ÖMER NESEFİ- AKAİD*

Dinin emrettiği şeylerde bir güzellik; yasak ettiği şeylerde de bir çirkinlik sıfatının bulunması gerekir. Aksini düşünmek, Allah'ın sıfatlarına aykırıdır. Zira dinî hükümlerde emredici ve yasaklayıcı olan, bizzat Allah Teâlâ`dır. Allah'ın, çirkini emretmesi, güzeli de yasak etmesi gibi bir durum düşünülemez.

Bir şeyin güzel veya çirkin olduğu hükmü, üç sebepten dolayı verilebilir:

1. Bir şey insanın yaratılışına uygun ve hoş gelir yahut insana nefret verir. Sevinç ve keder, acı ve tatlı, böyledirler.

2. Bir şey ya mükemmeldir veya noksandır; ilim ve cehalet gibi.

3. Bir şey ya dünyada takdir ile karşılanır ve ahirette sevap kazandırır yahut da dünyada kötü görülür ve ahirette de azaba sebep olur. İbadet etmek ve günah işlemek, böyledir.

Birinci ve ikinci bölümlerde zikredilen güzel ve çirkin olan şeyler, aklî olup istisnasız akıl İle bilinebilirler. Üçüncü kısmın akıl tarafından bilinip bilinemeyeceği konusu ise akait mezhepleri arasında tartışma sebebi olmuştur.

Ası adı İbnü Muhammed Ebu Haf.s Ncemüddin Ömer En-Nesefî'dir. Akaid'de, İmam Mâtürîdî'nin yolunu takip etmiştir. Ömer Nesefî, Hicrî 461 tarihinde Nessfde doğmuş, 537 tarihimle Somerkant'da vefat etmiştir.

*Ömer Nesefî, çok meşhur bir Hanefi fakihidir. Tefsir, Hadis, Kelâm, Fıkıh Usulü, Fıkıh, Belagat ve Tarih ilimlerinin tahsil etmiş ve bu alanlarda çok önemli âlimlerden biridir. Malûmatının çokluğundan ve ilminin her tarafa yayılmacından dolayı, O`na İns ve Cininin müftüsü unvanı verilmiştir.Yüze yakın eseri olduğu söylenir