Geçtiğimiz yıl mart ayından beri etkisini sürdüren Covid-19 salgınında, son haftalarda vaka sayısının düşmesiyle Sağlık Bakanlığı, diş hastaneleri ile ağız ve diş sağlığı merkezlerinde acil durumlar dışında ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin tamamını, Merkezi Hekim Randevu Sistemi (MHRS) üzerinden alınan randevu ile vermeye başladı.

Salgınla birlikte diş hastaneleri ile ağız ve diş sağlığı merkezlerinde acil işlemler dışındaki poliklinik hizmetleri tedbir nedeniyle askıya alındı. Diş hekimleri ve sağlık teknikerleri ise filyasyon ekiplerinde görevlendirildiği için bu süreçte halk uzun süre ağız ve diş sağlığı hizmetine ulaşmada sıkıntı yaşadı.

 

Özel hastane ve diş merkezlerine yönelmek zorunda kalan halk, bu süreçte yüksek tedavi masrafları ile karşılaştı. Uzun bir sürenin ardından Covid-19 vakalarının da azalmasıyla diş hastaneleri ile ağız ve diş sağlığı merkezleri normale dönerek hizmet vermeye başladı.

Acil durumlar dışında ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin tamamı Merkezi Hekim Randevu Sistemi (MHRS) veya ALO 182 üzerinden randevu alınarak veriliyor.

Gaziantep İl Sağlık Müdürü Dr. Ümit Mutlu Tiryaki

Gaziantep İl Sağlık Müdürü Dr. Ümit Mutlu Tiryaki, (Coronavirius) Covid-19 salgını nedeniyle Türkiye genelinde tedbir amaçlı sadece acil ve zorunlu hizmetler veren diş hastaneleri ile ağız ve diş sağlığı merkezlerinin salgın öncesindeki hizmetlerine geri döndüğünü söyledi.

Covid-19'un enfekte kişi tarafından öksürük, hapşırma sonucu ortaya çıkan damlacıkların ağız, burun ve göze bulaşmasıyla taşındığını hatırlatan Tiryaki,  bunun yanı sıra virüsün bazı yüzeylere bulaştıktan sonra bir süre canlı kalabildiğini ve bu açıdan diş kliniklerinin riskli yerler olduğunu belirtti.

“Bu hastalığı sahada durduramasaydık hiçbir sağlık hizmetini alamayacaktık”

Sağlık Bakanlığı tarafından bu süreçte diş hastaneleri ile ağız ve diş sağlığı merkezlerinde sadece acil ve zorunlu hizmetlerin dışındaki hizmetlerin geçici süreyle askıya alındığını hatırlatan Tiryaki, “Elbette küçük aksilikler oldu. Ya da bir takım istemediğimiz şekilde süreçlerde uzama yaşadık. Fakat bu hastalığı sahada durduramasaydık hiçbir yerde, hiçbir şekilde ve hiçbir sağlık hizmetini alamayacak duruma gelecektik. Bu hastalığı da sahada durdurabilmek için bin 50 kişiden oluşan bir filyasyon ekibi oluşturduk. Bu ekibin içerisinde diş hekimlerimizde var ki diş hekimlerimiz sahada çalışan en güzel arkadaşlarımızdan bir tanesiydi. Bu ekibin içerisinde teknisyenlerimiz, psikologlarımız, diyetisyenlerimiz, eczacılarımız, doktorlarımız, ebe, hemşire ve hasta kayıt elemanlarımız yani aklınıza gelebilecek her gruptan arkadaşımızın müsaitlik durumlarına göre sahaya sürdük. Hatta eşimi bile sahada filyasyon çalışmalarına verdim. Çünkü buna ihtiyacımız vardı. Kimsenin geri kalmasına müsaade edebilecek durumda değildik. Halen de eşim filyasyon ekibinde çalışıyor.” dedi.

Tiryaki, hem tedbir amaçlı diş hastaneleri ile ağız ve diş sağlığı merkezlerinde alınan önlemler hem de diş hekimleri ve sağlık teknikerlerinin filyasyon ekiplerinde görev almasından dolayı bu süreçte küçük aksiliklerin yaşandığını belirtti.

“Vatandaşlarımızın tedavilerinin aksamaması için elimizden geleni yaptık”

Covid-19 nedeniyle bazı önlemlerin alınmasının gerekliliğine dikkat çeken Tiryaki, “İl olarak bu süreci oldukça iyi yönettik. Bir anda hızlı bir şekilde sürecin gidişatını görünce Doktor Ersin Arslan Eğitim ve Araştırma Hastanesi Mücahitler Ek Binasını hemen hızlı bir şekilde pandemi hastanesine çevirdik. Hastalarımızı bu hastanede karşılamaya ve tedavi etmeye başladık. Bu şekilde diğer hastanelerin yükünü ilk etapta almayı başardık. Ama süreç ilerleyip pik ve hasta sayısı artınca tüm hastanelerimiz sürecin içerisine dahil oldu. Çok fazla sayıda yoğun bakım açmak zorunda kaldık. Vatandaşlarımızı bu hastanelerde karşılamak zorunda kaldık. Nasıl ki Türkiye'nin ve dünyanın tek gündemi şu anda neredeyse Covid-19 virüsü ise tabi ki bizimde tek gündemimiz Covid-19 oldu. Buna rağmen sürecin en zorlu anlarında bile Doktor Ersin Arslan Eğitim ve Araştırma Hastanesini temiz hastane olarak bırakmayı başardık. Bu hastaneye vatandaşlarımız başvurduğu müddetçe normal ameliyatlarını yaptırabilirdiler, muayenelerini olabildiler. Herhangi bir şekilde rutin tedavileri varsa aksamaması için bunu gerçekleştirdik. Bu zor bir süreçti, diğer hastanelerin yükünü artıran bir süreçti ama biz bunu başarılı bir şekilde yürüttük.” ifadelerini kullandı.

“Bulaş riski diş hekimlerimiz için çok daha yüksek”

Tiryaki, Covid-19 salgını vakalarının yüksek olduğu dönemde Doktor Ersin Arslan Eğitim ve Araştırma Hastanesinde temiz hastane uygulamasını devam ettirdiklerini anımsatarak şunları söyledi:

“Tüm ilin yoğunluğu tek hastaneye yığılınca ister istemez ne kadar da olsa bekleme sürelerinde uzamalar gerçekleşti ama hiçbir hastamıza da ‘İşinizi yapmıyoruz veya uzatıyoruz’ demedik ama bugün ameliyat olacak hasta yoğunluktan dolayı o hastamız 2-3 gün sonra ameliyat oldu. Acil ameliyatlar kesinlikle geri çevrilmedi, hepsi yapıldı ve hiçbir şekilde insanlara sıkıntı çıkarmadık. Sadece Gaziantep’te değil,  ülke genelinde ağız ve diş sağlığı merkezlerinde çalışan bizim diş hekimlerimiz çok yakın mesafeden çalışıyorlar. Dolayısıyla bulaş riski onlar için çok yüksek. Bundan dolayı Bakanlık, Merkezi Hekim Randevu Sistemi (MHRS) üzerinden randevu ile çalışılması kararı aldı. Bu kararda hem vatandaşımız hem de personelimizi ve doktorlarımızı koruyabilmek adına alınan bir karardı.”

Vakaların azalmasıyla filyasyon ekiplerinin sayısını düşürdüklerini belirten Tiryaki, “Dolayısıyla ağız ve diş sağlığı merkezlerimize diş hekimlerimizin geri dönüşleri başladı. Süreç ile ilgili biraz daha farklı bir uygulamaya gidiyoruz. Bundan sonra tahminim çok fazla bir bekleme, kapıdan dönme ya da çok uzun sürelere randevu alma gibi süreçler inşallah ortadan kalkacak.” dedi. (İLKHA)