Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından 14 Mayıs’ta yayımlan tebliğ ile kara yolları yolcu taşımacılığında getirilen tavan ücret uygulaması nedeniyle otobüs yolcu bilet fiyatlarına yüzde 100 ile 150 arasında zam geldi.
Uzun bir süredir onlarca otobüsün park halinde beklediği ve yoğun bir sessizliğin hâkim olduğu Siirt otogarında azda olsa hareketlilik yaşanıyor.
Yeni dönemin getirdiği zorunluluklar kapsamında otobüslerde tek koltuk uygulamasına geçilirken bu otobüslerin bilet gelirlerini de kısıtlıyor. Durum böyle olunca firmalar da bilet ücretlerine yandaki boş koltuğun maliyetini ekleyip bazı zamlar uyguluyor.
Siirt Otogarı’nda İstanbul yolculuğu için normal dönemde yolculardan 200 lira bilet ücreti talep ediliyordu. Ancak yarı kapasite uygulaması sonrasında bu tavan fiyat 350TL’ye yükseldi.
2 ay süren seyahat kısıtlamasının sona ermesini memnuniyetle karşılayan otobüs firmaları yüzde 50 kapasitesinin kalkmamasından, yolcular ise bilet fiyatlarının yüzde 100 artmasından yakınıyor.
“Otobüslerimiz sosyal mesafe kurallarına göre 1+1’e dönüştürüldü”
Otogarda yoğunluğun azda olsa başladığını ve şimdilik devam ettiğini belirten firma yetkilisi Metin Çelik, otobüs biletlerinde büyük bir artışın yaşandığını, seyahat etmek isteyen yolcuların büyük sıkıntı yaşadığına dikkat çekti.
Çelik, “2 buçuk aydır otobüs seferleri durmuştu, seferlerimiz başladı, yolcu bakımından biraz sıkıntı yaşıyoruz. Otobüslerimiz sosyal mesafe kurallarına göre 1+1’e dönüştürüldü, yolcuların tamamı cam kenarında oturuyor. Yalnız yolcuların fiyat yönünden sıkıntıları var. Otobüslerin 1+1’e dönüştürülmesi demek 17 yolcu sayısının direk düşmesi anlamına geliyor. Bu nedenle fiyatlar da yükseldi, mecbur olmayan seyahat etmek istemiyor.” dedi.
“Bilet fiyatları arttı”
Otobüs bilet fiyatlarının yüzde 70 oranında zamlandığını ifade eden Çelik, “Bir hareketlilik var ama bu da bir hafta sürecek, şimdilik sıkılan insanlar gezi amaçlı seyahat ettiği için yolcu bulabiliyoruz ama yarın öbür gün nasıl olur bilemiyoruz. Fiyatlar nereden bakarsanız yüzde 70 oranında artı. İstanbul’a yolculuk 200 TL’den 300 TL’ye yükseldi, Ankara 250 TL’den 300 TL’ye yükseldi. Masraflarımız oldukça kaba, mazot fiyatı yüksek, bilet fiyatları araba sahiplerine az gelirken yolculara ise çok geliyor.” dedi.
“Boş kalan koltuk sayısının maliyeti yolcuya yansıtılıyor”
Düşük koltuk kapasitelerinden kaynaklı bilet fiyatlarında artış yaşandığının ifade eden otobüs şoförü Faysal Uyanık, gelir gideri dengelemek için bu yönteme başvurduklarını kaydetti.
“Bilet fiyatları yüksek olduğu için yolcular, uçaklara yöneldi. Bu şekilde karayolları taşımacılığı bitme aşamasına geldi.” diyen Uyanık, otobüs firma sahiplerinin çok mağdur olduğunu, otobüs firmalarına destek verilmesi gerektiğini belirtti.
Uyanık, “Şu anda yolcu sayısı normal, azda olsa seyahat edenler oluyor. Fiyatlar, yolcular için yüksek gelse de otobüs sahiplerine göre düşük. Otobüslerimiz sosyal mesafe kurallarına göre 1+1’e göre kullandığımız için bilet fiyatları iki katına çakıyor ama Otobüs sahiplerinin kazancı aynı, değişen bir şey yok. 54 kişilik araç 27 yolcu alabiliyor, buda geriye kalan koltuk sayısının maliyetini yolculara yansıtılması anlamına geliyor. Devlet ya otobüs firmalarına destek çıksın ya da uçak biletleri de yükseltilsin.” dedi.
“Yolculardan yüksek ücret almak istemiyoruz!”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından kara yolları yolcu taşımacılığında getirilen tavan ücret uygulaması nedeniyle otobüs yolcu bilet fiyatlarına yüzde 100-150 arasında zam geldiğini hatırlatan firma yetkilisi Hayrettin Çiçek, şunları söyledi.
“Yüzde 50 yolcu taşıma kapasitesinin getirilmesi yolcular için iyi olmadı ve boş kalan koltuk ücreti yolculara yansıtılmak zorunda kalındı. Bu da oldukça ağır oldu, yolcular bu nedenle seyahat edemiyor. Ulaştırma Bakanlığı, tavan fiyat olarak bilet fiyatını 425 TL belirlemesine rağmen biz 300 TL’ye satmak zorunda kalıyoruz. Yolculardan yüksek ücret almak istemiyoruz ama zarar ediyoruz. Devlet bu noktada bizlere destek çıkması gerekiyor.” (İLKHA)