Liselere Geçiş Sınavının (LGS) ardından öğrenciler puanlarına göre tercihlerde bulundu. Tercihler sonucu kimi imam hatiplere aşırı tercih yapılırken kimi imam hatiplerde de boş kontenjan kaldı. 90 bini aşkın öğrenci ise herhangi bir okula yerleştirilemedi.
Konu hakkında değerlendirmelerde bulunan İstanbul 2 No'lu Eğitim Bir-Sen Şube Başkan Yardımcısı Durmuş Kahriman, öğrencilerin yerleşememesinin hatalı seçim ve yerleştirme kriterlerinden kaynaklandığını belirtti.
İlköğretimden ortaöğretime geçiş için bu yıl ilk defa 2 Haziran'da uygulanan Liselere Geçiş Sınavının (LGS) ardından tercihler sonucu açıkta kalan 90 bin öğrencinin durumunun ne olacağı tartışma konusu olmuştu.
İmam hatip okullarında boş kontenjanın kalması ve bununla birlikte 90 bin öğrencinin tercih ettiği herhangi bir okula yerleşememesini değerlendiren Kahriman, "İlköğretimden ortaöğretime geçişte İmam Hatip okullarına tercih belli bir seviyede var ama Türkiye'deki asıl sorun çocukların meslek okullarına yönlendirilmemesinden kaynaklanıyor" dedi.
Kahriman "Maalesef şu an 90 bin öğrencinin açıkta kalması, tamamen yanlış tercih yapmaları ve hepsinin Anadolu liselerini tercih etmesinden kaynaklanıyor. Türkiye'de yeterli derecede kontenjan var ama öğrenciler meslek liselerini ve imam hatipleri tercih etmiyor. Tercihlerin bu şekilde sonuçlanmasının sebeplerinden birisi de Milli Eğitim Bakanlığının (MEB) ayarlamış olduğu öğrenci yerleştirme kriterlerinin yanlış derecelendirilmesinden kaynaklanıyor. MEB şimdi de ilk başta uyguladığı yerleştirme kriterini değiştirip yeni bir kriter oluşturdu. Eğer bu kriter uygulanmış olsaydı bu öğrenciler açıkta kalmazdı." şeklinde konuştu.
"Yerleştirmeler eylül ayının ilk haftasına kadar devam edecek"
Yerleştirmelerin eylül ayının ilk haftasına kadar devam edeceğini hatırlatan Kahriman, konuşmasını şu şekilde sürdürdü:
"İlk tercihlerde özel okullara yerleştirme yapılmamıştı. Şimdi özel okullara kayıtlar da başladı. Bununla birlikte yaklaşık dört nakil dönemi olacak. Bu nakil dönemlerinde öğrenciler tercih yapabilecekler. Yapılacak tercihler sonucunda yerleşebilenler yerleşecekler, yerleşemeyenler ilçe milli eğitim müdürlüklerine müracaat edecek. İlçe milli eğitim müdürlükleri de öğrencilerin adresine ve okulların boş kontenjanlarına göre meslek liseleri, İmam Hatip liseleri veya Anadolu liselerine yerleştirecek."
"Ailelerde hala 28 Şubat korkusu var"
Ailelerin halen 28 Şubat sürecinin sıkıntılarını üzerlerinden atamadıklarını vurgulayan Kahriman, "Öğrencilerin meslek liseleri ve İmam Hatip Liselerine tercih yapmamalarını sebeplerinden birisi de maalesef insanlar hala 28 Şubat sürecinin o sıkıntısını üzerlerinden atamamalarındandır. Devir değiştiğinde yine bir sıkıntı olduğunda 'Benim çocuğum üniversiteye gidemez' endişesiyle meslek ve imam hatip liselerinin yerine Anadolu liselerini tercih ediyorlar. Hükümet özellikle 28 Şubat sürecinin olumsuzluklarını ortadan kaldırdı. Bu çok güzel oldu ve biz de buna destek veriyoruz. Ancak özellikle imam hatip ortaokullarında okuyan öğrenciler, liseye yerleştirme sınavlarına girip imam hatip liselerini tercih etmek istediklerinde artı bir puan alamıyorlar. Bunun da etkisiyle çocuklar farklı yönlere kayabiliyorlar." ifadelerini kullandı.
İmam hatip ortaokulundan mezun olup lisede de aynı alanda devam etmek isteyen öğrencilere artı puan verilmesi gerektiğini ifade eden Kahriman, imam hatiplerin daha kaliteli bir hale getirilebilmesi için farklı uygulamaların yapılması gerektiğini dile getirdi.
Kahriman, son olarak şunları söyledi: "Bazı imam hatiplerde tercihin çok olması, bazılarında da az olmasının sebebi okuldaki idarenin yaptığı çalışmalardır. Güzel çalışmalar yapanların çalışmaları dışarıda duyulduğunda öğrenciler bundan etkilenerek tercih yapıyorlar. Aksi durumda da tercih yapmamasına sebep oluyor. Biz öğrenciler arasında eşitsizlik olmasını istemeyiz. Ancak imam hatip ortaokulunu bitirmiş bir öğrenci, lisede de tercihini imam hatipten yana kullanmak istediğinde buna artı bir puan ya da bir avantaj verilmesi gerektiğini düşünüyorum. Çünkü İmam-Hatip kültürünün havasını yakalayabilmesi için ortaokullarda belli bir kültür verilmesi gerekiyor. Bu kültürü alan öğrencilerde farklı bir yöne kaymasını engellemek gerekiyor." (Nizamettin Aşkın- İLKHA)