2017-2018 Eğitim ve Öğretim yılının başlamasıyla beraber İLKHA'ya değerlendirmede bulunan Eğitim-Bir-Sen ve Memur-Sen Van Şube Başkanı Osman Ayşin, cinsiyete dayalı eğitim sisteminin kaçınılmaz olduğunu belirtti.
Karma eğitimin akademik başarıya vermiş olduğu zarara değinen Ayşin, "Biz hep karma eğitime karşı olduğumuzu ilk başta da söyledik halende bu karma eğitime karşı olduğumuzu söylüyoruz. Karma eğitimden bir an önce kurtulmalıyız. Avrupa ülkelerinde bile bunlar uzun uzadıya tartışıldı. Çünkü cinsiyete dayalı bir eğitim sistemi kaçınılmazdır. Bunun örneklerini de gördük. Cinsiyete dayalı bir eğitimde öğrencilerin daha başarılı olduklarını görüyoruz. Teknolojinin geliştiği bir zamanda karma eğitimin bizi başarıya götürmediğini, Avrupa ülkelerinde uygulanan cinsiyete dayalı eğitimin daha çok başarıya götürdüğünün kanıtlarının var olduğunu düşünüyoruz. Ülkemizde de imam hatip liselerinde yavaş yavaş karma eğitimden cinsiyete dayalı eğitime geçiyoruz ve bunun birkaç yıl sonra semeresini de almış olacağız. Çocuklarımızın ilkokul, ortaokul ve üniversite zamanlarında karşı cinsiyete ister istemez bir zaafı olabiliyor. Bunlardan bir an önce kurtulmamızın gerektiğine inanıyorum." ifadelerini kullandı.
"İlkokul ile ortaokulun aynı binayı paylaşması başarımızı düşürüyor"
Van'da dönüşüm sürecinin dahi gerçekleştirilemediğini belirten Ayşin, 2025'e kadar mümkün olamayacağına dikkat çekti.
Ayşin, "Aslında bizim derslik eksikliğimiz çok yok fakat özellikle dağılım açısından bir sıkıntımız var. Bin 420 okulumuz, 10 bin 126 dersliğimiz, 312 bin küsür öğrencimiz ve 15 bin 97 öğretmenimiz var. Biz daha dönüşümü gerçekleştiremedik. İlkokul ile ortaokulun aynı binayı paylaşmaları son derece başarımızı düşürmektedir. Bu planda bizim 2019'da normal eğitime geçemeyeceğimizin kanısına varıyorum. Yeni gelen valimizin de 2020 yılına hedef belirleyerek bu konuyu ele aldığını biliyorum. Tabi bu 2020'de değil de 2025'de ancak normal eğitime geçebileceğimizi düşünüyorum." dedi.
"2 bin küsür öğretmen ihtiyacımız var"
18 bin öğretmenin mevcut kadroda olması gerektiğine değinen Ayşin, 2 bin öğretmene ihtiyaç duyulduğunu ifade etti.
Ayşin, "Bin 420 kadar okulumuz var ve bu sayı yeteri kadar değil. Bizim yaklaşık 300 okula ihtiyacımız var. 10 bin 126 olan derslik sayımızın da 15 bin olması gerekmektedir. Öğretmen kadromuzda 15 bin civarındadır yaklaşık olarak 2 bin küsür öğretmen ihtiyacımız var. Türkiye genelinde 300 bine yakın öğretmenimiz var bir an önce 100 bin öğretmen atanması gerekiyor. Aksi takdirde akademik başarımızı yükseltemeyiz. İlimizin başarısı da 77-78'inci sıradadır bu da Van'a yakışmaz diyoruz." şeklinde konuştu.
"Okullarımız zamanında onarımları yapılmamaktadır"
Okulların onarımının son haftalara bırakılmasının eğitimi olumsuz yönde etkilediğine değinen Ayşin, "Okullarımızda fiziki anlamda sıkıntılarımız var. Merkez dâhil köy okullarımız zamanında onarımları yapılmamaktadır. Genelde okulların tadilatı okullarımızın açılacağı son haftalara bırakılıyor. Eğitim ve öğretim yılı başladıktan sonra okulların tadilata gidilmesi eğitimi olumsuz yönde etkiliyor." diye konuştu.
"Bir an önce buna bir ad getirilmesi lazım"
Son olarak TEOG'un kaldırılmasıyla ilgili değerlendirmede bulunan Ayşin, "Cumhurbaşkanımızın TEOG kaldırılmalıdır ifadesiyle bu sorunlar Türkiye'de gündeme oturdu. Bir an önce buna bir ad getirilmesi lazım. Bunlar yeterince paydaşlarıyla paylaşılmadan TEOG'un böyle gündeme oturmasına sendika olarak sıcak bakmadığımızı belirtiyoruz. Önce bir alt yapı oluşturulup ondan sonra TEOG kaldırılmalı mıdır veya kalsın mı? Şeklinde bir tartışmaya girilmeliydi. Tabi bu öğrencilerimizin elbette mezun olduktan sonra Fen Liseleri veya Sosyal Liselerine göndermek ancak bir sınavla olabilir. İlk önce ilkokul ve ortaokul başarı ortalamaları yükseltilmelidir. TEOG belki iyi bir sistemdi ama bu sistemi oturtma konusunda paydaşlarıyla oturularak bunlar konuşulabilirdi." dedi. (Erkan Karadağ - İLKHA)