Ziya Gündüz / Doğruhaber
Yaklaşık 19 yıldır İstanbul Ümraniye’de yayın yapmakta olan Özel FM’in Reklam Müdürü Recep Muslu ile günümüz reklamı ve reklam ahlakı üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik. İstanbul ve çevre illerde 103,2 frekansında yayın yaptıklarını dile getiren Muslu, 2013 yılından itibaren Kocaeli, Bursa, Konya, Erzurum, Adana, Kayseri, Malatya, Trabzon, Diyarbakır, Gaziantep, Şanlıurfa, Kahramanmaraş ve Van’da karasal ve uydu yayını yapacakları müjdesini de verdi.

Öncelikle şu sorudan başlamak istiyorum reklamlardaki kriterleriniz nelerdir?

Genel yayın prensiplerimiz gereği, reklam konusunda oldukça seçici davranıyoruz. Dinleyicilerimizin bu konuda bize olan güvenlerini asla suiistimal edemeyiz. Bizim dinleyicimizle ilişkimiz, klasik bir radyo-dinleyici ilişkisinden farklı olarak aile ilişkisi gibidir. Bu sebeple dinleyicilerimiz bizi her konuda sorgulayabildikleri gibi reklam konusunda da rahatlıkla sorgulayabiliyorlar. Örneğin son yıllarda bazı bitkisel ilaç, sigarayı bıraktırma, zayıflama ilaçları gibi reklamların verilişi ve bu reklamlarda ilaçların “Her derde deva” şeklinde ifade edilmesinden dolayı on binlerce kişi mağdur oldu. Bu da, reklam konusunda çok daha duyarlı olmamızı gerektiriyor. Dolaysıyla açıkça söylemek gerekirse bizim reklamdaki kriterimiz Kur’an ve Sünnettir.

Peki, reklam spotlarınızda neden bayan sesi kullanmıyorsunuz?

Bu tavır bizim için bir duruş meselesidir… Kapitalizmin en etkili ve en iğrenç silahlarından biri de kadını reklam unsuru olarak kullanmasıdır. Radyolar görsel olmadığından, kadının sesi bir cazibe unsuru olarak kullanılıyor. Bir araba lastiği gibi bir firma düşünün, reklamlarında bir kadını oynatarak ürüne ait hangi özelliği vurgulayabilir ki? Özellikle erkek izleyici ve dinleyiciyi cezp etmek, etkilemek için bir silah olarak kullanılıyor. Bunun da modernlik adına kadın için korkunç bir suiistimal olduğunu söylememe lüzum yok sanırım... Ayrıca inancımız bizi bundan kesinlikle men eder.

Reklamcılığın zorlukları nelerdir? Reklam işi zor bir iş mi?

Bu durum biraz da reklamı ve reklamcılığı nasıl gördüğünüze bağlı… Eğer hiçbir ahlaki değer, toplumsal sorumluluk taşımıyorsanız çok da zor olmasa gerek. Netice itibariyle her şeyi suiistimal edebilirsiniz. Fakat bahsedilen değerlere sahipseniz, kendinize kırmızıçizgiler oluşturmuşsanız, bu kırmızıçizgiler biraz daha kalınlaşıyor. Açıkçası bizim bu durumdan şikâyetimiz yok. Elhamdulillah 18 yıldan beri taviz vermeden ve maddi kaygılar gütmeden yayınlarımızı sürdürüyoruz. Rabbim de bizleri mahcup etmiyor.

Reklam vermek isteyen firmalar nelere dikkat ediyor?

Reklam veren bütün firmaların ortak beklentisi; reklam için ayırdıkları bütçeyle azami verim sağlamaktır. Bunun için de öncelikle kaç yıllık bir radyo ile ilgili genel bilgileri öğrenmek istiyor, bununla da reklam için ayıracakları bütçenin kendilerine nasıl bir katkı sağlayacağını bilmek istiyorlar. Biz prensip olarak çalıştığımız firmalara asla “Bize reklam verirseniz şöyle kazanırsınız, geliriniz böyle artar” şeklinde bir taahhütte bulunmayız. Genel olarak ne tür bir reklam çalışmasının kendileri için daha uygun olacağı ve ne kadar bütçe ayırmaları gerektiği konusunda yönlendiriyoruz.

Sizce reklam vermek isteyen firmalar reklam konusunda yeterli bilgiye sahipler mi?

Düşük ölçekli ve fazla reklam tecrübesi olmayan firmalar “reklam” hakkında yeterli bilgiye sahip olduklarını düşünmüyorum... Öncelikle beklentileri çok yüksek. Yani mütevazı diyebileceğimiz bir bütçeyle çok büyük beklentiler içine girmek biraz hayal kırıklığı oluşturabilir. Bu tür firmaları, büyük beklentiler içine girmemeleri konusunda uyarıyoruz. Hatta bazı sektör mensuplarına, radyo reklamının kendilerine fazla bir katkı sağlamayacağını, alternatif reklam çalışmalarından daha çok verim alabilecekleri konusunda bilgilendiriyoruz.Etkili bir radyo reklamında; bütçeniz düşük de olsa devamlılık esastır. Böylece zihinlerde kalıcılık sağlanır. Daha az bütçeli firmaları dergi ve internet gibi daha az bütçeli reklamlara yönlendiriyoruz.

Reklam vermek isteyen firmalara tavsiyeniz nelerdir?

Reklam çalışması yapacağımız firmanın ürün veya hizmetinden bizim mutmain olmamız gerekiyor. Biz emin olduktan sonra, sanki o firma bizim şahsi firmamızmış gibi çalışırız. Özellikle küçük ve orta ölçekli firmalara reklam çalışmaları için çok büyük bir bütçe ayırmalarını önermeyiz. Bizler de bu durumu düşünerek mümkün olduğunca uygun fiyatlarla firmalarımızı desteklemeye çalışıyoruz. Hatta “Broşür Fiyatına Aylık Radyo Reklamı” şeklinde bir sloganla irili ufaklı bütün firmaları da radyo reklamıyla tanıştırmak istiyoruz.

Reklam konusunda Vakıf ve Derneklerle ilişkileriniz nasıldır?

Dernek ve vakıfların kar amacı gütmeyen bütün eğitici, öğretici ve sosyal içerikli duyurularını ücretsiz yayınlıyoruz.