Başbakan Erdoğan tarafından dün açıklanan ikinciİstanbulBoğazı dünya basının da gündemindeydi.
Ekonomi gazetesi The Wall Street Journal, projeyi `Türkiye kendi Panama Kanalı`nı planlıyor` başlığıyla verdi.
Uluslararası Tanker Sahipleri Birliği Başkanı Bill Box`ın projeyi değerlendirdiği sözleri de haberde yer aldı. BoxKanal İstanbuliçin "uluslararası gemi taşımacılığı için bu iyi bir haber. Çünkü Boğaz trafiğinin güvenliğini ve kapasitesini arttıracaktır" dedi.
The Wall Street Journal projenin maliyeti konusunda da Amerika`nın eski Mühendisler Birliği Başkanı William F. Marcuson`ın görüşlerine yer verdi. Panama Kanalı`nın ile projeyi karşılaştıran Marcuson, kilometre başına yaklaşık 1 milyar dolarlık bir yatırımın yapılması gerektiğini söyledi. Bu da tüm projenin 40-50 milyar dolara mal olacağı anlamına geliyor.
New York Times gazetesi de haberi, "yaklaşan seçimler öncesinde kampanyasını ısıtan iktidar partisi, İstanbul Boğazı`na paralel, Panama ve Süveyş kanallarından daha uzun bir kanal inşa edeceğini açıkladı" diyerek verdi.
"TEKNE TURLARI YAPILACAK"
Washington Post ise konuyla ilgili olarak şu ifadeleri kullandı:
"Türkiye İstanbul Boğazı`nı rahatlatmak için yeni bir boğaz inşa edecek. Karadeniz`e açılacak yeni su yolu sayesinde yük gemileriyle tıkanan İstanbul Boğazı da artık su sporları ve gezi teknelerine ayrılacak. Projeyi seçim kampanyası sırasında duyuran Recep Tayyip Erdoğan, kanalın Panama ve Süveyş kanallarından daha büyük olacağını söyledi ve Kanal İstanbul`u `yüzyılın projesi` diye duyurdu. İstanbul Belediye BaşkanıKadir Topbaşda Boğaz trafiğini hafifleteceği için projeyi destekliyor.
Ancak ana muhalefet lideri Kılıçdaroğlu inşaatın sadece Erdoğan`a yakın kişileri zengin edeceğini söyledi. `Çılgın projeye` gönderme yapan lider "Bu ülkenin çılgın insanlara değil düşünen insanlara ihtiyacı var" dedi.
SÜVEYŞ VE PANAMA`YI GERİDE BIRAKACAK!
Guardian gazetesi ise, haberinin başlığına, Erdoğan`ın "kanal Süveyş ve Panama`yı geride bırakacak" sözlerini sayfalarına taşıdı. Haberde, Erdoğan`ın kanalın yeri ve projenin masrafı konularında yorum yapmaktan imtina ettiği vurgulandı.
Konuyla ilgili görüşlerine yer verilen, Yeni İnşaat Mühendisliği dergisinin editörü Antony Oliver ise projeyi şu sözlerle değerlendirdi: "Kanal büyük bir inşaat mühendisliği eseri olacaktır, ancak kesinlikle yapılabilir olmalı."
BOĞAZ BYPASS EDİLECEK
`Türkiye Boğazı bypass edecek` diyen Fianacial Times da proje ile seçimleri ilişkilendirdi. Gazete Erdoğan`ın fazla detay vermediğini belirtse de Başbakan`ın projenin 2023`te bitirileceği ve Panama ve Süveyş Kanalı`ndan daha uzun olacağı yönündeki sözleri haberde yer aldı.
İngiliz Times gazetesi, hükümetin boğaz trafiği ve olası bir petrol sızıntısının ekonomik ve çevre için doğuracağı sonuçlarla ilgili kaygıları gidermek konusunda istekli olduğunu yazdı.
Yunan basını: İstanbul ada oluyor
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan`ın dün açıkladığı "çılgın proje" Kanal İstanbul, Yunanistan`da çoğu gazetenin ilk sayfasında geniş yer buldu.
Başbakan Erdoğan`ın Kanal İstanbul projesi, Yunan medyasında geniş yer buldu. Görsel ve yazılı medya organları tarafından duyurulan proje, grafik, görüntü ve fotoğraflar eşliğinde okur ve izleyiciye aktarıldı.
Yunanistan`ın en çok satan gazetesi Ta Nea, "Erdoğan ikinci boğaz sözü veriyor" başlıklı uzun haberinde, seçimlerden bir buçuk ay önce Erdoğan`ın boğaza kanal açma projesi planını açıkladığını yazdı. Projeye ilişkin ayrıntılara yer verilen haberde kanalın 40-45 kilometre uzunluğunda, 150 metre genişliğinde ve 25 metre derinliğinde olacağı bilgisi aktarıldı.
Kathimerini gazetesi de fotoğraflı ilk sayfa haberinde, "İstanbul`a Erdoğan kanalı" başlıklı haberinde çılgın projenin ayrıntılarını okurlarıyla paylaştı. Ethnos gazetesi de ilk sayfadan girdiği haberinde, çılgın projenin Karadeniz ile Marmara`yı birbirine bağlayacağını kaydetti.
Elefterotipia gaezetesi de ilk sayfadan genişçe gördüğü haberi "İstanbul ada oluyor" başlığını ile duyurdu. Gazete, çılgın projenin eski İstanbul`u büyük bir ada yapacağı yorumunda bulundu. Projenin Türkiye`nin 100`üncü kuruluş yıldönümüne yetiştirilmesinin hedeflendiği kaydedildi.
Ekonomi gazetelerinden Expres, dünyanın en büyük üçüncü büyük kanalının İstanbul`a yapılacağını belirtti. Gazete, bu projeyle Türkiye`nin ticaret ve turizm sektörlerine büyük katkı yapmasının beklendiğini belirtti.