Covid-19 salgınının yayılmasının ardından alınan ilk önlemlerden biri 16 Mart'ta okulların tatil edilerek uzaktan eğitime geçilmesi oldu. Uzaktan eğitim sürecinde engelli öğrenciler de diğer öğrenciler gibi okullarından uzak kaldı.

Ancak uzaktan eğitime geçen öğrencilerden evlerinde bilgisayar, tablet, telefon ve interneti olmayan öğrenciler, büyük bir mağduriyet yaşıyor.

 

Türkiye genelinde ilkokul, ortaokul ve lise kademelerindeki yaklaşık 7 bin görme engelli öğrenci yüz yüze eğitimin durdurulmasının ardından uzaktan eğitime geçti. Ancak görme engelli öğrenciler hem uzaktan eğitimde kullanılan sistemlere ekran okuyucu yazılımların tepki verme durumu bakımından hem de öğretmenlerinin gönderdiği ders materyallerine erişim bakımından güçlük yaşıyor.

Dijital kaynaklara erişememekle birlikte tableti, bilgisayarı, telefonu ve interneti olmadığı için görme engelli öğrenciler uzaktan eğitimden de geri kalıyor.

Memur-Sen ve Eğitim-Bir Sen Gaziantep Şubesi Engelliler Komisyonu Başkanı Mehmet Yıldız, Covid-19 pandemisi nedeniyle uzaktan eğitim alan görme engelli öğrencilerden evlerinde bilgisayar, tablet ve interneti olmayanların ve dijital kaynaklara erişemeyen öğrencilerin mağduriyet yaşadığını ifade etti.

Görme engelli öğrencilerin, uzaktan eğitimin alt yapı kaynaklı sorunlarının yanı sıra erişim sorunu da yaşadığını belirten Yıldız, görme ve işitme engelli öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinde daha çok mağdur olduklarına dikkat çekti.

Görme engelliler için web sitelerinin ekran okuyucuları tarafından rahatça okunabilmesi açısından erişilebilir olarak tasarlanması ve görsel materyallerin betimlenmesinin de önemli olduğunu ifade eden Yıldız, engelli bireylerin pandemiden en çok etkilenen gruplar arasında olduğuna dikkat çekti.

Her yıl 7-14 Ocak tarihlerinin "Beyaz Baston Görme Engelliler Haftası" olarak kutlandığını anımsatan Yıldız, genelde tüm engellilerin özelde ise görme engellilerinin yaşadıkları sıkıntıların, bu hafta vesilesi ile ele alındığını belirtti.

Covid-19 pandemisinin başlamasıyla Türkiye genelinde yüz yüze verilen eğitimin alınan tedbirler kapsamında uzaktan eğitime dönüştüğünü hatırlatan Yıldız, Türkiye’de ilkokul, ortaokul ve lise kademelerindeki yaklaşık 7 bin görme engelli öğrencinin yüz yüze eğitimin durdurulmasının ardından uzaktan eğitime geçtiğini söyledi.

“Görme engelli öğrenciler eğitimden geri kalıyor”

Sağlıklı bireyler gibi görme engellilerin de uzaktan eğitim aldığını belirten Yıldız, “Uzaktan eğitim yoluyla gerçekten görme engellilerin eğitim alması çok zor oluyor. Çünkü görme engelliler daha çok ses ve dokunarak eğitim aldıklarından dolayı öğrencilerimiz yüz yüze bir araya geldiklerinde arzu ettiğimiz ideal anlamdaki eğitim öğretimdeki başarıyı daha çok yakalayabiliyoruz. Bu süreçte sağlıklı bireylerin yaşadıkları sıkıntıların daha fazlasını görme engelliler yaşamaktadır. Uzaktan eğitim yoluyla eğitim vermek görme engelliler için ana sınıfından başlayarak lise hatta üniversiteyi de eklersek bu anlamda ciddi sıkıntılar yaşamaktayız.” dedi.

“Her ailenin maddi durumu aynı değil”

Görme engellilerin tablet, bilgisayar ve telefon yoluyla eğitim almasının zorluklarına dikkat çeken Yıldız, “Ailelerin maddi durumlarını da göz önünde bulundurduğumuzda görme engellilerin daha çok yaşadıklarını ve bu süreçte daha çok mağdur olduklarını söyleyebiliriz. Pandemi sürecinden en olumsuz etkilenen bireylerin tüm engelliler özellikle de görme engelliler olduğunu söyleyebiliriz. Umarız en kısa zamanda bu süreci atlatırız ve yüz yüze eğitime başlarız. Öğrencilerimiz de hem okullarına hem de arkadaşlarına kavuşurlar.” temennisinde bulundu.

Uzaktan eğitimin yüz yüze eğitimin yerini almadığını belirten Yıldız, görme engelli öğrencilerin bu süreçte eğitimden geri kalmaması için Milli Eğitim Bakanlığı tarafından gerekli desteklerin verilmesi gerektiğini belirtti.

Yıldız, dağıtılmasına başlanan tabletlerin öncelikle maddi durumu olmayan görme engelli öğrencilere dağıtılması çağrısında bulundu.

“Okula gitmek daha güzel”

İlkokul 4’üncü sınıf öğrencisi Esma Nur Esen de okulunu ve arkadaşlarını özlediğini belirterek şunları söyledi:

“Pandemiden dolayı hem okula gidemiyoruz hem de uzaktan eğitim bizim için zor oluyor. Bundan dolayı bir an önce okullar açılsa daha iyi olurda ama pandemiden dolayı okullar açılmıyor. Görme engellilerin Braille alfabesi olan kitabı okuyarak, görme engellilerin matematik eğitiminde kullanılan küp taş kasa ile derslerime çalışıyorum. Fakat okula gitmek daha güzel. Çünkü okulda hem arkadaşlarımız ile oynuyoruz hem de dersimizi daha iyi algılayıp, daha iyi eğitim alabiliyoruz.”

Uzaktan eğitim sürecinde birçok öğrenci gibi kızının da mağdur olduğunu ifade eden Abdurrahman Esen de kızının tableti ve bilgisayarı olmadığı için cep telefonu ile eğitimlere katıldığını ancak çoğu zaman elektrik ve internet kesintisinden dolayı kızının derslerinden geri kaldığına dikkat çekti. (İLKHA)