ANKARA - Mersin CHP Mersin Milletvekili Aytuğ Atıcı, Bingöl CHP İl Başkanı ile birlikte TBMM`de bir basın açıklaması yaparak Palu-Genç-Muş arasında akan ve Fırat Nehri ile birleşen Murat Nehri üzerinde yapılmakta olan hidro-elektrik santral (HES) üzerinde vurgun yapıldığını iddia etti.
İlk olarak HES inşaatları hakkında bilgi veren Bingöl CHP İl Başkanı Mustafa Kurban, \"HES yapımı için Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu lisans veriyor. Bu lisanslar yap-işlet-devret şeklinde verilmektedir. Lisans için başvuran firmalar başvuru öncesinde arazi etüdünü yapar ve tüm giderleri hesap ederler. Bu giderler baraj altında kalacak olan karayolu, demiryolu, elektrik ve telefon hatları vb. olabilir. Bütün bu masraflardan sonra firma buradan elde ettiği elektriği satarak kâr edeceğine inanırsa bu işe girerler. İşi alırken de bu giderleri karşılayacakları taahhüdünde bulunurlar. Böylece Devlet vatandaşına elektrik sağlar, işi yapan firma da para kazanır\" dedi.
Murat Nehri üzerine Kale 1, Kale 2, Beyhan 1 ve Beyhan 2 isimlerinde dört adet hidroelektrik santral yapımına karar verildiğini hatırlatan Kurban açıklamasına şöyle devam etti: \"Bir firma geliyor ve bu barajları yapmak ve ürettiği elektriği satmak üzere Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu`ndan lisans alarak inşaata başlıyor. Ancak bir de bakıyor ki, barajın yapılacağı yerde demiryolu hattı var. Normalde bu demiryolu hattının güzergâhını kendisinin değiştirmesi gerekiyor. Fakat nasıl beceriyorsa bu işi devlete havale ediyor. Devlet Demir Yolları da Palu-Genç-Muş arasındaki 114 km demiryolu güzergâhını değiştirme işini ihaleye çıkarıyor. İhale bedeli KDV`siyle birlikte yaklaşık 744 milyon TL (744 trilyon) dir\" diye iddia etti.
Devletin, `bu firmaya önce her şeyi sen yapacaksın` dediğini sonra da demiryolu güzergâhını değiştirmesi için yaklaşık 744 milyon (trilyon) para verdiğini öne süren Kurban, \"Peki bu demiryolu güzergâh değiştirme işi ihalesi nasıl yapılıyor? Maalesef davetiye yöntemiyle Kaç firma davet ediliyor? 15 firma uygun gibi görünüyor, ancak bir de bakıyorsunuz ki bu firmalar birçok işte iş ortağı, yani kasa aynı. Sadece formaliteler yerine getirilmiş. İş bu kadarla kalsa iyi, dahası var! Bingöl bölgesinde devletin yaptığı açık ihalelerde genelde yüzde 60 civarında indirim uygulanır. Bu ihalede ne kadar indirim uygulanmıştır? Yüzde 16.7 trajikomik değil mi?\" diye sordu.
Kurban şöyle devam etti: \"744 milyona (trilyona) ihale edilen demiryolu güzergâhı değiştirme işi için devletimiz ayrıca kamulaştırma yapmaya karar veriyor. Ancak kanunlarda böyle bir uygulama olmadığı için acilen bir Bakanlar Kurulu kararı çıkarılıyor ve 15 Ocak 2012 tarih ve 28174 sayılı Resmi Gazete`de yayınlanıyor. Bu karara göre yaklaşık 4 milyon 458 bin 492 m2`lik taşınmazın üzerindeki yapılarla birlikte acele kamulaştırılması için TCDDY`e yetki veriliyor. Bu kamulaştırma bedelinin ne kadar olduğunu henüz bilmiyoruz\" dedi.
Kurban, \"Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım`a seslenen Kurban, \"DDY güzergâh değiştirme bedeli olan ve firmanın ödemesi gereken 744 milyon (trilyon) lirayı neden devlete ödetiyorsunuz? Bu ihaleyi neden davetiye yöntemi ile yaptınız? Bölgede benzer işler genelde yüzde 60 indirimle yapılırken siz neden yüzde 16.7 indirimi kabul ettiniz? Güzergâh değiştirme ihalesini alan firma ile barajı yapan firmanın aynı olması basit bir tesadüf müdür? \"Acele kamulaştırma\" kararı ile yapacağınız işlemlerin tutarı ne kadardır? Son olarak bu işler size yakıştı mı? Yetimin hakkı yenirken hiç mi vicdanınız sızlamadı?\" diye basın açıklamasını sonlandırdı. (Osman Öksüz - İLKHA)