BİNGÖL- Mehmet Akif'i 'müstesna şair' diye nitelendiren Mengüşoğlu,"Akif'in üç kimliği çok önemlidir. Birincisi İnsan Mehmet Akif, ikincisi Şair Mehmet Akif ve üçüncüsü Müslüman Akif'tir" dedi.

 

Dün saat 13.30'da Kültür Merkezi'nde düzenlenen program Mehmet Akif Ersoy'un şiirlerinin okunmasıyla başlarken, M. Akif'in hayatından kesitler anlatıldı. 'Neden Mehmet Akif?' isimli sunumun ardından 'Müstesna Şair: M.Akif' adlı eserinin yazarı Metin Önal Mengüşoğlu, Akif'i anlattı.
Mengüşoğlu Akif'i anlatırken,"Mehmet Akif, Türkçe'yi iyi kullanan, aruz veznine ustalıkla uygulayan bir şairdir. Mesela benim kuşağım, ben 68 kuşağındanım. Niye Müslüman oluk biz? Önümüzde ulema mı vardı? Önderler mi vardı? Ben Müslümanlığı tercih ettiğim zaman İslam doğru dürüst ülkede anlaşılmıyordu bile. Kim vardı biliyor musunuz? Mehmet Akif, Necip Fazıl, Sezai Karakoç... Biz bir dönemin 68 kuşağı, sonrası Müslümanlaşmanın önünde önder olarak ulema yoktu. Şairler vardı. Peki Marksistler kimden etkilendi. Bunlar yabancı şairleri mi oldular, hayır! Nazım Hikmet ve Ahmet Arif'i okudular. Şairlerin toplumlar üzerinde böyle mümtaz bir mevkisi vardır. Mehmet Akif ise bu mümtazlığa ilave mümtazlığı söz konusu. Böyle bir şair. Şairler zaman zaman gerek iyi yolda, ulvi yolda, gerek kötü yolda, süfli yolda toplumlara çok ciddi, çok önemli, çok değerli rehberlikler yapmışlardır. Koskoca Fransız ihtilalini yapanlar da şairlerdir."
Mehmet Akif'in hayatını kısa bir siyasal tarih gezintiyle anlatan Mengüşoğlu, Akif'i üç ana başlık altında ele aldı.

 

"AKİF'İN 3 AYRI KİMLİĞİ VAR"
Mehmet Akif'in 3 temel kimliğini olduğunu belirten Mengüşoğlu, "Herkesin bir Mehmet Akif'i vardır. Ama bizim Mehmet Akif'in, benim Mehmet Akif'imin bir başka yönü var. Şimdi size 3 ayrı kimliğinden bahsedeceğim. Bazı insanlar vardır son derece pahalı, son derece değerli kılık kıyafet giydirirsiniz, sarkar üzerinden bir türlü şık durmaz. Kimi insanların üzerinden kimlikleri çok şık durmaz. Kimi insanlar kendi kimliğine sahip değildir. Akif'in üzerindeki bütün kimlikler son derece şık durur. Nasıl şık durur şimdi ondan bahsedeyim. 3 ayrı kimliğinden. Bir Akif'in bir insan kimliği var. Akif'in bir şair kimliği var. Akif'in tüm buların üstünde bir Müslüman kimliği var "dedi.

 

"AKİF'İN BOŞ VAKTİ YOKTU"
Mengüşoğlu, Mehmet Akif'in düşündüğünü yaşayan ve yaşadığını düşünen biri olduğuna dikkat çekerek, "Akif boş zaman kavramına kızar. O, Allah'tan başkası önünde eğilmemiş ve hep çalışmıştır. O, Kur'anlı bir evde yetişmiş, hayatı yalnızlıkla geçmiştir." dedi. Akif'i "yalnız bir adam" olarak tasvir eden yazar Mengüşoğlu, onun saltanata, diktatörlüğe karşı çıkarak "Hakka tapan bir milletten" bahsettiğinin altını çizdi. Zaman zaman Akif'in mısralarını okuyan yazar, dinleyenleri duygulandırdı. Merhum Akif'in ahlâk yönüne de değinen Mengüşoğlu, "Akif'te en ufak bir yobazlık, tutarsızlık, yalan ve riya bulunmazdı" diye konuştu.

 

İNSAN OLARAK M. AKİF
Mehmet Akif'i "Tek başına bir ümmet" olarak değerlendiren Mengüşoğlu, Akif'in İnsani yönünü şöyle anlattı: "Zamansız bir adamdı. 'Boş zamanlarınızda ne yaparsınız' diye soranlara set çıkıp 'boş zamanım yok' diyen bir kişilikti. Dolu dolu yaşayan, statükolara karşı duran bir insandı. Hiçbir zaman şovenist ve faşist olmamıştır. Bakın İstiklal Marşı'nı yazarken tek bir Türk kelimesi dahi geçmemiştir. o bütün servetini yeleğinin cebinde taşıyan bir insandı. Lisede sözleştiği arkadaşına karşı sözünde durup vefat ettiğinde arkadaşının hanımı ve çocuklarına evini açıp çocukların eğitimlerini ve hatta düğün masraflarına kadar sıkıntılarını göğüsleyen bir inanç adamıdır Akif" şeklinde konuştu.

 

ŞAİR OLARAK M. AKİF
Sokaktaki günlük hayatı edebiyata taşıyan ilk şairin M.Akif olduğunu belirten Mengüşoğlu,"Edebiyatı gül, bülbül, aşk söylemlerinden sokağın söylemlerine çeken Akif'tir. O şiirleriyle günlük gazete gibidir" dedi. mehmet Akif'in şiire kattığı zenginliğinin Ataol Behramoğlu'nun tespitiyle Nazım Hikmet'ler doğurduğunu belirten Mengüşoğlui: "Akif olmasaydı Nazım Hikmet yetişemezdi" dedi.

 

MÜSLÜMAN OLARAK M. AKİF
Mengüşoğlu,"Şair ve insan kimliği M. Akif'e yakışıyor ama Müslüman kimliği daha çok yakışıyor. Bu kimlik onun üzerinde daha şık duruyor. M. Akif kavmiyetçiliğe şiddetle karşı durmuştur. Akif, toplumun yanlış algılanan amentüsünü tenkit etmiştir. O buna karşı hem Necm Suresi 39. ayetteki 'Şüphesiz ki, insan için kendi çalıştığından başkası yoktur' ayetini örnek göstermiştir. Ve yine 'Şüphesiz ki, bir kavim kendi durumunu değiştirmedikçe Allah onların durumunu değiştirmez' Rad 11. Ayetiyle bunu ispatlamaya çalışmıştır." (Nihat Kanat - İLKHA)