ÖNERİLER

 

PAZARTESİ

SALI

ÇARŞAMBA

PERŞEMBE

CUMA

C.TESİ

PAZAR

5. Sınıf

6. Sın.

7. Sınıf

8. Sınıf

5. Sınıf

6. Sın.

7. Sınıf

8. Sınıf

5. Sın.

6. Sınıf

7. Sınıf

8. Sınıf

5. Sın.

6. Sınıf

7. Sınıf

8. Sın.

5. Sınıf

6. Sınıf

7. Sınıf

8. Sın.

5. Sınıf

6. Sınıf

7. Sın.

8. Sınıf

5. Sınıf

6. Sınıf

7. Sın.

8. Sınıf

5. Sınıf

6. Sın.

7. Sınıf

8. Sınıf

5. Sınıf

6. Sın.

7. Sınıf

 

Böylelikle öğrenciler sınıflara en fazla 10’ar kişi şeklinde dağıtılır, kalabalık sınıfların da önüne geçilmiş olur. Dersler de saat 09.00-17.00 arası (1 saatlik öğle arası olacak şekilde) işlenebilir. Program oluşturulmadan önce, ilgili derslerin uzmanlarından her ders için kaç saat olacağı ve ağırlığın hangi konulara verilebileceği sorulmalıdır. Örneğin matematik veya tarih için kaç ders saati lazımsa ona göre ders sayısı oluşturulur. Aynı çizelge ilkokul ve liseler için de oluşturulabilir.

Ekim ayına has olmak üzere hafta sonundan 1 gün olmak üzere dersler yayılarak geç başlama eksiklikleri aşılabilir. Eylül ve Ekim için önerilen bu uygulamada iyi bir rehberlik şarttır. EBA sürecine öğretmenlerin olumlu katkısı göz ardı edilmemelidir. EBA’yı daha verimli kullanabilenler teknolojiden daha iyi yararlanma becerisi kazandı bu süreçte. Bunun sonuçları önümüzdeki döneme yansıyacaktır, bir dönem kayıp gibi görünse de ilgili önerilerin değerlendirilmesiyle uzun vadede hayra ve faydaya dönüşecektir.

1- EBA bilişim ağı alt yapısı tespit edilen olumsuz noktalar ve öneriler bağlamında güçlendirilmeli ve her yere ağ altyapısı taşınmalıdır.

2- Toplumsal değerler, kültür ve inanç göz önünde tutularak uzaktan eğitim özellikle ilkokul ve ortaokullar için daha cazip ve eğlenceli hale getirilmelidir.

3-  Her öğrencinin EBA bilişim ağına ulaşması için imkânlar oluşturulmalı.

EBA için cep telefonu ve internete hiç ihtiyaç bırakılmadan eğitim tümüyle televizyondan yapılabilir. Bu daha makul ve adaletli olur. Evinde internet ve akıllı telefon hatta normal telefon olmayan on binlerce aile varken evinde televizyon olmayan aile sayısı azdır. Yine öğrencilere küçük broşür şeklinde ilgili kitaplar, soru bankaları ve okunması tavsiye edilen hikâye, roman, masal kitapları, dini ve ilmi kitaplar hazırlanıp milli eğitim müdürlükleri aracılığıyla öğrencilere gönderilebilmelidir.

Sonuç olarak bu süreç, ‘Neler telafi edilmeli ve eğitimin hangi noktalarında eksik kaldık?’ sorusuna sağlıklı bir cevap bularak sonuçlanmalıdır. Yoksa ‘Nasılsa bir badireyi daha atlattık, bakalım yarınlara…’ şeklinde bir düşünce sıkıntı olur. Öğretmenler verilmesi, öğretilmesi gereken bilgileri EBA olmasa da sonraki bir süreçte rahatlıkla telafi edebilirler. Ancak bu süreç, bir avantaja dönüştürülebilir. Yıllardır, hep aynı şey söylendi:

‘Ezbere eğitime hayır! Tek tip bir anlayışa hayır! Değerlerimizle uyuşmayan, yetenek ve kapasiteyi öncelemeyen eğitime hayır!’

Ama uygulamada hep ezber, hep tek tip, hep bir tonga mantığı eğitimde vardı. Bu süreç, bunun giderilmesi için bir fırsata dönüştürülmelidir. Teknoloji kullanımı noktasında yıllarca haklı ama bilinçsiz ve yanlış bir düşmanlık yapıldı. Öğretmen de teknolojiyi kullanma yönüyle yeterli değildi veya pek önemsemiyordu. Süreç ister istemez hepimizi ‘istemezük’ dediğimiz teknolojiye mecbur kıldı. Eğitimi ve iş takibini teknolojik imkanlarla online sürdürme noktasında eksiklik ve yanlışların bilinmesini getirdi. Bu süreç, iyi değerlendirildiğinde önemsizleştirilen ve olumsuz algılara maruz bırakılan birçok meslek ve alan gibi öğretmenlik mesleği ve eğitimin önemi daha iyi anlaşılacaktır.

Milyonlarca öğrenci ‘duruşu, kıyafeti, bakışı, fikir dünyası, jest ve mimikleri’ ile aynı öğretmeni dinlemek ve izlemek zorunda kaldılar. Bunun ortaya çıkaracağı algı etkilemesini ve sübliminal mesajları da göz ardı etmemek lazımdır. Sadece şunu örnek verirsek meram iyice anlaşılır. 23 Nisan haftası boyunca özellikle EBA ilkokul derslerinde ‘şarkılar’la öyle bir etki bırakıldı ki okulların süslenmediği kadar evler süslendi.

Dile getirilen olumlu ve olumsuz tespit ve önerilerin önemli olduğuna ve ilgili ve yetkili kişiler tarafından önemsenmesi gerektiğine inanıyoruz.

İbrahim Dağılma / DOĞRUHABER