BURSA - Bursa 59 yıllık hayali olan hızlı trene kavuşuyor. Yüksek Hızlı Tren Hattı`nın 75 kilometrelik bölümünü oluşturan Bursa-Yenişehir etabı ile Bursa merkezindeki ana istasyonun temeli, Başbakan Yardımcısı Bülent Arınç, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik`in katılımıyla atıldı. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, muhalefete gönderme yaparak, \"İnşaatlarda çevreye verdiğimiz rahatsızlık dolayısıyla özür dileriz tabelası var. Biz de memleket için yaptıklarımızdan dolayı muhalefete verdiğimiz rahatsızlık için özür dileriz\" dedi.
Yaklaşık bir milyar liraya mal olacak Bursa Yenişehir etabında 15 tünel, 7 viyadük, 40 geçit ve 152 sanat yapısı olacak. Bursa Yenişehir Bilecik Eskişehir Ankara hattındaki hızlı tren 2 saat 15 dakikada iki başkenti birleştirecek. 2016 yılında bu hattın hizmete açılmasıyla Bursa`nın 59 yıllık özlemi de sona erecek.
\"15 Şehirde 75 Milyon Nüfusun Yarısını Hızlı Trenle Buluşturuyoruz\"
Törende konuşan Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, son 10 yılda 1100 kilometre demir yolu inşaatını bitirdiklerini belirterek, \"1950`den 2003 yılına kadar 945 kilometrelik yol yapmışız. Biz ise son 10 yılda bundan fazlasını inşa ettik. Türkiye`de ilk defa bütçede demiryolunu ayrılan pay karayollarını geçti. Son 10 yılda demiryollarına 25 milyar lira yatırım yaptık. İstanbul Ankara arası hızlı tren 30 yıl önce konuşulan ancak projesi tozlu raflarda kalan bir projeydi. O konuşmaların üzerinden 11 hükümet 23 bakan geçti. Şimdi herşey değişiyor. Bursa-Ankara, Bursa -İstanbul projesi çok konuşuldu geldiğimizde. Üzerinden çok siyaset yapılmış. Baktık proje yok ortada. Projesi olmayan sadece söylemi olan bir işti. Oturduk projeyi yaptık. Projeyi bitirdik. Kamulaştırmalarını yaptık. Nihayet bugün 75 kilometrelik hattın en önemli kesimini Bursa`dan Yenişehir`e kadar olan kesiminin ihalesini de yaptık. 75 kilometrelik yolun üzerinde 15 tane en az tünel var. 7 tane viyadük var. 40 tane alt üst geçit var menfezler var. 152 tane sanat yapısı var. Bunun adı yüksek hızlı tren. Bunun adı kara tren değil. Bu giderken herkes selam durur. Onun önüne kimse çıkmaz. Ya üstten ya alttan geçer
Bursa`dan Ankara`ya. Bursa`dan İstanbul`a. Hatta 3 başkenti birleştiriyoruz. Anadolu topraklarındaki medeniyetlerin önemli merkezlerini birbirlerine bağlıyoruz. Bu demiryolu projeleriyle önümüzdeki 4 yıl içinde 15 tane önemli şehrimizi birbiriyle hızlı trenle bağlamış olacağız. 15 şehir 75 milyon nüfusun yarısı yüksek hızlı trenle buluşturuyoruz. Bursa Bilecik`e, Bursa Eskişehir`e, Bursa Sakarya`ya, Bursa İstanbul`a, Bursa Konya`ya, Ankara, Kırıkkale, Afyon, Uşak, Manisa, İzmir`e, Yozgat, Sivas`a hızlı trenle 2016 sonuna kadar bağlanmış olacak. Bursa çok bekledi ama sonunda hakkını fazlasıyla aldı\" dedi.
\"Başkentler Birleşiyor\"
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik de iki başkentin birleşmesinden dolayı mutlu olduklarını ifade ederek, \"Bu proje tartışılırken, Ankara Eskişehir Bursa, Körfez geçişi İstanbul- Bursa -İzmir şeklinde 40 milyon kişiye hitap etmesi için çok çalışıldı. İmkanlar meselesi. Biz inanıyoruz ki, hızlı trene şimdi kavuşuyoruz. Çok yakın zamanda körfez geçişi ile İstanbul`a 45 dakikada geçeceğiz. Bursa tarihi bir gün yaşıyor. Bursa ile demir yollarının vuslatı gerçekleşiyor. Bugün 59 yıllık hasret bitiyor. Bugün başkentler birleşiyor\" diye konuştu.
Bursa-Sivas 4 Saat Olacak
Devlet Demir Yolları (DDY) Genel Müdürü Süleyman Karaman, yüksek hızlı tren sayesinde Bursa`nın demiryolu hasretini sona erdiğini ifade ederek, hızlı trenin hem yolcu hem de yük taşıyacağını söyledi. Karaman, \"Bursa yüksek hızlı tren yapım çalışmalarında 10 milyon metreküp dolgu yapılacak. 152 adet sanat yapısı inşa edilecek. Proje tamamlandığında Bilecik Bursa seyahat süresi 35 dakika. Bursa-Eskişehir 1 saat, Bursa-Ankara 2 saat 15 dakika, Bursa-İstanbul 2 saat 15 dakika Bursa-Konya 2 saat 20 dakika, Bursa-Sivas 4 saate inecek\" dedi.
İlk Sefer 2016`da
Hat, Ankara-Bursa arası seyahat süresini 2 saat 10 dakikaya, İstanbul-Bursa arası seyahat süresini 2 saat 15 dakikaya indirecek. Hat, yolcu ve yük trenlerinin birlikte işletilebileceği son Yüksek Hızlı Tren teknolojisine ve 250 kilometre hıza uygun inşa edilecek. Bursa`nın Balıkesir üzerinden İzmir`e ve limanlara demiryolu bağlantısını sağlayacak olan hat, bölgenin sanayisine önemli ölçüde alternatif ulaşım imkanı sunacak. Hattın 2016 yılında hizmete girmesi planlanıyor. Yüksek Hızlı Tren Hattı`nın 75 kilometrelik bölümünü oluşturan Bursa- Yenişehir etabında 15 kilometre uzunluğunda 11 adet tünel, bin 140 metre uzunluğunda 3 adet aç-kapa tünel, 6840 metre uzunluğunda 8 adet viyadük, 358 metre uzunluğunda 7 adet köprü, 42 adet alt ve üst geçit, 58 adet menfez olmak üzere toplam 143 sanat yapısı inşa edilecek. Hattın 3 yıl sürecek olan yapım çalışması sırasında yaklaşık 10 milyon 500 bin metreküp kazı ve 8 milyon 200 bin metreküp dolgu gerçekleştirilecek. (Fethullah Özsoy - İLKHA)