Mahlukat ve emir aleminin bu üç isimle irtibatını düşün. Allah, Rabb ve Rahman isimlerinden mahlukat ve emir alemi sevab ve ikab nasıl çıkmış, bunlar nasıl mahlukatı toplamış ve ayırmış. Mahlukatı toplamak veya dağıtmak bu üç isme aittir.

Bütün mahlukatı içine alan toplama işi "Rabb" ismine aittir. Allah herşeyin Rabbidir, yaratıcısıdır, herşeye gücü yetendir, hiç birşey O`nun rububiyetinin dışında kalmaz. Göklerde ve yerde olan herşey O`nun kuludur, O`nun kudreti ve kahrı altındadır. 

Yaratıklar rububiyyet sıfatıyla toplanırlar, uluhiyet sıfatıyla ayrılırlar.

Mutlu kişiler, sadece O`nu "ilah" tanırlar ve gönüllü olarak ikrar ederler ki o Allah`tan başka ilah yoktur

İbadet, tevekkül, ümit, korku, sevgi, tevbe, tevazu, haşyet, zillet ve boyun eğme ancak O`na yapılır.

Burada insanlar gruplara ayrılmışlar ve iki grup olmuşlardır. 

a - Cehennemdeki müşrikler grubu,

b - Cennetteki muvahhidler grubu, 

İnsanları bir araya getiren rububiyet vasfı olduğu gibi onları gruplara ayıran da uluhiyet vasfıdır. 

Din ve şeriat koymak, çıkışı ve uygulanışı ile nehiyde bulunmak "uluhiyet" sıfatlarındandır. 

Yaratmak, icad etmek, idare etmek ve yapmak "rububiyyet" sıfatlarındandır. 

Sevaba karşılık cenneti, cezaya karşılık cehennemi vermek Melik sıfatlarındadır. O din gününün sahibidir. 

Allah yaratıklara "İlahlık" sıfatıyla emreder, 

Rabblık sıfatıyla onlara yardım eder, onları başarılı kılar, hidayet veya dalalet verir. 

Onlar sevab ve ikab vermesi Melikliği ve adaletiyledir. Bu işlerden hiç birisi diğerinden ayrılamaz.

Rahmet ise Allah ile kulları arasındaki ilişki ve sebebdir. 

Allah`ı İlah tanımak kulların, Rablik yapmak Allah`ın görevidir. 

Rahmet Allah ile kulların arasını birleştiren, ulaşımı sağlayan sebebidir. Bu sıfat sebebiyle Allah kullarına elçiler gönderir, kitablar indirir. Onlara hidayet verir, onları sevab yurdunda iskan ettirir. Rahmetiyle kullarına rızık verir, onları affeder, onlara nimet verir. 

Kullardan Allah`a doğru ubudiyet, Allah`tan kullara doğru Rahmet sebebi vardır.

Rablığının Rahmetine bitişik oluşu, Arşına istivasının rahmetine bitişik oluşu gibidir. 

“Rahman Arşa istiva etti” ayeti böylece “Rahman ve rahim, alemlerin rabbi” ayetine tetabuk eder. (Mutabık olur)

Hiç bir şeyin Rububiyetin dışında kalmaması itibariyle Rububiyetin kapsam ve genişliği rahmetin kapsam ve genişliğinden daha fazladır. Mahlukat üzerindeki yüceliğine delalet eden vasfı olduğu, alemlerin rabbi ve her şeyin üstünde bulunduğu halde açıklaması inşaallah daha sonra geleceği gibi, Allah "Rahmet" ve "Rububiyeti" ile herşeyi kuşatmıştır.