Kaliforniya menşeli Amerikan uluslararası ulaşım şebekesi UBER'e ilişkin son zamanlarda yaşanan tartışmalara katılan İstanbul'daki taksiciler, uygulamayı "korsan taşımacılık" şeklinde nitelerken bazı vatandaşlar ise UBER'i daha çok tercih ettiklerini belirttiler.
32 yıllık Yolağzı Taksi Durağının sahibi Mehmet Kalpuz, son 5 aydır UBER uygulamasının kendilerini olumsuz etkilediğini belirtti.
Şoförlerin taksilerde çalışma oranlarının düştüğüne dikkat çeken Kalpuz, "Şu an günlük yevmiyeler 200 liradan başlıyor. Arkadaşlar bunu vermekte zorlanıyorlar." dedi.
UBER'in kendilerine verdiği zararın büyük olduğunu söyleyen Kalpuz, kayıt dışı çalışmalarından da şikayet etti.
Kalpuz, yaşanan sıkıntılardan dolayı vatandaşa hak verdiğini, müşteri ve taksici arasında bazen kendi duraklarında da sıkıntılar yaşandığını dile getirerek "Bazen hasta, yaşlı bir yolcuyu almayan taksilere denk geliyoruz. Vatandaşlara uyarımız, kapısında yazı olmayan araçlara binmesinler. Bizim için kapıda yazı olmayan araç korsandır. UBER'den bir farkı yoktur." diye konuştu.
"Bizde çalışanlar UBER'de de çalışıyor"
Taksici ve UBER çalışanları arasında yaşanan sıkıntılara değinen Kalpuz "Bizim ticari taksilerimizde çalışmasına rağmen UBER'de çalışan şoför sayısı iki bin. Neden UBER'de çalışanları çağırıp dövelim!" diye belirtti. Ben UBER ve taksiciler arasında sorun olduğuna inanmıyorum. Birileri bunları sorun çıkarmak için yönlendiriyor olabilir. Ben bu tip olayları kınıyorum. Eğer ceza verilecekse devlet var, adalet var, soruşturma var." diye belirtti.
"Müşteri her zaman haklı değildir!"
Taksi şoförlerinden Yaşar Aydın, yaşanan sıkıntıların sadece taksicilerden kaynaklanmadığını savunarak, "Müşteri araca biniyor. Gideceği yön önemli değil ama yoğun trafiği göre göre bizi oraya sokuyor. Başka taraftan gidelim, deyince de 'oradan gidersek fazla yazar' diyor ve sonra da trafiğe girince de 'ben burada ineyim' deyip bizi trafikte bırakıyor. Saatlerce trafikten çıkmak için beklemek zorunda kalıyoruz. Hastalık, yaşlılık, yağmur, acil durumlar söz konusu olursa o zaman taksici, müşteriyi mecburen götürmek zorundadır. Bunun dışında mecburiyet yoktur." dedi.
Demirciler Sitesi Taksi Durağı yetkilisi Yıldıray Görmemişler, UBER uygulamasının hayata geçirilmesinin ardından otel ve havaalanı önlerinden müşteri alamadıklarını ileri sürdü.
Durak bazlı çalışmaya başladıkları ifade eden Görmemişler, UBER'in denetim altına alınması gerektiğini söyledi.
"Kısa mesafe yolculuk" konusuna da değinen Görmemişler yaşanan sıkıntıların cezai merkezin düzgün çalışmamasından kaynaklandığını dile getirerek, "Biz burada 10 kişiyiz. Hepimiz aynı olamayız. Aramızda mutlaka kötü olanlar vardır ama bu herkese mal edilemez. Bizim durakta kısa mesafe sorunu yok. Devlet bu işe bir el atıp bütün durakları kontrol altında tutması lazım. Bütün araçlar duraklara bağlı olması ve hepsinin kayıt altında olması gerekiyor." ifadelerini kullandı.
Yapılacak denetimlerde şoförlerin kılık kıyafetine, aracının temizliğine bakılması gerektiğini de sözlerine ekleyen Görmemişler, "Bu uygulama duraklarda yapılıyor ama piyasada çalışan araçlarda yapılmıyor. Bunun için hızlı bir şekilde denetleme yapılması şart." dedi.
Görmemişler, "Biz, UBER demiyoruz. Öyle dedikçe primleri artıyor. Bize göre korsandır. Bunların haricinde bir de mahalle korsanları var. UBER'in 4-5 bin kadar sayısı varsa mahalle korsanlarının sayısı ise 25 bin kadardır. Bizim en büyük sıkıntımız mahalle korsanlarıdır." değerlendirmesinde bulundu.
Durak çalışanlarından Sadık Kaya, mahalleli ile bir aile gibi olduklarını söyleyerek, "Burada herkes birbirini biliyor. Kimisinin ağabeyi, kimisinin babası, kimisinin kardeşiyiz. Parası olsa da olmasa da yardımcı oluyoruz." dedi.
Kaya "Taksi müşterisi zaten mecbur olduğu zaman biner. UBER'in tercih edilmesinin sebebi bizim bazı arkadaşlarımızın eksiklerinden kaynaklı. İçimizde eksiği olan arkadaşlarımız tabi ki var. Çünkü 18 bin taksi, 36 bin şoför demek. 36 bin düzgün insanı bir araya getirmek çok zor." ifadelerini kullandı.
Bazı vatandaşlar UBER'den yana
İLKHA mikrofonlarına konuşan vatandaşlar ise UBER'i daha çok tercih ettiklerini, taksiyi ise bazı şoförlerin kötü muamelesi ve kısa mesafeyi sorun yapmalarından dolayı kullanmadıklarını belirtti.
UBER'i tercih etmelerinin sebebini konfor ve ucuzluk olarak değerlendiren vatandaşlar, aynı zamanda UBER'in yasal bir düzenleme ile denetim altına alınarak serbest bir şekilde çalışmasına izin verilmesini istedi.
UBER nedir?
UBER bir akıllı telefon uygulamasıdır. Telefona yüklendikten sonra kullanıcılara gidecekleri yerlere kadar eşlik edecek ulaşım aracını tespit etme, bulma, çağırma, fiyatını ve güzergahını belirleme hizmeti vermektedir. Kullanıcı gideceği yere taksi, lüks araç, tekne ya da herhangi bir araç ile gitme seçeneklerine sahip olabiliyor.
Nereye gidileceği ilk etapta sisteme yazıldığı için şoföre nereye gideceğinizi tarif etmekle uğraşmaya gerek kalmıyor. UBER ulaşım hizmeti kredi kartı ile ödeme imkanı sağladığı için nakit para bulundurma zorunluluğunu da ortadan kaldırmış oluyor. Araç arayanlar ile araç sahiplerini buluşturan sistem UBER, dünyada İstanbul ile birlikte 315 ülkede hizmet veriyor. Yaklaşık 1 yıldır İstanbul'da kullanılmakta olan UBER, önümüzdeki yaz Çeşme ve Bodrum'da özel tekne bulma ve çağırma seçenekleriyle hizmet vermeye hazırlanıyor.
UBER kimin?
İki kişi tarafından kurulan UBER'in kamuoyu önüne sıkça çıkan sahibi Travis Kalanick. Şirketin CEO'su da olan Travik Kalanick 41 yaşında ve sıfırdan Forbes'in en zenginler listesine girmiş durumda. Travis Kalanick'in kişisel serveti 4.8 milyar dolar.
UBER'İN perde arkasında kalmayı tercih eden diğer sahibi de Garret Camp. 39 yaşında Forbes'in en zenginler listesine giren Garret Camp'ın kişisel serveti de 4.8 milyar dolar. Sahiplerini 9 yılda en zenginler listesine sokan UBER, İstanbul'un ulaşım rantından pay kapmak istiyor. (Nizamettin Aşkin- İLKHA)