Yerli logo uygulamasıyla yerli üretimi bitiren yabancı markalar, piyasayı daha rahat kontrol etme imkânı buldu. Çok sayıda yabancı markanın yanı sıra vatandaşların sofrasında bulundurmadığı Coca-Cola bile ‘Yerli Üretim` logosuyla market raflarındaki yerini aldı.
Krizi fırsata çeviren bakanlık, ‘Yerli Üretim` logosuyla yabancıya koruma getirdi! Ticaret Bakanlığı`nın Türkiye`de üretilen mallar için etiketlerin üzerine yerli olduğunu belirtir ayırt edici işaret konulması zorunluluğunu getirmesiyle ‘Yerli Üretim` logolu ürünler raflardaki yerini aldı. Ancak ‘Yerli Üretim` logosunun yapıştırıldığı markaların büyük çoğunluğunun yabancı olması tartışmaları da beraberinde getirdi. Bakanlık, ‘Yerli Üretim` logosuyla marka zenginliği hinliği yaparken, diğer yandan ise yabancı markaları bir nevi koruması altına aldı!
Bir taşla iki kuş!
Bilindiği üzere Ticaret Bakanlığı, Türkiye`de üretilen tüm ürünlerin etiketlerinde, tarife ve fiyat listelerinde ‘Yerli Üretim` logosunun bulundurulmasını zorunlu hale getirdi. Bakanlık bu uygulamayla adeta gözlerden iki şeyi kaçırtmayı amaçladı! Birincisi ‘Yerli Üretim` logosuyla Coca-Cola gibi yabancı markaların Türkiye`deki fabrikalarında ürettikleri ürünlere ‘Yerli Üretim` logosu konularak, ‘yerli malı` cambazlığı yapılıyor! İkincisi ise özellikle ABD ile yaşanan gerginlikten dolayı vatandaşların yabancı mallara boykot uygulamasının önüne geçilmiş oldu. Vatandaşın ‘yerli ve milli` duyarlılığını fırsata çeviren Bakanlık, bu yolla yabancı şirketlerin daha fazla satış yapmasını sağlarken, diğer yandan ise ‘yerli malı` ile ‘yerli üretim` kavramları arasındaki karışıklıktan yararlanarak, marka zenginliği hinliği yaptı!
Yerli üretimde akıllara zarar ilginçlikler!
‘Yerli Üretim` logolu ürünler raflardaki yerini alırken, akıllara zarar ilginçlikler de yaşanıyor! Bir taraftan dünyaca ünlü ABD`li Coca-Cola markasına ‘Yerli Üretim` logosu konulurken, diğer taraftan ise ‘ithal muz` yazan etiketin yanına yine ‘Yerli Üretim` logosu konularak, ne kadar yerli üretim olduğu gözler önüne seriliyor! Coca-Cola`nın ABD`li bir marka olduğunu 7`den 70`e herkes bilirken, ancak Coca-Cola`nın fabrikasının Türkiye`de bulunması bakanlık için ‘yerli üretim` olmasına yetiyor! Yine ithal edilen muzun Türkiye`de sadece paketlenmesinin yapılmasından dolayı ‘Yerli Üretim` logosu vurulması ne yazık ki normal karşılanıyor! İşin aslı bakanlık logo oyunuyla vatandaşları kandırırken, diğer taraftan ise yine yabancı markaları da bir nevi koruması altına aldı!
Kaynak: Millî Gazete