ANKARA - Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, tapu ve kadastro çalışmalarının ve bilgilerinin "Çok Amaçlı Arazi Bilgi Sistemine" dönüştürülmesinin amaçlandığı, diğer kurum ve kuruluşlarla entegre olarak, mülkiyet verilerinin ilgilileri ile paylaşıldığı stratejik bir "e-devlet" projesi olan Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemi`nin (TAKBİS) tamamlandığını açıkladı.
 

2001 yılında başlatılan TAKBİS Projesi kapsamında yurt genelindeki tüm tapu kayıtları sayısal ortama aktarıldı. Merkezi veritabanına aktarılan kayıtlar ile tüm tapu müdürlüklerinde TAKBİS ortamında online hizmet verilmeye başlandı.
 

Çevre ve Şehircilik Bakanlığının hazırladığı TAKBİS projesiyle, taşra birimlerinde vatandaşlara daha iyi hizmet vermek için online randevu yazılımı geliştirildi. Vatandaşlar artık tapu dairelerine gitmeden tapu işlemleri için sıra alabilecekler. Vatandaşların online randevu ile tapu müdürlüğüne başvuru yaptıktan sonra, başvuruyu alan müdürlüğün ilgili personeli vatandaşların cep telefonuna işlemin başladığına, harç dekontlarının hazır olduğuna ve imza aşamasına gelindiğine dair kademeli olarak SMS yollayacak. Böylece vatandaşlar kurumda beklemek yerine diğer işlerini zaman kaybı olmadan gerçekleştirebilecek.
 

Çevre ve Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktar TAKBİS Projesi ile ilgili olarak "Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü bünyesindeki parselleri bilgi teknolojilerinden istifade etmek sureti ile verilerinin hepsini elektronik ortamda toparladık. Bir parselin eni, boyu, özelliği, imar durumu nedir? Elektriği, suyu, yolu var mı? Bunların hepsini toparladık" dedi.
 

Bilgi teknolojilerinin önemine de değinen Bakan Bayraktar "Türkiye`de tapu sahipleri, tapunun bulunduğu ilçeden veya ilden değil, başka bir ilden veya ilçeden de tapusunu verip alabilecek. Örneğin Edirne`de yaşayan bir vatandaş Kars`ta bulunan arsasını satmak için yüzlerce kilometre yol gitmeyecektir. İnsanlarımız evinden, bilgisayardan, e-devlet şifresi ile kimlik numarasını girmek suretiyle Türkiye`nin herhangi bir yerindeki, kendisine ait olan gayrimenkulün bilgilerini öğrenebilecek." dedi.
 

Hedef Üst Düzey Memnuniyet
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı TAKBİS ile kamu hizmetlerinin sunumunda vatandaş memnuniyetinin üst düzeyde sağlanması ve vatandaş talep ve şikayetlerin iletilebilmesi için "Alo Tapu-Kadastro Hattı"( Alo Tapu Hattı 444 TAPU veya 444 82 78) oluşturdu. Vatandaşlar tarafından ``Alo Tapu-Kadastro Hattı`` yanında tapu ve kadastro birimlerinin elektronik posta adresleri de kullanılabilecek.
 

Vatandaşlar, TAKBİS kapsamında bulunan tapu müdürlüklerinde, yapılan tüm işlemlere ait tapu harç ve döner sermaye ödeme bilgileri online olarak e-devlet kapısından şifresiz sunulacak. Başvuru sırasında verilen ön başvuru formu üzerinde bulunan harç sorgu no bilgisi ile işlemlere ait ödeme makbuzlarına www.turkiye.gov.tr

TAKBİS kapsamında 957 tapu müdürlüğünün veri giriş işlemleri tamamlanarak çevrimiçi (online) hizmete açıldı. 2012 yılı itibarı ile tapu müdürlüklerinde iletişim altyapısının bakır kablolardan fiber altyapıya geçişi sağlanmış, bu sayede iletişim hızı ve kapasitesi 5 ila 10 kat arttırıldı. (Ayetullah Turgut - İLKHA)