EKONOMİ SERVİSİ
Son 10 yılda hızlı bir büyüme yakalayan kuru temizleme sektörü, 2 milyar liralık pazar hacmine ulaştı. Sektörde kurumsal ve bayilik veren marka sayısı ise 10’u buldu. Bugün anahtar teslim bir kuru temizleme dükkanının 200 bin liraya mal olduğunu belirten sektör temsilcileri, bu dükkanın aylık minimum 40 bin lira ciro yaptığını söyledi. Kuru temizleme alanında yatırım yapmak isteyen birçok girişimcinin olduğunu ifade eden sektör temsilcileri, yatırımcılara şu tavsiyelerde bulundu:
PAZAR NASIL BÜYÜYOR
“Sektör son 10 yılda hızlı bir büyüme yakaladı. Yapılan fuarlar ve etkinlikler sektörün bilinirliğini artırdı. Türkiye’de pazar 2 milyar liraya ulaştı. Sadece ABD’de geçen yıl 30 bin kuru temizleme şirketi 10 milyar dolar gelir elde etti. Avrupa’daki kuru temizleme sektörü 12 milyar doları buluyor. Çalışan nüfusun artması, müşteri beklentilerinin yükselmesi, sektörün hizmet kapsamını genişletmekle kalmayıp, pazar hacmini de geliştirdi. Üretilen birçok tekstil ürününde ‘yalnızca kuru temizleme’ etiketli talimatların bulunması, sulu yıkamanın giysinin ömrünü kısaltan ve riskli olduğunu belirten ifadelerin kullanılması, kuru temizlemenin zorunlu ihtiyaç hizmeti haline gelmesini sağladı.”
ANADOLU’NUN POTANSİYELİ
Bugün bir dükkana ortalama yatırımın 200 bin lirayı bulduğunu dile getiren sektör temsilcileri, şu bilgileri verdi: “Franchise giriş bedelleri 5 bin Euro ile 15 bin Euro arasında değişiyor. Bu rakam bazı markalarda daha düşük, ancak onların da yatırım bedelleri yüksek. Ortalama 200 bin liralık bir yatırım gerekiyor. Bu yatırım doğru bir lokasyonda, doğru bir işletme modeli ile açıldıysa 24 ayda yatırımını geri döndürmesi mümkün. Bazı lokasyonlar çok daha hızla geri dönebiliyor. Her ne kadar büyük şehirler franchise veren markaların hedefinde olsa da Anadolu’da da birçok nokta gelecek vaad ediyor. İzmir, Muğla ve Adana bu iller arasında yer alıyor.”
GİRİŞİMCİLERDE HANGİ ÖZELLİKLER ARANIYOR
Kuru temizleme için girişimcilerde aranan özellikler hakkında bilgi veren sektör temsilcileri, şöyle konuştu: “Müşteri hizmetleri ve ilişkileri yönetimi konusunda başarılı olabilecek kişiler önemli. Sektör ile bağlantılı yeni gelişmelere açık, öngörülü, dinamik ve genç bir ruha sahip yatırımcılar... Müşterilere ve çalışanlara karşı şeffaf davranmak, güven telkin etmek, müşteri memnuniyetini her zaman ilk planda tutarak kuru temizlemeciliğe mağazacılık anlayışını yükleyebilecek nitelikte bakış açılarına sahip girişimciler öncelikle tercih ediliyor.”
BİLMENİZ GEREKENLER:
Sektörde kurumsal ya da bireysel hizmet veren irili ufaklı yaklaşık 50 firma var. Kurumsallığı başarabilmiş ve marka algısını oluşturabilmiş şirket sayısı 10. Türkiye’de pazarın önümüzdeki yıl yüzde 10 büyümesi bekleniyor. Müşterilerin eşyaları değerli olduğu için hata kabul etmeyen sektörlerin başında. Kaynak, İTO