EKONOMİ SERVİSİ
Yerel Zincirler Buluşuyor 2019 toplantısında konuşan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, hayatın hızla dijitale doğru evrildiğini belirterek, “Ürün incelemesi, ürün kıyaslaması, ne, nerede, nasıl sorgusu, marka deneyimi, tecrübe paylaşımı, hepsi internette. Bu nedenle, perakende sektörü, 2019’u dijital hamle yılı olarak kullanmalı. Gündemimizde; Kullanıcı dostu dijital mecra tasarımları, Mobil uyumluluk, On-line iş yapma stratejileri, Dijital görünürlük olmalı. Sektörümüzün geleceği parlak. Zira Türkiye, çok hızlı biçimde şehirleşiyor” dedi.
SORUNLARA BİRLİKTE ÇÖZÜM ARIYORUZ
Piyasadaki gidişatı, en iyi bu sektör, yani sizler bilir, vatandaşın nabzını en iyi perakendecilerin tuttuğunu söyleyen TOBB Başkanı şunları söyledi: “Biz de, sizlerin sıkıntılarını, görüş ve önerilerini, kamu idaresine aktarıyor, birlikte çözüm arıyoruz. Bizler için en önemli konuların başında istihdam geliyordu. Zira istihdamda lider sektörüz. En çok kayıtlı istihdamı sizler sağlıyorsunuz. İşte bu kapsamda, Hükümetimizle istişare ederek ve birlikte çalışarak, önemli adımlar atılmasını sağladık. Kısa Çalışma Ödeneğinde mevzuat değişti, işler hale geldi. Bu şu demek; işler yavaşlasa bile istihdamı koruyabiliriz. 3 ay boyunca maaşlar İşsizlik Fonu’ndan ödeniyor. Şu ana kadar 800 civarında firma, 72 bin çalışan için bundan yararlandı.
İşverene Asgari Ücret Desteği geçen sene Ekim’de sona ermişti. Talebimiz üzerine yeniden başlatıldı, miktarı da 100 liradan, 150 liraya yükseltildi. Daha sonra Sayın Cumhurbaşkanımız, yeni bir istihdam kampanyası yapmamızı istedi. Biz de 25 Şubat’ta “Burası Türkiye Burada İş Var” sloganıyla, İstihdam Seferberliği 2019’u başlattık. Sonrasında yine hükümetimizle bir araya geldik. İstihdamı ödüllendiren tarihi destekler çıkmasını sağladık. 30 Nisan’a kadar yapılacak her yeni istihdamda, maaş-vergi-prim, 3 ay devlet karşılıyor. Sonrasında da, en az 9 ay vergi ve prim ödemiyoruz. Yani, sağlayacağınız her 1 ilave istihdam için, size yılda yaklaşık 20 bin lira destek geldi. Bunlarla ilgili detay bilgilere, TOBB web sayfasından, veya Odalarımızdan ulaşabilirsiniz.”
GELECEK E-TİCARETTE
Hisarcıklıoğlu, indirim mağazaları ve “private label” markalı ürünlerin, hem KOBİ’lerin büyümesini, hem de markalaşmasını engellediğini anlattı. Hisarcıklıoğlu, “Bu durum sektörün kendi içinde de rekabetini bozuyor. Bir taraftan markalaş diyoruz. Ama markalaşanın da paçasında tutuyoruz. Eğer bu işin önü alınmazsa, milli bir sanayimiz kalmaz. Sanayicimiz ve üreticimiz de taşeronlaşır. O halde bunları da denetim altına almak lazım. Perakende Kanunu’nun, bunu kapsayacak şekilde, revize edilmesi için de uğraşıyoruz. Kamudan talep ederken, çuvaldızı da kendimize batıracağız. Teknolojiye ayak uyduramayan geri kalır. Gelecek e-ticarette. Dünyada perakende sektöründe yıllık büyüme yüzde 3-4. Ama küresel e-ticaret satışları yüzde 16 büyüyor. Dünyadaki bu trendi yakalayanlar için büyük fırsatlar var.
Dünyanın 17. büyük ekonomisiyiz. Ama E-ticarette 49'uncuyuz. E-ticaretin payı bizdeki henüz sadece yüzde 3’lerde. Ama Türkiye'de 70 milyon kişiye mobilden ulaşabiliyorsunuz. Bu işe en hızlı sizler adapte olabilirsiniz. Bunun için girişimci ve cesur olmak lazım. İşte siz yerel zincirler, bu 2 özelliği de sahipsiniz. e-ticaret satışlarının 2018'de 50 milyar TL'ye ulaştığı tahmin ediliyor.
Son 5 senede Türkiye’de e-ticaret hacmi yılda ortalama yüzde 30 büyüdü. Aramızda kimin cirosu bu hızla artıyor? Her 4 kişiden 1’i internet üzerinden alışveriş yaptı. Ve bu oran artmaya devam ediyor. Perakende ticaretin son 2 ay yüzde 6 düştüğünü söylemiştim. Ama aynı dönemde, internet üzerinden satışlar yüzde 23 büyüdü. Dolayısıyla, interneti daha etkin kullanmaya mecburuz” dedi.
PERAKENDECİLER SOSYAL MEDYA REKLAMLARINA ODAKLANIYOR
Araştırmaların, tüketicilerin %81’inin, satın almadan önce, internette ürünle ilgili araştırma yaptığını gösterdiğini belirten Hisarcıklıoğlu şunları söyledi: “Tüketiciler, artık yalnızca birkaç sayfayı tıklayarak, ürün fiyatının fazla olup olmadığını görüyor ve daha uygun alternatifler keşfedebiliyor. Dünyadaki bir diğer trend de, perakendeciler sosyal medya reklamlarına odaklanıyor. Şirketler, hedeflenmiş reklamlarla, demografi, ilgi alanları ve davranışları baz alarak, spesifik kitlelere hitap edebiliyor.
Facebook’un 6 milyon; Instagram’ınsa 2 milyon reklam vereni bulunuyor. Sosyal medyada reklam harcamaları yükselişte. Yıllık bazda yüzde 20’nin üzerinde bir büyüme söz konusu. Mesela, 2018 yılında İngiltere’deki toplam dijital reklam harcamalarının dörtte biri, sosyal medya platformlarına yönlendirildi. Önde gelen perakendeciler, daha çok müşteriye erişmek için, sosyal medyanın gücünü kullanıyor.
Özetle hayat hızla, dijitale doğru evriliyor. Tüketici, dijitalde. Tüketici, alışverişini de dijitale taşıyor. Ürün incelemesi, ürün kıyaslaması, ne, nerede, nasıl sorgusu, marka deneyimi, tecrübe paylaşımı, hepsi internette. Bu nedenle, perakende sektörü, 2019’u dijital hamle yılı olarak kullanmalı. Gündemimizde; Kullanıcı dostu dijital mecra tasarımları, Mobil uyumluluk, On-line iş yapma stratejileri, Dijital görünürlük olmalı. Sektörümüzün geleceği parlak. Zira Türkiye, çok hızlı biçimde şehirleşiyor. 1950’de nüfusun sadece yüzde 25’i şehirlerdeydi. Şimdi bu oran yüzde 80’i geçti ve artmaya devam ediyor.”