Hafta sonu yapılacak Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sınavı öncesi öğrenci ve velileri sınav heyecanı sarmaya başladı.

Öğrencilerin geleceklerini belirleme adına önemli bir sınava gireceklerini söyleyen Psikolog Azad Eşiyok, "Öğrencilerin çoğunun karşılaştığı bir husus var; sınav kaygısı. Sınav kaygısı çok önemli bir konu. Bu kaygından dolayı sınav esnasında birçok öğrenci panikliyor, bildiklerini unutuyor, sınav esnasında ne yapacağını bilemediğinden dolayı ciddi manada olumsuz neticelerle karşılaşıyor." diyerek kaygının başarıyı etkileyen önemli bir etken olduğuna dikkat çekiyor.

YKS sınavı öncesi İLKHA muhabirine açıklamalarda bulunan Eşiyok, "Kaygının ne olduğunu bilmemiz lazım. Kaygı insanın ruhunda var olan bir şeydir. Var olan bir şeyin de mutlaka faydası vardır. Ama nedir, kaygıda da bir dozaj sorunu var. Kaygıyı bedenimizde çok fazla yaşatırsak problemlerle karşılaşırız. Yüksek derecede sınav kaygısı öğrenci başarısını ciddi anlamda olumsuz etkiler. Peki, bir öğrenci kaygıdan kurtulmak istiyorsa ne yapmalıdır? Bir öğrenci sınava dair kaygılanmak istemiyorsa ders konularına hâkim olmalı ve iyi çalışmalı. Yapılan araştırmalara göre çok çalışan ve az çalışan öğrencilerde kaygının minimum derecede, yarı yamalak çalışan öğrencilerde ise kaygının yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Yani yerinde kaygı öğrenci için olumlu sonuçlar, aşırı dozaj da kaygı ise öğrenci için sınavda olumsuz sonuçlar doğurur." ifadelerini kullandı.

"Sınav hayatın bir parçasıdır; ama olmazsa olmazı değildir"

Bir yıl boyunca artan stres, uyku ve beslenme bozukluğu gibi önemli hususlara da değinen Eşiyok, öğrencilerin sınavı hayatın olmazsa olmazı olarak görmemeleri gerektiğine dikkat çekti.

Eşiyok şunları söyledi: "Sınava yakın son günlerde öğrencilerin derslere ara vermelerini istiyoruz. Bir yıl boyunca üstünde biriken stresi farklı sosyal etkinliklerle sınavın son günlerinde üstünden atmaya çalışmalıdır. Sınava yakın günlerde yıl boyunca bozulan uyku ve beslenme problemlerini de düzene koymaları gerekir. Sınav hayatın bir parçasıdır ama olmazsa olmazı değildir. Öğrenci bu hususa özellikle dikkat etmelidir. Sınavı hayatın olmazsa olmazı görmemelidir. Yani, 'Ben bu sınava gireceğim, kazanamazsam ne yapacağım, hayatım mahvoldu, geleceğim karardı' gibi düşüncelerle sınavı kendisine sıkıntı yapmamalıdır."

"Velilerin eylem ve söylemleri öğrenci başarısında ciddi etkiye sahiptir"

Öğrencinin başarısında velilerin de önemli bir role sahip olduğunu vurgulayan Eşiyok, velilerin eylem ve söylemlerinin öğrenci başarısında muazzam bir etkiye sahip olduğunu söyledi.

Velilerin çocuklarının aynaları olduğunu kaydeden Eşiyok, "Yani onlara baktıklarında kendilerini görüyorlar. Sen eğer stresli, panikli bir babaysan, çocuk da o an panikleyecek. Sen eğer sınavı panikleyerek kalemin hazır mı, yapabilecek misin, hazır mısın, şunu yaptın mı, bunu yaptın mı, oğlum hadi geç kalacağız, efendim kazanamazsan, şu olacak, bu olacak gibi ifadelerle öğrenci veliden dolayı stres yapacak, panikleyecek ve bu psikoloji ile sınavda başarı şansı düşecektir. Ayrıca velilerimizden bir diğer isteğimiz sınav gününü diğer günlerden özel bir gün gibi öğrenciye hissettirmemeleri. Diğer günler nasıl hissettiriyorsa o gün de aynı şekilde hissettirmesi lazım. Yani normal günde nasıl bir kahvaltıysa öyle bir kahvaltı, nasıl bir elbise giyiyorsa öyle bir elbise giysin. O güne özel bir kahvaltı ve elbise olmasın. Kısaca o günü özel kılabilecek hiçbir şey yapmamaları daha olumlu olur." ifadelerini kullandı.

Eşiyok, son olarak şu sözlere yer verdi: "Hatta eğer ki veli normal günlerde öğrencisiyle okula giderek eşlik etmemişse sınav günü okul bahçesinde gidip bekleyerek eşlik etmesini istemiyoruz. Niçin? Çünkü bu durum çoğu öğrenci için ekstra bir stres oluşturuyor. Öğrenci, velisinin eşlik ettiği bir duruma alışık olmadığından bazı kaygılar yaşar. Ben sınavdan çıkınca babama ne diyeceğim, bana sınav nasıl geçti diye sorarsa ne cevaplar vereceğim gibi sorular sınavda kendisini meşgul edeceğinden sınav başarısı olumsuz etkilenebilir. Veli bunun dışında olumlu bir dil kullanarak öğrencisine rahatlatıcı ifadeler kullanmalı ve moral vermelidir. Yani velilerin eylem ve söylemleri öğrenci başarısında ciddi etkiye sahiptir."    (Muhammed Said Aksoy-İLKHA)