ısındığında kışlık lastikler zarar görmeye başlar ve bir dahaki sezonda kışlık lastikler kullanılamaz. Çünkü sıcak asfaltta kışlık lastikler eriyecektir. Lastik dişleri ince olduğu için parça parça kopmalar oluşacaktır. Araç sahiplerinin lastiklerini bayramdan önce taktırmaları çok iyi olur. Hafta sonlaları yoğunluğumuz daha fazla, hafta içi de müşterilerimiz mesai saatlerinden sonra gelip araç lastiklerini taktırabilirler.

"Her lastik değişiminde muhakkak rot balans ayarı yapılması gerekiyor"

Araç lastiklerinin değişiminden sonra rot balans ayarının mutlaka yapılması gerektiğini dile getiren Kaplan, rot balans ayarının yapılmaması durumunda kaza riskinin oluşabileceğine dikkat çekti.

Kaplan, "Araçların Kış ayında çukurlara girme oranları çok yüksek ve bu nedenle sık sık parça değiştirme olayları oluyor. Bu nedenle araçların rot ayarları bozuluyor. Her lastik değişiminde muhakkak rot balans ayarının yapılması gerekiyor. Bu ayar yapılmadığında hem iç taraftan hem de dış taraftan araç lastikleri aşınma yapar, direksiyonda eğrilik meydana gelir, araç sağa-sola çekme yapar ve kaza riskini yükseltir. Yeni nesil araçlarda yapılmaması durumunda ise ABS ve EBS sistemi otomatik olarak devre dışı kalır dengesini sağlayamaz. Lastik değişiminden sonra her 5 bin kilometrede bir rot balans ayarının yapılması hayati önem taşıyor." diye konuştu.

Araçlarına yaz lastiği takmaya gelen vatandaşlardan İbrahim Bardak ve Recep Tiren ise yaz lastiği takmanın ekonomik yönden yakıt tasarrufu sağladığını ve güvenli bir yolculuk için de hayati önem taşıdığını belirterek yaz lastiği takmanın önemine dikkat çekti.

Yaz lastiğinin özellikleri

Karlı havalarda ve buzda sürüş için uygun olmayan yaz lastikleri, hava sıcaklığının 7 derecenin altına düşmesi durumunda kauçuk maddesi özelliğini yitirmeye başlar, sertleşir ve lastiklerin yola tutunma performansını azaltır. Yaz lastiği daha sessiz ve yumuşak bir performans gösterir.

 Yaz lastiği nedir?

Yaz lastiklerinin sırt desenleri ve kauçuk birleşimi, aracın yola daha iyi tutunmasını sağladığı gibi kış lastiklerine göre sığ oyuklara sahip olması lastiğin yola daha iyi temas etmesini sağlar. Yaz lastiklerinin bu yapısı aynı zamanda sırt desenlerinden kaynaklanan gürültünün de azalmasına yardımcıdır. Bu sayede uzun yolculuklarda konforlu bir sürüş sağlar.

Yaz lastikleri yakıt tasarrufu sağlar mı?

Yaz lastiklerinin iyi bir yol tutuşunun olması, yuvarlanma direncinin düşük olması ile yakıt tasarrufu elde edilir. Kış lastikleri sürüş sırasında araçlara ekstra çekiş gücü ve fren özelliği katar. Ancak yaz koşullarında bunlar gibi ekstra özelliklere ihtiyaç yoktur ve yaz aylarında kış lastiği kullanıldığında yakıt tüketimi artar.

Yaz lastiği ile kış lastiği arasında ne fark vardır?

7 derecenin altındaki sıcaklıklarda sertleşerek yol tutuşunun azalması nedeniyle yaz lastikleri, soğuk ve karlı geçen kış ayları için uygun değildir. Yaz lastikleri yeni ve diş derinlikleri yüksek de olsa kış aylarında yeterince emniyet sağlayamaz. Kış lastikleri tamamen kış aylarının ağır hava şartlarına uygun olacak şekilde özel olarak geliştirilmiştir.

Yaz lastikleri sıcak havalarda düzensiz yıpranmaya karşı daha dayanıklıdır ve bu özellikleri sayesinde lastiğin kullanım ömrü uzun olur. Yaz lastiklerinin yapısı yılın en sıcak şartlarına uyum sağlayacak şekilde hazırlanmaktadır. Bu nedenle yaz lastikleri hem yol tutuş ve frenleme hem de konfor anlamında üstün performans göstermektedir. (İLKHA)