Pamukkale Üniversitesinde Sosyoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mehmet Meder, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiye`nin farklı illerinde bulunan 2 bin kişi üzerinde alışveriş merkezlerinin ne amaçla kullanıldığı ve alışveriş merkezlerinde bulunan insanların ruh halleriyle ilgili bir çalışma yaptıklarını ifade etti.

AVM`lerin sadece alışveriş imkanı sunmadığını belirten Meder, şöyle devam etti:

``AVM`ler farklı türdeki mekanların bir aradalığından dolayı sosyal ve kültürel alanlarda da hizmet sunuyor. Özellikle son yıllarda dikkati çeken özelliklerden biri, AVM`lerin daha ziyade bu sosyal ve kültürel alanlara ilişkin sunumlarının, bireylerin gündelik yaşamlarında daha belirleyici olması. AVM`lerdeki sosyal içerikli yerler orta sınıfa mensup aileleri daha çok etkiliyor. Bu bağlamdan yola çıkarak Türkiye`nin farklı illerini kapsayan alışveriş merkezleri üzerine yapmış olduğumuz araştırmada, alışveriş merkezlerinin bireylerin gündelik yaşamlarında nasıl bir anlama sahip olduğunu, bireylerin alışveriş merkezlerine yükledikleri anlamlar, bireylerin tatmin ya da doyum düzeylerini sorguladık.``

Meder, katılımcıların AVM`leri hangi amaçlar için kullandıklarına bakıldığında yüzde 50,7`sinin çok sayıda ve çeşitli markaların bir arada bulunması olanağı sağladığı için alışveriş amacıyla, yüzde 18,3`ünün alışveriş yapmasa da daha çok gezmek amacıyla, yüzde 7,7`sinin çok sayıda ve farklı cafe ve restoranların bir arada olması nedeniyle yemek ihtiyacını karşılamak amacıyla, yüzde 7,7`sinin arkadaşlarıyla buluşmak amacıyla, yüzde 6`sının eğlenmek amacıyla, yüzde 5`inin fiyat karşılaştırması yapmak amacıyla AVM`leri kullandıklarını kaydetti.

``ALIŞVERİŞ NEŞELİ VE HEYECANLI BİR ETKİNLİK``

Alışveriş yapanların ruh halini de değerlendiren Meder, şöyle devam etti:

``Alışveriş yapanların yüzde 41,3`ü alışveriş yaparken neşeli, yüzde 16,3`ü heyecanlı, yüzde 12,3`ü sıkıntılı oluyor. Genel tablo, katılımcıların alışverişi neşeli ve heyecanlı bir etkinlik olarak değerlendirdikleri doğrultusundadır. Alışveriş yaparken kadınların erkeklere göre daha çok zevk aldıkları ve daha neşeli, mutlu bir ruh hali içerisinde olduklarını gördük. Buna göre kadınların yüzde 53`ü alışveriş yaparken neşeli olduklarını belirtirken, erkeklerin yüzde 42,3`ünün normal bir ruh halinde olduklarını, neşeli ya da mutlu bir duygu durumu içerisinde olmadıklarını tespit ettik. Alışveriş yapan kadınların yüzde 44,7`si, suçluluk hissederken, erkeklerin ise yüzde 52,3`ü hiçbir suçluluk hissetmediklerini söyledi. Kadınlar alışveriş yaptıktan sonra pişman olmalarının nedeni olarak gereksiz alışveriş yaptığı düşüncesine kapıldıklarını gösteriyor.``