El-A‘râf 206, er-Ra‘d 15, en-Nahl 49, el-İsrâ 107, Meryem 58, el-Hac 18 ve 77, el-Furkān 60, en-Neml 25, es-Secde 15, Sâd 24, Fussılet 37, en-Necm 62, el-İnşikāk 21, el-Alak 19.

Tilavet secdesiyle ilgili İbn Ömer (radiyallahu anh)'dan şu hadis rivayet edilmektedir;

Allah Resulü (aleyhissalatu vesselam) bize Kur’an okurdu. Secde ayeti geçtiği zaman tekbir alarak secde ederdi. Sonrasında biz de onunla birlikte secde ederdik. (Müslim)

Hanefi mezhebine göre secde ayeti okunduğunda ya da dinlendiğinde secde yapmak vaciptir. Diğer mezheplere göre ise okuyan ve dinleyen kimse için tilavet secdesi sünnettir.

Tilavet secdesinin şartları nafile namazın şartlarıyla aynıdır. Kişi secde yaptığı zaman büyük ve küçük hadesten beri olacak, kıbleye yönelecek, avret yerlerini örtecek. Zahiri mezhebine göre tilavet secdesi namaz gibi olmadığı için abdeste gerek yoktur.

TİLAVET SECDESİ NASIL YAPILIR

Tilavet secdesini geciktirmeden yapmak sünnettir. Secde ayetini okuyan kişi namazda değilse ayağa kalkar, niyet ve tekbir getirdikten sonra rükûsüz bir şekilde tek secde yapar. Şafii mezhebine göre sadece başta tekbir getirirken eller kaldırılır, sonrasında kaldırılmaz ve selamla secde sonlandırılır. Hanefi mezhebine göre ise eller kaldırılmaz, sadece eğilirken ve kalkarken tekbir getirilir. Bittikten sonra selam verilmez.  

Kişi namazdayken secde ayetini okursa; tekbir alarak secdesini yapar sonra tekbir alarak kalkar. Daha sonra ise kıraatine kaldığı yerden devam eder. 

TİLAVET SECDESİYLE İLGİLİ BAZI FER'Î MESELELER

1-Aynı ortamda aynı secde ayeti birkaç defa tekrarlanırsa hepsi için sadece bir defa secde yapmak yeterlidir. Fakat mekân değişirse aynı ayet okunsa dahi ayrı ayrı secde yapmak gerekir.

2-Bir ortamda secde ayetini okuyan kimse çıkıp aynı ortama tekrardan gelir de yine aynı ayeti okursa ikinci defa secde yapar.

3-Şafii mezhebine göre erkek; kadın veya imam olmaya ehil olmayan başka birinden secde ayetini dinlerse yine secde etmesi gerekir. Hanbeli ve Maliki mezhebine göre ise secdenin dinleyen kişiye müstehap olması için okuyanın imam olmaya ehil olması gerekir.

4-Namaz dışında olan bir kimse namaz kılan birinden secde ayetini işitirse tilavet secdesini eda etmesi gerekir. Aksi olursa namaz içerisinde secde yapmasına gerek yoktur.

5-Namaz kılan kimse, namaz dışındaki birinden secde ayetini işitirse namaz içerisinde değil de namazı bitirdikten sonra secdesini yapar. Çünkü secdeyi gerekli kılan sebep yerine gelmiştir ki o da işitmedir.

6-Namazdayken secde ayeti okuyan, kıraatini bitirip rükû ve secdeye giderse ayrıca tilavet için secde yapmasına gerek yoktur. Fakat kıraatine kaldığı yerden devam edecekse tilavet secdesini müstakil olarak yapmalıdır. Efdal olan kıraate kalındığı yerden devam etmesi ve tilavet secdesini müstakil olarak yapmasıdır.

7-İmam namazdayken tilavet secdesi yaparsa cemaatin kendisine uyması vaciptir. Eğer imamdan geri kalarak tilavet secdesini yapmazsa cemaatin namazı, imama muhalefet ettiğinden dolayı bozulur.

8-Secde yapmamak için mevcut sure içerisinde secde ayetini okumamak mekruhtur.

9-Tilavet secdesinin yer aldığı ayetler, papağan gibi konuşan hayvanlar ve elektronik aletler tarafından işitilirse secde gerekli olmaz.

10- Şafii mezhebine göre okunan tilavet meşru olmalıdır. Mesela ayet, cünüp olan kimse tarafından okunursa secde yapılmaz.