Oto tamir ustaları, araçların her 10 bin kilometrede bakımının yapılması, kış mevsiminde kışlık lastiklerin kullanılması konusunda araç sahiplerine tavsiyelerde bulundu.
32 yıldır oto tamirciliği yaptığını söyleyen Turan Gürsoy, "Araçların kilometreye bağlı olarak periyodik bakımları vardır. Bu bakım aracına ve araca yapılan işleme göre 10 bin ile 15 bin kilometre arasında değişebilir. Bu süreç içerisinde yağ değişimi yapılmalıdır. Sürücünün kullanımına göre 25 bin kilometrede genel periyodik bakımlar yapılır. Teker bakımı, balata bakımı özellikle kışa girildiğinde antifriz, cam suyu antifrizi bakımlarının yapılması önem arz etmektedir. Kontrollü bir şekilde araç bakımı takip edilmelidir ki araç herhangi arıza göstermesin. Ve yapılan bakımlılarla araçlar rahatlıkla kullanılabilsin." dedi.
"Araçlarda kilometreye takılmayın"
Araç alırken düşük kilometre aramaktan ziyade aracın özenle kullanılmış olmasına dikkat edilmesi gerektiğini belirten Gürsoy, "Bir aracın, 'Kilometresi düşükse temizdir, kilometresi yüksekse bu araç çok yıpranmıştır.', düşüncesi kesinlikle yanlıştır. Birçok kullanıcı vardır ki aracı düşük kilometrededir ama aracı kullanılamaz hale getirmiş olabilir. Düzenli bakmamıştır, hor kullanmıştır. Bu aracın kilometresi istediği kadar düşük olsun, araç yıpranmıştır. Ama bazı kullanıcılar vardır, arabasına dört dörtlük bakar, kontrolünü yapar, aracı kullanırken dikkat eder. O araç da istediği kadar yol yapsın hiçbir sıkıntı çıkmaz. Kilometreye bakarak değil de aracın genel bakımına bakarak değerlendirmek gerekiyor." ifadelerini kullandı.
"Çocuklarını cezalandırmak için sanayiye gönderenler var"
Son zamanlarda çırak yetişmediğini belirten Gürsoy, "Bizler mesleğimizin son ustalarıyız. 10 sene sonra kesinlikle usta bulunmayacaktır. Şu anda piyasada çalışan ustalar da mesleği bıraktığı zaman geride bu işi yapacak kimse kalmayacak. Çünkü personel yetişmiyor. Bizim zamanımızda bir baba, çocuğunun yetişmesi için bir ustaya teslim ettiğinde 'Eti senin kemiği benimdir.' derdi. Ustalar ne kadar kızarsa kızsın o çocuk öğrenmeye devam ederdi. Şu anda usta yetişmiyor. Aldığımız duyumlara göre bazı babalar okuyan çocuğu düşük not aldığı zaman meslek öğrenmek için değil, cezalandırmak adına 'Seni bu yaz sanayiye göndereyim gör.' diyor. Bu çok yanlıştır. Bizim çocuklarımız kesinlikle okumalıdır ve eğitim görmelidir. Fakat bunun yanı sıra meslek de edinmelidirler. Herhangi bir ataması olmadığı zaman bir mesleği olursa, en azından iş yapabilir. Sadece bizde değil bütün meslek dallarında durum aynıdır, çırak yetişmiyor." şeklinde konuştu.
"Kış aylarında araç lastiklerinin bakımı özellikle yapılmalı ve kışlık lastik kullanılmalıdır"
Yıllardır bu meslekte çalıştığını belirten oto tamir ustalarından Bekir Kurutmaz, araç bakımının önemli olduğuna değinerek "V kayışları, eksantrik kayışları aracına göre 60 kilometrede bir değişebilir. Araç zincirlerinin 300 bin kilometrede bir değişimi yapılmalıdır. Kış aylarında araç lastiklerinin bakımı özellikle yapılmalı ve kışlık lastik kullanılmalıdır. Kış aylarında bilhassa araçların antifrizi kontrol edilmelidir. LPG'li araçlar kış aylarında biraz daha benzinde çalıştırılmalıdır. LPG kuru olduğu için motoru da kuru bırakabiliyor. Bundan dolayı kış aylarında biraz benzinde çalıştırmaları daha iyi olacaktır. Dizel araçlar için böyle bir durum söz konusu değildir. Araçların hava filtreleri çalıştırılmalıdır. Hava filtresinin temizlenmesi yakıt tüketiminde de katkı sağlamaktadır. Ayrıca araçların balata bakımının da yapılması gerekiyor." dedi
"Çocuklar hem okumalı hem de çalışmalıdırlar"
Çırak yetişmediğini belirten Kurutmaz şöyle devam etti:
Çıraklık Okulu açılırsa güzel olur ancak çırağın gelip iş yerinde çalışması lazımdır. Çıraklık okulunun burası olması lazımdır. Şu anda eleman yetişmiyor. Ben kendime ait iş yerini, iş olmadığından dolayı kapatıp burada çalışmaya başladım. Şu anda ebeveynler çocuklarını kibar alıştırıyorlar. Herkes masa başı iş istiyor. Çocuklar hem okumalı hem de çalışmalıdır.
"Soğuk havalarda araçlarınızın antifrizini muhakkak kontrol ettirin"
Araç klimalarına düzenli bakım yapılması gerektiğini belirten klima ustası Çetin Akgül, "Araçlarda kullandığınız parçaların orijinal olmasına dikkat edin. Soğuk havalarda araçlarınızın antifrizini muhakkak kontrol etmeniz gerekmektedir. Antifriz olmadığında peteklerde tıkanma, motor içerisinde paslanma oluyor. Buna dikkat etmek gerekiyor. Filtrelerin sürekli kontrol edilerek yenilenmesi gerektiği zaman değişimi yapılmalıdır. Bu aracın içerisinin kokmasını engeller. Hava akışını daha güzel yapar. Yaz aylarında soğuk hava kullanımı için klimanın gaz kontrolü yapılmalı ve yağ değişimi gerekiyorsa yağın da yenilenmesi lazımdır. Fabrika her yıl değişmesini istiyor ama bizde öyle bir şey yoktur." ifadelerini kullandı.
"Kullanılan yakıtların temiz olması, motorun ömrünün uzamasına katkı sunacaktır"
Makina mühendisi olarak çalışan Serkan Çok, araçların uzun ömürlü olması için şu tavsiyelerde bulundu:
Bir aracın uzun ömürlü olması için 10 bin kilometrede bir bakımının yapılması gerekiyor. Yağ, yağ ve hava filtresinin değişmesi gerekiyor. Alınan yakıtların temiz olması, motorun ömrünün uzamasına katkı sunmaktadır. Bundan dolayı her yerden yakıt alınmamalıdır. Kurumsal firmalardan yakıt alınmalıdır. Kış aylarında antifriz kontrol edilmelidir. Araçlarda kış lastiği kullanılması gerekiyor. Kış lastikleri daha dişli olduğundan yere daha rahat oturur.
Sanayide çırak bulmanın zor olduğuna değinen Çok, "Dört artı dört sisteminden sonra çırak bulmak zorlaştı." şeklinde konuştu.
Araç bakımını yaptırmak için aracını oto sanayisine getiren Sedat Turgut, "Ben araç bakımının zamanında yapılmasını önemli görüyorum. Bu şekilde araç sizi yolda bırakmıyor. Bunlar önemli şeyler olduğundan yapılması gerekiyor. Özellikle kış aylarında, lastik ve yağ bakımının yapılması gerektiğini düşünüyorum." dedi. (Cemil Özdaş-İLKHA)