NEW YORK
Washington Üniversitesi Bilişim Fakültesi Üyesi Doç. Dr. Bill Howe, Facebook ve benzeri büyük sosyal medya şirketlerinin regülasyonunun şart olduğunu ve insanların internet yoluyla toplanan dijital profillerinin büyük şirketlere satıldığını söyledi.
BU ŞİRKETLER İNANILMAZ BİR GÜCE SAHİP
Howe, merkezi Londra'da bulunan "Cambridge Analytica" adlı veri analiz firmasının 87 milyon Facebook kullanıcısının hesaplarından izinsiz topladığı kişisel verileri ve Facebook Üst Yöneticisi (CEO) Mark Zuckerberg'in bu konuda ABD Kongresi'ne iki gün ifade vermesini AA muhabirine değerlendirdi.
Facebook ve benzeri büyük sosyal medya firmalarının regüle edilmesinin şart olduğunu belirten Howe, "Gördüğümüz gibi bu şirketler inanılmaz bir güce sahip." dedi.
REGÜLASYON ŞART
Howe, Avrupa'da internet kullanıcılarının kendi verileri üzerindeki kontrolünü artıran Avrupa Birliği Genel Veri Koruma Düzenlemesine (GDPR) işaret ederek, ABD ve diğer ülkelerde de buna benzer regülasyonların hayata geçirilmesi gerektiğini vurguladı.
GDPR'ın kapsamlı içeriği sayesinde kullanıcıların verilerinin usulsüz kullanımının kısıtlandığına dikkati çeken Howe, "Regülasyonların merkezinde tüketicilerin verilerinin kendi izinleri olmadan hiçbir şekilde kullanılamayacağı esas olmalı." ifadesini kullandı.
"İNSANLARIN DİJİTAL PROFİLLERİ BÜYÜK ŞİRKETLERE SATILIYOR"
Facebook ve Cambridge Analytica ile ilgili veri skandalının sosyal medya endüstrisi çalışanlarını ve bu sektördeki uzmanları şaşırtmadığını dile getiren Howe, skandalın medyaya yansıdığı için geniş yankı yarattığını belirtti ve şunları söyledi:
"İnsanların şunu anlaması gerekiyor; verilerin kullanıcılardan izinsiz olarak kullanılması bu sektörde her yere nüfuz etmiş bir sorun. İnsanların internette yaptıkları her şey takip ediliyor. İnsanların internet yoluyla toplanan davranışları dijital profil haline getirilerek şirketlere satılıyor. Facebook veri sızıntısında etik olmayan durum ise bu platform için dışarıdan geliştirilen bir uygulamanın, akademik araştırma bahanesiyle kullanıcıların iznini alarak bilgilerini toplama, ancak daha sonra izinsiz şekilde bu bilgileri Cambridge Analytica'ya satmasıydı."
"SOSYAL MEDYA VERİLERİMİZİ HER SANİYE TOPLUYOR"
Teksas Teknik Üniversitesi Halka İlişkiler Fakültesi Üyesi Yardımcı Doç. Dr. Lisa Low, Facebook ve Cambridge Analytica ile ilgili veri skandalının kendisini şaşırtmadığını söyleyerek, büyük sosyal medya kuruluşlarının her türlü kullanıcı bilgisini topladığını dile getirdi ve şöyle konuştu:
"Sadece Facebook suçlu değil. Snapchat, Instagram, Twitter da bunlara dahil. Sosyal medya şirketlerinin hepsi, verilerimizi her günün her saniyesi topluyor. İnsanlar sosyal medyanın özgür olduğunu zannediyor. Özgürlük bedava değil. Çünkü bilgilerinizi paylaşıyorsunuz. Tüketici olarak çok daha duyarlı olmalıyız."
Low, veri skandalının sosyal medya şirketleri açısından daha fazla şeffaflık için bir çağrı olduğunu aktarırken, insanların da sosyal medya paylaşımlarında daha dikkatli olması ve internetteki davranışlarında daha sorumlu hareket etmesi gerektiğini vurguladı.
"İNTERNETTE YAPILAN HER PAYLAŞIM MAHREMİYET KAPISINI ARALIYOR"
İnsanların sanal ortamlarda mahremiyetleri olduğunu zannettiklerini ancak asıl durumun bunun tam tersi olduğunun altını çizen Low, insanların internet ortamında yaptıkları her paylaşımın "mahremiyet" kapısını biraz daha araladığını vurguladı.
Low, Facebook kullanıcılarının hesaplarını diğer uygulama veya internet sitelerine bağlayarak kendi verilerini farkında olmadan üçüncü parti kişi ve kurumlarla paylaştıklarını ifade etti.
Özellikle ABD'de kullanıcıların sosyal medyadan beklentileri hakkında "oldukça saf" oldukları yorumunu yapan Low, hemen hemen hiçbir kullanıcının Facebook dahil sosyal medya şirketlerinin üyelik anlaşmalarını okumadığını hatırlattı.
"FACEBOOK'UN KENDİ KENDİNİ DÜZENLEMESİNİ BEKLEMEK SAFLIKTIR"
Low, Facebook CEO'su Zuckerberg'in ABD Kongresi'nde verdiği iki günlük ifade sırasında Amerikalı senatörlerin ve temsilcilerin sosyal medya ve internet teknolojileri konusunda çok sınırlı bilgileri olduğuna dikkati çekti.
ABD'li siyasilerin anlamadıkları bir konu hakkında nasıl düzenleyici adımlar atacağının merak konusu olduğunu ifade eden Low, "Facebook'un kendi kendini düzenlemesini beklemek saflıktır. Ancak, anlamadığınız bir şeye de nasıl regülasyon getirebilirsiniz?" dedi.
Low, ABD Kongresinin Facebook ve sosyal medyaya regülasyon getirme kararı alması durumunda ise yetkililerin mutlaka teknoloji ve eğitim sektörlerinde uzmanlardan destek alması gerektiğini sözlerine ekledi.