DOĞRUHABER / Hasan Işık / Analiz 

İkinci el araç fiyatları 2020 yılı itibariyle aldı başını gitti. Peki neden? Her şeyden önce bu tablonun ortaya çıkmasına sebep olan ilk gelişme 2019 yılında küresel ekonomide yaşanan durgunluk ve ülkemizde de döviz fiyatlarındaki dalgalanma oldu.

Çünkü bu iki gelişmeye bağlı olarak distribütörler de Türkiye’ye gelecek olan sıfır araçların satılmayacağını düşünerek siparişleri iptal etti. Yani 2020 yılına girerken zaten ülkede bir sıfır araç azlığı söz konusuydu.

2020 yılı ile birlikte malum pandemi süreci de başladı. Bu süreçte de piyasayı etkileyen yeni bir gelişme oldu. Salgın endişesi ile toplu taşıtlara güven azaldı ve ferdi araç kullanımı ön plana çıktı. Pandeminin geçici olacağı düşüncesi ve ekonomik oluşu nedeniyle ikinci el araçlara diğer yıllardan daha bir fazla talep yoğunluğu oldu.

Yetkili-yetkisiz herkesin internet üzerinden ikinci el araç satma çabası sonucu internet piyasasında ikinci el araç fiyatları tavan yaptı.

Tüm bunların üzerine son dönemde fırlayan döviz kurları da işin tuzu biberiydi.

YETKİ BELGESİ UYGULAMASI 1 EYLÜL’DE BAŞLIYOR

Peki, piyasa ne zaman durulur, bu fiyatlar ne zaman düşer?

Bu konuda umut verici ilk gelişme bakanlıktan geldi. Yukarıda sıraladığımız ikinci el araç fiyatlarının artmasına neden olan bir etken, yeni düzenleme ile kontrol altına alınacak.  Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan ve ikinci el araç ticaretinde önemli değişiklikler içeren düzenlemeye göre; ikinci el otomobil alım satım işiyle uğraşan kişiler için zorunlu hale getirilen yetki belgesi uygulaması 1 Eylül’de başlıyor.

Söz konusu belge olmadan bahsedilen tarihten itibaren araç alım satım işlemi gerçekleştirilemeyecek.

Kişiye özel olarak düzenlenecek yetki belgesinin geçerlilik süresi ise 5 yıl olacak. Bu belge olmadan satış yapan kişilere ceza uygulanacak.

YENİ DÜZENLEME PİYASAYI BİRAZ OLSUN DERLEYİP TOPARLAR AMA…

Bu yeni düzenlemenin piyasayı biraz olsun derleyip toparlayacağı muhakkak fakat fiyatları ne derece aşağı yönlü etkiler orası muamma…

Çünkü yukarıda sıraladığımız ve fiyatları yukarı yönlü baskılayan; pandemi, sıfır araç stoğundaki yetersizlikler ve zirve yapan döviz kurları gibi faktörler var.

Örneğin döviz fiyatları artmaya devam ederse sıfır araç fiyatları da ona paralel olarak artacaktır. Çünkü sıfır araçları biz ithal ediyoruz.

Buna bağlı olarak ikinci el fiyatları da artmaya devam edecektir.

Gerçekte özellikle pandemi sürecinin sona ermesi veya en azından otomobil üretimini daha az etkileyecek seviyeye inmesi ile birlikte fiyatların düşmesi umulabilir.