TEKNOLOJİ SERVİSİ

Sosyal medya kullanıcıları, ekstrem fikirlerle dolu sahte seçmenlerden şirket içeriğini sürekli ‘retweet eden` hesaplara kadar birçok sahte kullanıcıyla aynı ortamı paylaştığını bilir. Ancak kaç tane sahte hesabın olduğu konusunda uzmanlar bile kararsız.

İstatistikler dünya çapındaki sosyal medya kullanıcı sayısının 3 milyara yaklaştığını gösteriyor. Hesapların toplam sayısı ise bu miktarın birkaç katı olabilir. Gerçek kullanıcılarla bunları ayırt etmek oldukça zor.

TWİTTER`DAKİ GERÇEK İNSANLARI TEMSİL EDEN HESAPLARIN ORANININ YÜZDE 40 İLE YÜZDE 60 ARASINDA

Indiana Üniversitesi Bilgisayar ve Enformasyon Profesörü Filippo Menczer‘e göre sahte hesapların oranı aşağı yukarı belli. Yaptığı Twitter odaklı çalışma sonucunda bu oranın yüzde 9 ile yüzde 15 arasında olduğunu söylüyor. Oysa TwitterAudit‘in kurucularından David Caplan‘a göre bu oran çok daha yüksek. Son 6 yıldır on milyonlarca Twitter kullanıcısını incelediklerini ve sahte/gerçek ayrımını yapan algoritmalarının bu zamanda geliştiğini belirten David Caplan, Twitter`daki gerçek insanları temsil eden hesapların oranının yüzde 40 ile yüzde 60 arasında olduğunu söylüyor. Caplan bunun nedenini şöyle açıklıyor:

“Diğer sosyal medya platformlarına kıyasla Twitter`da sahte/bot hesap açmak çok daha kolay.”

TIKLAMADAN DÜŞÜNMENİZ OLDUKÇA ÖNEMLİ

Düşünce kuruluşu Atlantic Council‘ın üyelerinden Ben Nimmo‘nun cevabı ise oldukça net: “Bilmiyoruz.” Gerçek hesapların hack`lenip, bot haline dönüşebileceğini belirten Nimmo`nun tüm kullanıcılara önemli bir tavsiyesi var:

“Tıklamadan düşünmeniz oldukça önemli.”

Distil Networks‘ün kurucularından Rami Essaid, tam sayıyı belirlemek mümkün olmasa da, sanıldığından daha fazla olduğunu belirtiyor. Bununla birlikte Ekim 2017`de ABD Kongresi önünde soruları cevaplayan Twitter yetkilisinin tüm hesapların yalnızca yüzde 5`inin botlardan oluştuğunu söylediğini hatırlatırken, araştırmaların çok daha yüksek bir oranı gösterdiğini savunuyor.

SAHTE HESAPLAR SOSYAL MEDYAYA VAROLUŞSAL BİR TEHDİT

Danimarka Teknik Üniversitesi`nden Sune Lehmann Jorgensen ise bot hesapların tek bir türden oluşmadığına dikkat çekiyor:

“Gerçek insan olmayan hesapların birçok kategoriye dahil olması ayrım yapmayı daha da zorlaştırıyor. Örneğin, basit takipçi botları, re-tweet botları, haber akışı botları ve belli bir içerik paylaşan insanlarla etkileşime girmeye tasarlanmış botlar bulunuyor.”

Sahte hesapların oranını bilmiyor olsak da, sosyal medya platformları bu hesapları ayırt etme konusunda Smyte CEO`su Pete Hunt‘un uyarısını dinlemeli:

“Sahte hesaplar sosyal medyaya varoluşsal bir tehdit.”

Kaynak, dünyahalleri