Van Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünün yürüttüğü, Van Valiliği, Yüzüncü Yıl Üniversitesi (YYÜ), Büyükşehir Belediyesi ve Doğu Anadolu Kalkınma Ajansı'nın (DAKA) desteklediği Van Gençlik Çalıştayı sonuç bildirgesi açıklandı.
Akademisyenler, bakanlık yetkilileri, kamu ve özel sektör temsilcileri, sivil toplum kuruluşu temsilcileri, araştırmacılar ile gençlerden oluşan 600'ü aşkın sayıda kişinin katılımıyla gerçekleşen çalıştayda başta üniversiteli ve liseli gençler olmak üzere, eğitimli-eğitimsiz, siyasi parti gençliği, apolitik gençler, madde bağımlısı ve korunmaya muhtaç gençler, işsiz ve çalışan gençlerin fikirleri, tespitleri ve çözüm önerileri dikkate alındı.
Çalıştay sonrası açıklanan sonuç bildirgesiyle komisyonların yaptıkları çalışmalar şu şekilde sıralandı:
Gençlik ve Aile
İlimizde aile yapısı ve değerler sistemi üzerine daha kapsamlı çalışmalar yapılması ve bu araştırmaların desteklenmesinin daha yararlı olacağı sonucuna varılmıştır. Medyanın günümüzde insanlar üzerinde son derece etkin olduğundan medyada özellikle aileye ilişkin sorunların abartılı bir biçimde izleyiciye yansıtılması, şiddet ve cinsel istismar başta olmak üzere yansıtılan görsellerin özellikle gençleri olumsuz etkilediği, aile ve sosyal politikalar genel müdürlüğünün ilgili kurumlarla iş birliği yaparak medya ile ilgili girişimlerde bulunması ve bu yayınlarda hassasiyet gösterilmesi hususunda çabanın faydalı olacağı düşünülmektedir.
Eğitim sistemimizde "Değerler Eğitimi" derslerinin uygulamalı olarak verilmesinin sağlanması ve gençlerin kurumlarda aktif rol alması da temel hedefimiz olmalıdır. Evlenmeden önce çiftlerin alması zorunlu olan sağlık raporu gibi en azından birkaç seans da olsa evlilik öncesinde hastanelerde ya da boşanma öncesi mahkemelerde zorunlu ve ücretsiz olarak Aile Danışmanlık Hizmetlerinin verilmesi önerilmektedir.
Gençlik ve Eğitim
Okullarda sosyal aktivitelerin azlığı çocukları okuldan ve derslerden soğutmaktadır. Bazı okullarda beden eğitimi, müzik, resim vb. derslerde Türkçe-Matematik gibi dersler işlenmektedir. Oysa "çok ders çalışmak" her zaman başarı anlamına gelmemektedir. Mutlu çocuk öğrenir, mutsuz çocuk öğrenmeye direnir. Ek ders karşılığı çalışan ücretli öğretmen sayısının fazla olması eğitimi olumsuz etkilemektedir. Ücretli öğretmen sayısı minimumda tutulmalıdır. Öğretmenlerin motivasyonunun düşük olması, etkili eğitim-ödüllendirme siteminin eksikliği öğretmen başarını ve buna bağlı olarak da öğrenci başarısını düşürmektedir. Anne-Baba Okulu projesi ile özellikle dezavantajlı bölgelerdeki okullardan başlayarak öğrenci velileri eğitime alınabilir. Üniversite-Milli Eğitim arasında imzalanan protokoller hayat bulmalı, üniversite-okul iş birliği artmalıdır. Ders Koçluğu, Kitap Koçluğu gibi projeler ile üniversiteli öğrencilerin ortaöğretimdeki öğrencilerle bir araya gelmesi sağlanabilir.
Üniversiteli gençliğin psikolojik sorunlarının çözümü için her fakültede bir PDR (Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik) uzmanının bulunması elzem gözükmektedir. Hazırlanan raporların ve önerilen projelerin takibi için bir mekanizmanın oluşturulması elzemdir. Akademik başarı kaygısıyla yarışan okullar-öğrenciler-öğretmenler değil, paylaşan okullar-öğrenciler-öğretmenler istiyoruz.
Gençlik ve İstihdam
Gençlerin geleceğine yönelik etkin politikaların ortaya konulmasına ve onların istihdamına katkı sağlayacak elverişli koşulların oluşturulmasına ihtiyaç bulunmaktadır. Gençlik ve istihdam alanında önemli bir potansiyel ve çeşitli fırsatlar bulunmaktadır. Ancak bunlara eşlik eden önemli sorunlar da bulunmaktadır. Bu çerçevede, istihdama ilişkin olarak eğitim, tarım, hayvancılık, sanayi ve ticaret alanlarında, kurumların çalışmaları ve işleyişlerine yönelik konularda gençlerin ifade ettiği çeşitli sorunlar bulunmaktadır. Diğer yandan, gençlerin çoğu Van'da kendilerine ilişkin fırsatlardan yeterince haberdar değildir. İstihdama ilişkin çözüm bekleyen sorunlar çerçevesinde, gençler daha etkin politikaların oluşturulması, kurumların daha çok iş birliği yapması, gençlere yönelik eğitim ve desteklerin çeşitlenmesi, sunulan fırsatların fırsat eşitliği çerçevesinde daha adil ve objektif şekilde sunulması, gençlere yönelik balık verme değil, balık tutma yollarının öğretilmesi anlayışının benimsenmesi ve onlara çeşitli becerilerin ve yetkinliklerin kazandırılması gibi beklentileri ifade etmektedirler
Gençlik ve Bağımlılık
Ne yazık ki aileler çocuklarının madde kullandığını genellikle çok geç öğrenirler. Bir yıkım olarak görülen bu gelişmeler karşısında birçok aile yanlış tutum ve davranışlar sergileyerek durumu daha vahim boyutlara götürebilmektedir. Bu nedenle böyle bir süreçte yapılacak en önemli şey planlı ve kararlı hareket etmektir. Bu sorunla ilgili bilgi edinme, doğru ve sağlıklı iletişim kurabilme iki tarafında memnun kılacağı ve uygulanabilir sınırlar koyabilme becerisine ailenin sahip olması gerekmektedir.
Gençlik ve göç
Van, Cumhuriyet dönemi boyunca 2012 gibi istisnai yıllar hariç aldığı göçten daha fazlasını vermiştir. Bu durumun en önemli nedeni, yeterli istihdamın oluşturulamaması ve bir türlü çözülemeyen güvenlik problemidir. Kırdan kente yönelen göçler ve özellikle 1900'lü yıllarda yaşanan zorunlu göçler, Van kentinin kontrolsüz genişleme ve çarpık kentleşmesine yol açmıştır Van bulunduğu konum itibariyle uzun yıllardan beri uluslararası göç akımlarına maruz kalan bir kenttir. Özellikle Afganistan, İran ve Irak gibi komşu ülkelerdeki siyasal krizler ve silahlı çatışmalardan kaynaklı orta ve uzun vadede de maruz kalabileceği göç tehlikesi göz önünde bulundurulmalıdır.
Van'da nitelikli göçün, önlenmesi ya da tersine döndürülmesi için özellikle güvenlik, nitelikli eğitim ve istihdam politikalarına ağırlık verilmelidir. (İLKHA)