Gaziantep'te görme engelli öğretmen Hasan Yanarateş, Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından Türkiye genelinde düzenlenen materyal geliştirme ve etkinlik yarışmasına katıldı.
Yarışmada görme engelli öğrenciler için mevcut olarak kullanılan "küp taş ve çivili kasa"nın işlevini tek materyalde birleştiren Yanarateş, geliştirdiği materyale "Braille Altı Nokta Eğitim Kutusu" ismini verdi.
GAP Görme Engelliler İlkokulu ve Ortaokulu öğretmenlerinden olan özel eğitim öğretmeni Yanarateş, Türkçe ve matematik derslerinin eğitiminde kullanılacak, ayrıca parmak kaslarının gelişiminde katkıda bulunacak eğitim kutusu Milli Eğitim Bakanlığı tarafından düzenlenen "2'nci Özel Eğitim Materyal ve Etkinlik Yarışması"nda mansiyon ödülüne layık görüldü.
Yanarateş İLKHA muhabirine yaptığı açıklamada, geliştirdiği materyalin Ar-Ge aşamasında olduğunu çalışmanın ardından okullara dağıtılacağını söyledi.
13 yıldır GAP Görme Engelliler İlkokulu ve Ortaokulunda görev yaptığını belirten Yanarateş, "Okuma, yazma öğretiminde çivili kasalarla ilk aşamaya geçiyoruz. Tabi daha farklı materyaller da kullanıyoruz. Ama en uygunu çivili kasadır. Bu çivili kasalarda sürekli öğrenciler küp taş ve çivileri kontrol ederken çiviler yerinden çıkıyor, yeniden yapmak zorunda kalınıyor. Ya da yaptığı harfin doğru olup olmadığını gösteremeden bozuluyor. Bazen istemeden dökülüyor. Eve gittiğinde öğrenci kaybediyor. Bu bizim en büyük sorunumuzdu, buna bir çözüm bulmak gerekiyordu. Ben de 'Braille Altı Nokta Eğitim Kutusu'nu geliştirerek düğmeleri bu kasanın içerisine aldım." dedi.
Görme engelli öğrencilerin Türkçe derslerinin işlendiği "çivili kasa"nın bazı sıkıntıları olduğunu ve bu materyalle öğrencilerin yaşadıkları sorunun ortadan kalkacağını belirten Yanarateş, görme engellilere okuma yazma öğretiminin 6 noktadan oluşan Braille alfabesine dayandığının bilgisini vererek, şöyle konuştu:
"Düğme aşağıda kaldığı zaman değer kazanmayacak. Ama düğmeye bir daha bastığınızda bu düğme yukarı çıkıyor ve değer kazanıyor. Ben de bu şekilde bir materyal geliştirmeyi uygun gördüm. Bir de görme engelli öğrencilerimizin parmak kasları zayıf oluyor. Çünkü aileler çocuklarına çok korumacı yaklaşıyor. Böyle olunca çocuğun parmak kasları gelişmiyor. Düğmeleri basma yöntemi ile özellikle işaret parmağı başta olmak üzere diğer parmaklarından kaslarını gelişimini sağlıyor. Bir diğer husus ise çocuklar çok sıkılıyor. Okuma yazma dönemine geçmek istemiyorlar, çok isteksiz oluyorlar ve bu materyalimiz ses çıkardığı için cazip bir hale geliyor."
2011 yılından beri görme engelli öğrencilerin eğitimini kolaylaştıracak böyle bir materyal yapmayı düşündüğünü, ancak bir türlü yapamadığını ve yarışmanın kendisi için bir teşvik olduğunu belirten Yanarateş, "Aslında ben bu projeyi daha geçmişten yapmayı düşünüyordum 2011 yılında böyle bir materyal yapmak aklımdan geçiyordu. Ama nasıl yapacağımı tam olarak bilemiyordum ve bir arayış içerisindeydim. Sadece kafamda bir düşünce olarak kaldı. Geçen şubat ayında milli eğitim bakanlığının bir yarışmasının olduğunu duydum. Hemen iki aylık zaman zarfında bu materyali tasarladım. Özellikle düğmeleri bulmakta çok zorlandım. Aslında istediğim düğmeleri ben tam bulamadım. Ama en yakınını buldum. Yeni araştırmalar yaptım ve esnaflar da sağ olsun bana yardımcı oldular. Marangozların daha çok ilgisini çekti, bana daha çok yardımcı oldular. Materyali hazırlamam bir ay sürdü. çünkü anlatma aşaması çok zor oldu. Marangozla ortak çalışma zorunda kaldım. Çünkü tek başıma yapabileceğim bir materyal değildi. Düğmelerin yerleştirme aşamalarını anlatmam biraz uzun sürünce süre uzadı ve bir ayda tamamladım." şeklinde konuştu.
Geliştirdiği materyalle bin 400 eserin arasında ilk 30'a girdiğini ve mansiyon ödülünü aldığını bildiren Yanrateş, eğitim kutusunun Ar-Ge çalışmasına girmesiyle amacına ulaştığını ve amacının materyalin öğrencilere kazandırılması olduğunu ifade etti.
Materyalin 2 yıl içerisinde Ar-Ge çalışmasından geçerek üretiminin başlayacağını belirten Yanarateş, "Bakanlık tarafından geliştirdiğim materyale değer verilmesi ve üretime geçecek olması tabii ki beni çok mutlu ediyor. Ama esas mutluluğu ise okullara dağıtılınca, kullanılmaya başlayınca öğretmen ve öğrencilerden gelen dönüşlerle alacağız. Ama yine de çok mutluyum." diye konuştu.
Yanarateşle birlikte görme engellilerin geometrik şekilleri somut olarak algılayabilmesini sağlayan bir koordinat düzlem tasarlayan Matematik öğretmeni Oktay Azaz ise öğrencilerin geometrik şekilleri koordinat düzlemi ile öğreneceğini, kendisinin de çalışmasının kabul edilmesinin sevindirici olduğunu dile getirdi.
Okul Müdürü Mehmet Yıldız da öğretmenlerinin bakanlığın yarışmasında ilk 30'a girerek mansiyon ödülü almasının mutluluk verici bir gelişme olduğunu belirterek, her iki öğretmene de başarılar diledi. (İbrahim Koçyiğit-İLKHA)