TÜİK, 2019 yılına ait kültür ekonomisi istatistiklerini açıkladı.
Buna göre, kültür harcamaları 2019 yılında 2018 yılına göre yüzde 4,7 artarak 56 milyar 957 milyon 673 bin TL oldu.
Kültür harcamalarının gayri safi yurtiçi hasılaya oranı yüzde 1,3 oldu
Kültür harcamalarının, gayri safi yurtiçi hasılaya oranı 2019 yılında yüzde 1,3 olarak gerçekleşti.
Toplam kültür harcamaları içinde genel devlet harcamalarının payı yüzde 59,8, özel harcamaların payı ise yüzde 40,2 oldu. Genel devlet kültür harcamaları 2019 yılında 2018 yılına göre yüzde 2,5 azalarak 34 milyar 66 milyon 938 bin TL oldu.
Harcamaların yüzde 71,7'si merkezi devlet bütçesinden, yüzde 28,3'ü ise mahalli idareler bütçesinden gerçekleştirildi.
Genel devlet harcamaları içinde kültürel alanlara göre belli başlı harcamalara bakıldığında; mimarlık yüzde 28,5, kitap ve yazılı basın yüzde 12,3, gösteri sanatları yüzde 10,3, görsel/işitsel ve multimedya yüzde 9,7, kültürel miras yüzde 6,0, doğal miras yüzde 5,2 paya sahip oldu.
Hanehalklarının 2019 yılında gerçekleştirdiği toplam kültür harcamasının dağılımına bakıldığında; televizyon ve ekipmanı masraflarının yüzde 21,9, kitapların yüzde 13,9, kırtasiye ve çizim malzemelerinin yüzde 11,4, kablolu/özel TV yayın hizmetlerine ödenen ücretlerin yüzde 10,8, veri işlem ekipmanlarının yüzde 10,4, sinema, tiyatro ve konserin yüzde 6,2 paya sahip olduğu görüldü.
Kültürel sektörlerde faaliyet gösteren girişimlerin cirosu 2019 yılında 2018 yılına göre yüzde 11,4 artarak 84 milyar 220 milyon 477 bin TL olurken, bu sektörlerdeki çalışan sayısı aynı dönemde yüzde 3,9 oranında düşerek 256 bin 129 oldu. Kültürel sektörler arasında girişim sayısının en fazla olduğu faaliyet yüzde 17,3 ile belirli bir mala tahsis edilmiş mağazalarda gazeteler ve kırtasiye ürünlerinin perakende ticareti oldu.
Kültürel sektörlerin faktör maliyetiyle katma değeri yüzde 8,5 arttı
Kültürel sektörlerde faaliyet gösteren girişimlerin faktör maliyetiyle katma değeri 2019 yılında 2018 yılına göre yüzde 8,5 artarak 15 milyar 802 milyon 142 bin TL olarak gerçekleşti. Katma değerin yüzde 22,0'ı kayıtlı medyanın basılması ve çoğaltılması, yüzde 14,0'ı sinema filmi, video ve televizyon programları yapımcılığı, ses kaydı ve müzik yayımlama faaliyetleri ve yüzde 9,8'i mimarlık faaliyetlerinde faaliyet gösteren girişimler tarafından üretildi.
Kültürel mal ihracatı 43 milyar 38 milyon 448 bin TL oldu
Kültürel mal ihracatı 2019 yılında 2018 yılına göre yüzde 26,5 arttı. Artış oranı ana mal ihracatında yüzde 26,4 olurken, ikincil mal ihracatında yüzde 29,7 olarak gerçekleşti. Kültürel mal ihracatının toplam mal ihracatı içindeki payı ise 2019 yılında yüzde 4,2 oldu. Kültürel alanlara göre bakıldığında, en çok paya sahip olan el sanatlarının ihracat toplamı 2019 yılında 33 milyar 105 milyon 162 bin TL olarak gerçekleşti. El sanatlarının toplam kültürel mal ihracatı içindeki payı yüzde 76,9 oldu.
Kültürel mal ithalatı 29 milyar 399 milyon 920 bin TL oldu
Kültürel mal ithalatı, 2019 yılında 2018 yılına göre yüzde 29,6 arttı. Artış oranı ana mal ithalatında yüzde 61,4, ikincil mal ithalatında yüzde 10,3 olarak gerçekleşti. Kültürel mal ithalatının toplam mal ithalatı içindeki payı ise 2019 yılında yüzde 2,5 oldu. Kültürel alanlara göre bakıldığında, görsel ve işitsel medyanın ithalat toplamı 2019 yılında 11 milyar 637 milyon 934 bin TL olarak gerçekleşti. Görsel ve işitsel medyanın toplam kültürel mal ithalatı içindeki payı ise yüzde 39,6 oldu. (İLKHA)