DOĞRUHABER / Hasan Işık
Geçtiğimiz günlerde kişisel verileri koruma kanununu hiçe sayan bir karar alan WhatsApp kullanıcılara dayattığı gizlilik sözleşmesi ile milyonlarca kullanıcısının tepkisini çekmişti ve geri adım atmak zorunda kalmıştı. Bu seferde dünya genelinde 320 milyon kullanıcısı bulunan müzik platformu Spotify, kullanıcıların seslerini analiz edip ruh hali, cinsiyet, yaş veya konuşma tarzına göre şarkılar önermesine yarayacak bir teknolojinin patentini aldı.
'KULAK MİSAFİRİ OLACAK!'
2018'de başvurusu yapılan ve 12 Ocak'ta onaylanan bu patent sayesinde Spotify kullanıcıların seslerinin yanı sıra arka plan seslerine de 'kulak misafiri' olup dinleyicilere şarkı önerilerinde bulunabilecek. 'Çevresel veriler' de toplanarak kişinin yürüyüşte mi, partide mi yoksa bir toplu taşıma aracında mı olduğunun tespiti yapılabilecek.
BU KADAR BİLGİYİ TOPLAMAK BİR MÜZİK PARÇASINI ÖNERMEK İÇİN FAZLA DEĞİL Mİ?
Spotify'in patent başvurusunda "Bizim gibi uygulamaların kullanıcıya kişiselleştirilmiş medya önerileri yapmasına yarayacak özellikler kullanması sık görülen bir durum" ifadesi yer aldı. Şu anki haliyle bu kişiselleştirilmiş önerileri tam anlamıyla yapamayan ve kullanıcılar hakkında daha fazla bilgiye ihtiyaç olduğunu belirten Spotify'a göre ses tanıma teknolojisi sayesinde kişinin yaşı ve cinsiyetiyle ilgili bilgiler toplanabilir; kişinin konuşmasının 'tonlaması, vurgusu ve ritmi' de 'mutlu mu, sinirli mi yoksa normal mi' olduğuna dair ipucu verebilir. Spotify bahsettiği 'ruh hali, cinsiyet, yaş ve konuşma tarzı' gibi kategorilerin yalnızca birer örnek olduğunu, başka sınıflandırmaların da kullanılabileceğinin altını çizdi. Ses analiziyle elde edilecek sonuçların, kullanıcının daha önce dinlediği müzik türleri ve arkadaşlarının müzik zevkleriyle birleştirilince çok daha yerinde şarkı önerileri yapılabileceği de vurgulandı. Fakat akıllara şu soru takılıyor: “Bu kadar bilgiyi toplamak bir müzik parçasını önermek için fazla değil mi?”
MAHREM BİLGİLERİMİZİ HOYRATÇA ELE GEÇİRİYORLAR VE NE YAPACAKLARI DA BELLİ DEĞİL?
Spotify, Ekim 2020'de, 'kişilik özelliklerine dayalı kullanıcı deneyiminin kişiselleştirilmesi yöntemi ve sistemlerinin' patentini almıştı. Temmuz 2020'de yayımlanan bir araştırmasında da Spotify 5808 kullanıcının 3 ay boyunca dinlediği 17.6 milyon şarkının analizini yapmış, müzik zevklerinin kişilik özelliklerini büyük oranda yansıttığını belirtmişti. Firmanın bu patentleri kullanıma sokup sokmayacağı, sokarsa bunu ne şekilde yapacağı henüz bilinmiyor. Fakat bilinen bir şey varsa internet uygulamaları en mahrem bilgilerimizi hoyratça ele geçiriyorlar ve ne yapacakları da belli değil?
“WHATSAPP'A TEBLİGAT YAPILDI”
Öte yandan Kişisel Verileri Koruma Kurumu Başkanı Faruk Bilir, bazı kişisel bilgilerin Facebook'a ait şirketlerle paylaşılmasını da içeren yeni gizlilik ilkesinin kabulünü uygulamanın kullanımı için zorunlu hale getiren WhatsApp hakkında yürütülen incelemeye ilişkin açıklamada bulundu. Kurumun karar organı Kişisel Verileri Koruma Kurulunca incelemenin, temel ilkeler, veri işleme şartları, yurt dışına veri aktarımı ile açık rızanın unsurları ve açık rızanın hizmet şartına bağlanıp bağlanmaması yönünden gerçekleştirildiğini belirten Bilir, 12 Ocak'ta başlatılan incelemenin sürdüğünü ifade etti. Faruk Bilir, "WhatsApp'a tebligat yapıldı, bilgi ve belge talep edildi. Sürecin takipçisiyiz" dedi.