EKONOMİ SERVİSİ ÖZEL

ABD ticaret temsilcisi Robert Lighthizer, Pekin`e karşı alınan ticaret önlemlerini duyurdu. Söz konusu önlemler arasında ABD`nin Çin`den ithal edilen otomobillere uyguladığı tarifenin %2,5`ten %25`e çıkarılması ve böylece ABD tarafından Çin`e uygulanan tarifenin, Çin`in ithal otomobillere uyguladığı tarifeye eşitlenmesi de yer alıyor.

ULUSAL ÇIKARLARI KÜRESEL ŞİRKETLERİN ÇIKARLARINDAN AYIRMAK ZOR

Financial Times`ta yer alan bir makaleye göre; söz konusu önlemin General Motors`un (GM) Çin`den ABD` ye yaptığı Buick ihracatını vurması ve Ford`un gelecek yıldan başlayarak Çin`den ABD`ye Focus ihracatına başlama planlarını değiştirmesi beklenirken, Çinli otomotiv üreticilerinin büyük çoğunluğunun söz konusu önlemden zarar görmesi beklenmiyor. Çinli Geely`ye ait Volvo ve Shenzen`den BYD firması dışında neredeyse hiçbir Çinli otomotiv üreticisi ABD`ye ihracat yapmıyor. Çarşamba günü Çin otomotiv sanayii önlemlere karşı sessiz kalırken, tarife artışını eleştiren ilk büyük otomobil üreticisinin General Motors(GM) olması, ulusal çıkarları küresel şirketlerin çıkarlarından ayırmanın ne kadar zor olduğunu açık bir şekilde gösterdi.

OTOMOTİV SEKTÖRÜNDEN İTİDAL ÇAĞRILARI

GM`den yapılan açıklamada, “Her iki ülkenin de canlı bir otomobil endüstrisine değer verdiğine ve dünyanın en büyük iki otomotiv pazarı arasındaki karşılıklı bağımlılığı anladığına olan inancımız sürüyor. ABD ve Çin arasında olumlu bir ticari ilişkiyi destekliyoruz ve her iki ülkeyi de yapıcı diyaloga girmeye ve sürdürülebilir ticaret politikaları izlemeye davet ediyoruz” dendi. Ford`dan da benzer bir açıklama geldi. Açıklamada “Her iki hükümeti de bu iki önemli ekonomi arasındaki sorunları çözmek için birlikte çalışmaya davet ediyoruz.” denildi. Volvo`dan yapılan açıklamada da, “Küresel bir üretici olarak Volvo, serbest ticaret ve açık pazarların yanındadır. Serbest ticaret iş, zenginlik ve ekonomik büyüme yaratır” denildi.

OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE ABD`NİN ÇİN PAZARINA OLAN BAĞIMLILIĞI DAHA FAZLA

Volvo'nun yanı sıra ABD`ye ihracat yapan tek Çinli otomobil üreticisi, elektrikli otobüs ihracatı yapan BYD`dir. Ancak bu otobüslerin neredeyse tamamı California'daki yeni bir tesiste üretiliyor. BYD, tarifelerden etkilenip etkilenmeyeceği konusunda yorum yapmayı reddetti. Pekin'de bağımsız bir oto analiz uzmanı olan Zhong Shi'ye göre Çinli otomobil üreticileri, ABD'ye “ neredeyse hiçbir şey” ihraç etmiyor. “Otomotiv sektöründe ABD`nin Çin pazarına olan bağımlılığı, Çin'in ABD pazarına bağımlılığından çok daha yüksek” dedi. Yatırım bankası Macquarie'nin Tokyo bürosundan oto analisti Janet Lewis ise söz konusu önlemlerin, GAC, Geely ve Great Wall gibi Çinli otomobil üreticilerinin ABD piyasasına girmeye yönelik iddialı planlarını etkileyebileceğini söyledi.