İstanbul'un bir türlü çözülemeyen problemleri arasında yer alan taksilerle ilgili uzun süredir devam ediyor. Mega kentte hali hazırda vatandaşa hizmet veren 17 bin 395 taksinin sayısı 54 yıldır hiç değişmedi.

İBB tarafından 6 bin yeni taksinin devreye alınması projesi sonrasından ise esnaf odasından buna ihtiyaç olmadığı şeklinde açıklamalar yapılmış ve yine buna dair İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu tarafından oda başkanının haddini aştığı şeklinde cevap verilmişti.

Taksilerle ilgili tartışmalar devam ederken İstanbul Teknik Üniversitesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hüseyin Murat Çelik tarafından bir rapor hazırlandı.

Raporda, İstanbul’da taksi sisteminde araç eksikliği bulunmadığı, taksi sayısının ihtiyacı karşılayacak seviyede olduğu ifade edildi.

"İstanbul'da yeni taksiye ihtiyaç yok"

İstanbul taksi sisteminde etkin bir planlamanın olmaması ve bilgi teknolojilerini kullanımdaki eksiklikler nedeniyle ciddi ölçüde verimlilik sorunu yaşandığı belirtilen raporda, "Dünyada genel kabul gören ticari taksi işletme performans değerlerine göre; bir kentte taksi ihtiyacı olduğunu tespit etmek için yolcu ile yapılan kilometrenin toplam kilometreye oranına bakılıyor. Yolculu kilometre oranının yüzde 65'in üzerinde olması kentte taksi ihtiyacı olduğunu gösteriyor. Bu oranın İstanbul'da pandemi öncesi yüzde 39,3 (165 km) pandemi sonrası ise yüzde 32,5 (130 km) olarak ölçüldüğü kaydedilen raporda, "Bu sonuçlar bize İstanbul’da ilave taksiye ihtiyaç olmadığını göstermektedir." denildi.

"Dijitalleşmeyle sorunlar çözülebilir"

Verimliliğe ilişkin bazı sayısal bilgilere de yer verilen raporda, "İstanbul taksi sisteminde mevcut araçların işletme verimliliğinin yüzde 1 oranında artırılması, 443 adet yeni taksi ilave etmeye eş değerde olumlu  etki yapıyor. Buradan yola çıkarak verimlilik artışı ile gün içinde yolculukla yapılan ticari kilometre değerinin toplam yapılan kilometreye oranının yüzde 55'in üzerine çıkarılmasıyla, mevcut taksi sistemine 6 bin 958 yeni araç etkisi yapıyor. Dijitalleşme de verimliliği artıran en önemli unsurlar arasında. Uydu üzerinden alınan taksimetre GPS (Araç takip) verilerine göre; teknoloji kullanan taksiler kullanmayan taksilere oranla yüzde 33 daha dolu dolaşıyor. Teknoloji kullanan taksilerin trafikte yüzde 11 daha az dolaşıyor. Bir taksiye düşen nüfus sayısı İstanbul'dan yüzde 37 daha fazla olan İzmir'de taksi sorununun gündeme gelmemesini de dijitalleşmenin başarılı bir şekilde uygulanmasından kaynaklanıyor." ifadeleri yer aldı.

Taksilerle ilgili bir diğer sorun da hizmet kalitesi. 2019 yılında beyaz masaya gelen şikâyetlerin yüzde  97’sinin taksi şoförü ile müşteri arasında yaşanan sorunlardan kaynaklandığını belirten raporda, söz konusu şikâyetlerin azaltılması için izlenecek en iyi yol taksi şoförlerinin eğitim olduğunu vurgulandı. (İLKHA)