KÜLTÜR SANAT-ENES ÇETİN

Diriliş.  Diriliş düşüncesinde dünya ve ukba ayrılmaz bir bütündür.

Diriliş bu maksatla sistemleştirildikten ve yılların çizgileriyle olgunlaştırıldıktan sonra, tarih 26 Mart 1990`ı gösterirken Diriliş Partisi Sezai Karakoç liderliğinde varlığını beyan eder.

Sezai Karakoç, fikirlerin sadece teoride kalmasının yetersiz olduğunu ve sancısı çekilmiş olan, tebliğ edilen her düşüncenin pratiğe aktarılması zorunluluğunu ifade ederek Diriliş Partisi`nin kuruluş amacını açıklamış olur.

DİRİLİŞ DERGİSİ

Diriliş Dergisi, 1960-92 yılları arasında belirli periyotlarla 396 sayı yayımlanmıştır. Bu özelliğiyle Diriliş, fikir ve mücadele okulu oluşunun yanında edebiyat ve sanatta da sembol isimlerden olmuştur.

Derginin ilk sayılarının çıktığı yıllar, CHP-DP gerginliğinin tavan yaptığı ve öğrenci olaylarının giderek arttığı yıllardır. Bu dönemde Yeğenbey Vergi Dairesi`nde memur olan Karakoç, kısa vadeli çalışmaların fayda vermeyeceğine kanaat getirerek Diriliş Dergisi`ni yayın hayatına kazandırmış ve derginin çıkma nedenini şöyle açıklamıştır:

“Yeni bir nesil gelmişti. Ortam otuz yıl öncesine göre çok değişmişti. Düşünüşte bir tazelenme ve yenilenmeye ihtiyaç vardı. Yeni bir dil ve üslup gerekliydi. Bir süredir daldığım metafizik düşünceler de kendini ifade için beni zorluyordu. Bu fevkalade şartlar içinde doğdu Diriliş.” 1960 Şubat`ından mayısına kadar iki sayı çıkan Diriliş`in bu döneminde yazılar medeniyet eksenlidir. Yirmi sayfa olarak normal dergi ebatında iki sayı çıkan Diriliş maddi ve siyasi sebeplerden kapanır.

Altı yıllık bir beklemeden sonra Diriliş Dergisi daha sık periyotlarla yayın hayatına geri döner. “Ayda bir çıkar, Siyaset, Edebiyat ve Düşünce Dergisi” alt başlığıyla normal boyda kırk sekiz sayfa olarak toplam on iki sayı çıkan derginin bu döneminde edebiyat ve çeviri yazıları ön plana çıkar. Hamidullah, Seyyid Kutup, Mevdudi ve Malik bin Nebi`nin yazıları dergide kendine yer bulur.

BİR PARTİ İHTİYACI

Alışılmış suskunluklarından birini de bu tarihten sonra beş yıl devam ettirir Diriliş Dergisi. “Haftalık Düşünce, Edebiyat, Siyaset Dergisi” alt başlığıyla 25 Temmuz 1988 – 5 Şubat 19912 arasında 133 sayı daha neşrolunur. Bu dönemde Diriliş ve Sezai Karakoç siyasete daha yakın durur. Fiilen partileşmeyi burada dile getirir. Diriliş`in 9 Haziran 1989 tarihli 47. Sayısında “Gerçek Parti” adıyla yayımlanan bir yazısında “Bu ülke bu zamana kadar kendi bağrından fışkırmış gerçek partisine kavuşmadı. Ama er veya geç ona kavuşacak, onun gelişip serpilmesine şahit olacaktır.” demiş ve kurulacak partinin izlerini vermiştir.

Diriliş Dergisi, 5 Şubat 1992 tarihinde 131, 132 ve 133. sayılarını beraber çıkararak otuz iki yıllık yayın hayatını tamamlar.

SEZAİ KARAKOÇ VE ŞİİRLERİ

Sezai Karakoç, ikinci şiir kitabı Şahdamar`ı 1962 yılında çıkarmış ve bu eserle modern Türk şiirinde en güzel köşelerden birisini almıştır diyebiliriz. Şahdamar`daki şiirlerin genelinde toplumun kendi değerlerinden uzaklaşarak kendini Batılı değerlerle yeniden inşa etme çabasına ve emperyalist Batı`nın İslam dünyasındaki etkilerine eleştirel bir dille yaklaşmıştır. Savunma yahut karşı koyuşu Doğu veya İslam adıyla sembolleştirmektedir. Şairin, nesirlerinden birine isim olarak verdiği “Metafizik Gerilim”i şiirlerinde en ince ayrıntılarıyla müşahede etmekteyiz. Doğu/İslam`ın asaleti, Batı`nın çürümeye yüz tutmuşluğu ve hakikatten uzaklığı şiirlerin çehresine yansımıştır:

Karakoç`un şiirleri arasında “Zamana Adanmış Sözler” kitabında yer alan şiirler ve kitabın ismi oldukça dikkat çekmektedir. Karakoç`un şiir anlayışında yazıya geçen her söz zamana adanmıştır. Sezai Karakoç, “Üç Kaside”ye şiirlerini aldığı şairleri tanıtırken kendi şiirini de tanıtmış olur. Kaside-i Bürde, Endülüs`te Ağıt ve Bürüyen Kaside adlarıyla Ka`b bin Zübeyr, Salih bin Şerif ve İmam Busiri`nin şiirlerinden oluşur Sezai Karakoç`un Üç Kaside`si. Kaside`nin ilki Ka`b bin Zübeyr için kaleme alınmıştır. Kaside-i Bürde ile bağışlanan ve hatta Rasulullah`ın hırkası ile şereflenen Ka`b bin Zübeyr`i Kaside-i Bürde`nin bürüdüğü gibi Karakoç da şiirlerinin gölgesine sığınır ve bir bağışlanma vesilesi arar:

Sanat ve şiirin ümmet boyutuna ise Salih bin Şerif`in Endülüs`e Ağıt`ını tanıtırken temas edilir. Zulme uğrayanların yardımına koşacak yürekler ön plana çıkar bu şiirde.

İmam Busiri`nin Bürüyen Kaside`sinde ise şifa bulmaktadır Karakoç. İmam Busiri`nin bir gün felç geçirdiğini anlatan Karakoç, Büyüyen Kaside`yi yazarak peygamber hatırı için Allah`tan şifa isteyen Busiri`nin, rüyasında peygamberi görerek şiirini okuduğunu, uyanınca felcin geçtiğini anlatır. Sezai Karakoç`un şiiri şifa kaynağı olarak görmesinin temelinde bu olay yatmaktadır.