Üçüncü havalimanı tartışmalarının hızla büyüyen Türk havacılık sektörü için `sıkıntı verici` olduğu belirtilen raporda, 1975 yılında Kanada`nın Montreal şehrinde dünyanın en büyük havalimanı olarak yapılan ve bugün boş kapasitesiyle sadece kargo havalimanı olarak hizmet veren Mirabel`in İstanbul ile benzerliklerine dikkat çekildi. `Üçüncü havalimanı `white elephant - beyaz fil` olma riskiyle karşı karşıya` denildi.


Yeni havalimanı Montreal`in ikizi gibi
Erste Bank raporunda yeni havalimanları ile şehir merkezine olan uzaklığın risk taşıdığı belirtilerek Japonya`da Haneda ile Narita, İtalya`da Linate ile Malpensa ve Kanada`daki Dorval ile Mirabel havalimanlarının bunlara örnek olduğu kaydedildi. Raporda bu havalimanlarının hepsinde şehre olan uzaklık ve ulaşım sıkıntısı nedeniyle yenisinden yeterli derecede yararlanılamadığı, bu nedenle eski havalimanına geri dönüş yapıldığı belirtiliyor.
 
Örnekler arasında İstanbul Atatürk Havalimanı ile kuzeyde yapılması düşünülen yeni havalimanı arasında bulunan mesafenin Kanada`dakine çok benzediği dikkat çekilerek, "Türkiye`de havacılık sektörü büyümeye devam ederken 150 milyon yolculuk kapasite arayışı var. Ancak bu durum Atatürk Havalimanı`nda operasyonların devamını gerekli kılıyor" ifadesi kullanıldı.
 
Yenisi ilgi görmeyince kargo alanı oldu!
Raporda dikkat çekildiği üzere İstanbul ile Kanada`nın Montreal şehirleri arasındaki benzerlik oldukça şaşırtıcı. Eski ve uçuşları karşılamakta güçlük çeken şehir merkezindeki Dorval Havalimanı`nın yerine 2 milyar dolara yapılarak 1975 yılında hizmete açılan Mirabel Havalimanı, Montreal`den bütün uçuşlara ev sahipliği yapmak için açıldı. 70 kilometrekarelik operasyon alanıyla dünyanın en büyük havalimanı olarak hizmete açılan Mirabel Havalimanı şehir merkezine 55 kilometre uzaklıkta bulunması ve ulaşım zorluğu nedeniyle gözden düştü. Yıllık 50 milyon kapasitesini hiç yakalamayan ve yapımı birinci fazında durdurulan Mirabel Havalimanı, 2004 yılında Dorval Havalimanı`nın ise ismi Montréal-Pierre Elliott Trudeau Uluslar arası Havalimanı`na dönüşerek kapasitesi artırıldı. Merabel ise terk edilmiş kargo havalimanına dönüştürüldü, bugünkü kapasitesi sadece 200 bin yolcu.