Mardin'de orta öğretim düzeyinde Türkçe, Sosyal Bilgiler, Güzel Sanatlar, Beden Eğitimi, Müzik ve Rehberlik branşları başta olmak üzere kültürel miras konusuyla ilgili öğrencileriyle etkinlik yapmak isteyen 20 öğretmene yönelik Dicle Kalkınma Ajansı'nın (DİKA) ev sahipliğinde "Kültürel Miras Eğitici Eğitimi" verildi.
DİKA'nın eğitim salonunda gerçekleştirilen programın açılış konuşmalarını yapan Mardin İl Milli Eğitim Müdürü Yakup Sarı ile DİKA Genel Sekreteri Yılmaz Altındağ, bölgenin zengin kültürel mirasına dikkat çekerek kamu, özel sektör kurum ve kuruluşlarının kültürel miras çalışmalarında aktif görev alarak yeni projeler geliştirmeye davet ettiler.
Proje ekibi adına proje tanıtımını yapan DİKA'nın Dış İlişkiler ve Fonlar Birimi Başkanı Murat Erçin, Aralık 2018'de başlayan projenin gerçekleşen ve devam eden faaliyetleri hakkında katılımcıları bilgilendirdi.
Ardından ICOMOS Türkiye'den katılan Doç. Dr. Ebru Omay Polat, "Kültürel Mirasın Temel Kavramları, Türkiye'deki Gelişimi ve Uluslararası Çalışmalar" adlı sunumuyla kültürel miras alanındaki gelişmeler hakkında öğretmenleri bilgilendirdi. Aynı kuruluştan Doç. Dr. Aynur Çiftçi ise "Güncel Örneklerle Kültürel Mirasın Eğitimdeki Yeri ve Önemi" başlıklı sunumuyla, eğitimcilerin kültürel miras konusunda çocuklarla nasıl çalışmalar yapabileceğini ve nelere dikkat etmeleri gerektiği konusunda bir sunum yaptı.
Programın öğleden sonraki bölümünde Tarih Vakfı'ndan Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Proje Koordinatörü Esra Balcı "Somut Olmayan Kültürel Mirasın Belgelenmesi ve Proje Deneyimleri" adlı sunumuyla kültürel mirasın belgelenmesi çalışmaları, çocuklarla kültürel miras eğitimi deneyimleri, alternatif yöntemleri ve tartışmalarını değerlendirdi.
Mardin Müzesi'nden Proje Saha Koordinatörü Abdullah Bilen "Yukarı Dicle Vadisi'nin Kültürel Coğrafyası ve Saha Deneyimleri" başlıklı sunumuyla, Dicle Vadisi'nin kültürel peyzajı ve halk topluluklarına dikkat çekerek 6 ay süren saha çalışmalarında karşılaşılan miras öğelerini sundu.
Mardin Müzesi Müdürü Nihat Erdoğan ise "Mardin'de Kültürel Miras Potansiyeli, Yapılanlar ve Yapılabilecekler" adlı sunumuyla müzenin kültürel miras çalışmalarını ve 10 yılı bulan müze çocuk eğitimleri deneyimlerini öğretmenlerle paylaştı.
Mardin'in farklı ilçelerinden gelerek eğitime katılan öğretmenler ilk günkü sunumların ardından çocuklarla yapacakları atölye çalışmaları için proje ekibiyle birlikte Mardin'deki kültürel miras öğeleri üzerine çalıştılar.
Programın ikinci gününde öğretmenler belirledikleri miras öğeleri ve atölye çalışmalarının planı ve detaylarını sundular. Projenin sona ereceği mart ayının ilk haftasında öğretmenler öğrencileriyle birlikte açacakları bir sergiyle çalışmalarını sergileme fırsatı bulacaklar. Projenin bu faaliyeti aynı zamanda 27 Mart 2006'da ülkemiz tarafından imzalanmış olan "Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi" kapsamında öğretmenlerin kapasitelerini geliştirmek, ilgili derslerde kullanmaları üzere yöntemler göstermek ve özellikle orta öğretim düzeyinde "Halk Kültürü" seçmeli dersine katkı sağlayarak yeni kuşaklarda farkındalık ve ilgi oluşturmayı hedeflemektedir.
"Kültürel Miras Eğitici Eğitimi" yeni yılda da Batman, Şırnak ve Siirt'te görev yapan öğretmenlere yönelik olarak verilmeye devam edecek. (M. Salih Keskin - İLKHA)