TEKNOLOJİ SERVİSİ

Cep telefonlarınızdan da bilirsiniz. Bataryaların bir kullanım ömrü var. Günümüzde cep telefonlarında, tabletlerde, dizüstü bilgisayarlarda ve hatta elektrikli araçlarda kullanılan lityum iyon bataryaların belli bir zaman sonra performansları azalıyor. Cep telefonlarımızın bataryaları işlevini kaybettiğinde belli bir ücret karşılığında değiştiriyoruz. Elektrikli araç bataryalarının ise genellikle 6-7 yıl ya da 150.000 kilometrede bir değiştirilmesi gerekiyor. Bu durum elektrikli araçların daha yaygın olarak kullanılmasının önündeki önemli engellerden biri. Elon Musk ağustos ayında Tesla elektrikli araçların bataryalarının 1,5 milyon kilometreden fazla dayanabileceğini söylemişti. Kanada’daki Dalhousie Üniversitesinde çalışan araştırmacıların geliştirdiği lityum iyon batarya teknolojisi 20 yıldan ya da 1,5 milyon kilometreden fazla sorunsuz çalışabiliyor. Tesla tarafından desteklenen araştırmada geliştirilen bataryalar Tesla elektrikli otomobillerde, uzun menzilli nakliyede kullanılan tırlarda ve otonom robotaksilerde kullanılabilecek.

KULLANIM ÖMRÜ

Ortamın çok sıcak ve çok soğuk olması lityum iyon bataryaların kullanım ömrünü kısaltabiliyor. Bu nedenle araştırmacılar geliştirdikleri bataryayı 20°C, 40°C ve 55°C’de uzun süre test etti. Geliştirilen bataryada indirgenme tepkimesinin gerçekleştiği elektrot yani katot lityum-nikel-manganez-kobalt oksitten (NMC), yükseltgenme tepkimesinin gerçekleştiği elektron yani anot yapay grafitten üretildi. Artı ve eksi yüklü iyonların içinde hareket ettiği elektrolit çözeltisi ise lityum tuzu ve başka malzemeleri çok az miktarda içeriyor. Geliştirilen bataryayla ilgili elektrotların bileşimi, elektrolit çözeltisinin içeriği gibi teknik bilgilere yayımlanan makalede ayrıntılı olarak yer verildi. Tesla tarafından desteklenen projeye ait teknik bilgilerin ticari bir sır olarak saklanmayıp yayımlanmasının nedenini araştırmacılar lityum iyon batarya teknolojileriyle ilgili araştırma-geliştirme çalışmalarına destek vermek olarak açıklıyor. Kaynak, TÜBİTAK