Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından açıklanan 2018 Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporunda, Türkiye’de bulunan üniversitelerin çalışmalarının objektif ölçütlere göre değerlendirilmesi amacıyla, “Eğitim ve Öğretim”, “Araştırma-Geliştirme, Proje ve Yayın”, “Uluslararasılaşma”, “Bütçe ve Finansman” ve “Topluma Hizmet ve Sosyal Sorumluluk Alanları” ana başlıklarında incelemeler yapıldığı kaydedildi.

Açıklanan rapora göre, “Eğitim ve Öğretim” alanında Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ), “Araştırma-Geliştirme” alanında Koç Üniversitesi, “Topluma Hizmet ve Sosyal Sorumluluk” alanlarında Ankara Üniversitesi en başarılı üniversiteler oldu. 

Raporla ilgili YÖK Başkanı Prof. Dr. Yekta Saraç, yeni kurulan üniversiteler ile Türkiye’nin köklü kurumlarını yarıştırma gibi bir yanlışa düşmek istemedikleri söyledi.

YÖK Başkanı Prof. Dr. Yekta Saraç, “8 milyona yaklaşan öğrenci sayısı ve 207 yükseköğretim kurumundan oluşan Türk yükseköğretim sisteminin artık nitelik, yani keyfiyet ve kalite üzerine odaklanması gerekir. Bunu sağlamanın en etkili araçlardan biri, üniversitedeki bütün süreçleri kapsayacak, gelişmiş bir izleme ve değerlendirme sistemidir.” ifadelerini kullandı.

 YÖK’ün raporu hazırlarken 5 ana başlıkta 45 gösterge ile üniversiteleri izleyip, değerlendirdiğini belirten Saraç, üniversitelerin çalışmalarını objektif ölçütlere göre değerlendirmek için “Eğitim ve Öğretim”, “Araştırma-Geliştirme, Proje ve Yayın”, 'Uluslararasılaşma”, “Bütçe ve Finansman” ve “Topluma Hizmet ve Sosyal Sorumluluk Alanları” ana başlıklarında incelendiğini kaydetti.

172 Üniversite incelemeye alındı

207 yükseköğretim kurumu arasından 172 üniversitenin incelemeye alındığını belirten Saraç, 2018 yılında verileri henüz oluşmamış veya yeni kurulmuş üniversitelere ait raporların önümüzdeki yıldan itibaren yayımlanacağını açıkladı. Raporu hazırlama amaçları ile ilgili olarak YÖK Başkanı Saraç, şunları söyledi:

“Yayımlanan raporlar ile amacımız üniversiteleri iyi veya kötü olarak ayırmak ya da birini diğeriyle kıyaslamak değildir. Asıl gayemiz belirlenen ölçütlere göre üniversitelerimizin gelişmeye açık yanlarını ortaya koymak ve her bir üniversitemizi kendi gelişme şartları içerisinde değerlendirerek daha iyiye doğru gitmelerini desteklemektir. Unutulmamalıdır ki her üniversite kendine özgü şartlar dâhilinde faaliyetlerini sürdürmektedir. Çok köklü bir üniversite ile daha kuruluş aşamalarını yeni tamamlamış olan bir üniversitenin aynı koşullar altında karşılaştırılması eşyanın tabiatına aykırıdır. Bu nedenle bütün üniversitelerin belirlenen 5 temel alanda da üst düzey performans sergilemesi elbette beklenmemektedir. Nihai hedefimiz üniversitelerimizin bu 5 alanda belirli bir seviyeye ulaşmasını sağlamaktır.” (İLKHA)