TEKNOLOJİ SERVİSİ

Danimarka Teknik Üniversitesi (DTU), köprü tabliyesinin ağırlığını azaltmak ve açıklığını artırmak için yapıların nasıl optimize edileceğini inceledi. Bilimsel dergi Nature Communications’da yayınlanan bu araştırma projesinin sonuçları büyük bir potansiyeli gösteriyor.

YÜZDE 14 AZALTTI

Projede çalışan Mads Jacob Baandrup, “Öncelikle çelik ve betondan oluşan malzemelerin nasıl daha iyi kullanılacağını incelemek için farklı yöntemler uyguladık. Başlangıçta, köprü tabliyesinde enine diyaframları kullanarak geleneksel yapılarda kullanımlarını optimize etmeye çalıştık. Böylece yüzde 14’e varan teorik ağırlık azaltımı elde ettik” dedi.

MALZEME TASARRUFU

Köprü kirişinin iç hacmi daha sonra küçük zarlar gibi çok küçük voksellerden (3B pikseller) oluşan bir yapıya bölünür.  Sonuçta yapının mukavemetini bozmadan mümkün olan en az çeliği kullanan bir köprü tasarımı hedefleniyor. Beton ve çelikten yapılan her tasarruf hem maliyetleri düşürüyor hem de karbondioksit azaltımına büyük katkı sağlıyor. İnşaat endüstrisi küresel karbondioksit emisyonlarının yüzde 39’unu oluşturduğundan her tasarruf çok önemli. Kaynak, İTO